Tillverka torsionstavar.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Olof wrote:Finns väl en gammal tråd om detta. Då var det någon i Stockholmsområdet som kunde göra...eller?

Yes Peo från Uppsala kände nån kille som kunde tillverka stavar, pratade själv med honom om det, han lade sedan upp annons/intresseanmälan men det var ingen som nappade då har jag för mig, kommer dock inte ihåg vad priset skulle hamna på
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Reinspeed wrote: :roll: 360gr : 23 = 15.65gr per delning. Det kan nog vara :idea: att tänka deras inbördes placering annars blir det svårt att få båda svingarna på samma nivå ( delningen är ganska grov ).

I.o.m att du har olika antal splines på hö/vä sida så blir det ju betydligt finare delning än så.
Jag vet inte hur många splines det är på respektive sida, men låt säga att du har 23 på ena sidan och 25 på den andra, det ger 575 olika kombinationer. D.v.s 360/575=0,62 graders delning på ett ungefär. Det borde väl räcka för att hitta samma höjd på hö/vä svingarm.
mera grus
307 sport -05
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Per Larsson wrote:
Reinspeed wrote: :roll: 360gr : 23 = 15.65gr per delning. Det kan nog vara :idea: att tänka deras inbördes placering annars blir det svårt att få båda svingarna på samma nivå ( delningen är ganska grov ).

I.o.m att du har olika antal splines på hö/vä sida så blir det ju betydligt finare delning än så.
Jag vet inte hur många splines det är på respektive sida, men låt säga att du har 23 på ena sidan och 25 på den andra, det ger 575 olika kombinationer. D.v.s 360/575=0,62 graders delning på ett ungefär. Det borde väl räcka för att hitta samma höjd på hö/vä svingarm.

i princip är det helt justerbart med höjden...så kom inte o snacka om vrida staven 2 splines, det funkar ej så!
=)
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Joakim Enoksson wrote:
Per Larsson wrote:

i princip är det helt justerbart med höjden...så kom inte o snacka om vrida staven 2 splines, det funkar ej så!
=)

I praktiken så drar man ut torsionstaven och ställer svingen på en domkraft i den höjd man vill ha den och letar rätt på en position där torsionstaven passar med splinesen. Det går ju inte att veta exakt hur många kugg man ska vrida den i var ända.
Så gjorde i alla fall jag när jag sänkte min 106:a.
Jag mätte från skärmkanten till bromsskivan när bilen var upphissad och flyttade sedan staven tills det måttet blev så mkt mindre som jag ville sänka bilen. Räknade ej hur många kugg jag flyttade splinesen.

Är det så du menar Enok?
mera grus
307 sport -05
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Per Larsson wrote:
Joakim Enoksson wrote:
Per Larsson wrote:

=)

I praktiken så drar man ut torsionstaven och ställer svingen på en domkraft i den höjd man vill ha den och letar rätt på en position där torsionstaven passar med splinesen. Det går ju inte att veta exakt hur många kugg man ska vrida den i var ända.
Så gjorde i alla fall jag när jag sänkte min 106:a.
Jag mätte från skärmkanten till bromsskivan när bilen var upphissad och flyttade sedan staven tills det måttet blev så mkt mindre som jag ville sänka bilen. Räknade ej hur många kugg jag flyttade splinesen.

Är det så du menar Enok?

Jaaaaa!!!! :D

helt överlycklig att du kunde skriva det så enkelt :wink:
Post Reply