Växellådsproblem 405 Mi16! Hjälp!
Växellådsproblem 405 Mi16! Hjälp!
Hejsan, nykommling på sidan som verkligen behöver hjälp!
Köpte en Mi16 -90 igår och allt verkade frid å fröjd tills idag.. Nu när jag va ute så märkte jag att växlarna i mellanåt va tröga att få i och att spaken typ "fastnade" nästan.. alltså inte hårt utan den blev väldigt seg bara.. sen förvsn det... men återkom ett tag senare.. detta sker såväl vid färd som när bilen är stillastående..
Så, vad e detta? Snabba svar uppskattas enormt nu!!
mvh mecha
Köpte en Mi16 -90 igår och allt verkade frid å fröjd tills idag.. Nu när jag va ute så märkte jag att växlarna i mellanåt va tröga att få i och att spaken typ "fastnade" nästan.. alltså inte hårt utan den blev väldigt seg bara.. sen förvsn det... men återkom ett tag senare.. detta sker såväl vid färd som när bilen är stillastående..
Så, vad e detta? Snabba svar uppskattas enormt nu!!
mvh mecha
Mi16
- Eric Josefsson
Testa att byta växellådsolja..
quakerstate super Q5
quakerstate super Q5
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
- Eric Josefsson
mecha wrote:Eric Josefsson wrote:Testa att byta växellådsolja..
quakerstate super Q5
okej.. ehhm.. kan nte va nå annat me tanke på att oljan e bytt nyligen?
mvh
Tidigare ägare kan ha köpt oljan på okq8?
Rätt mängd olja?
Kolla växellänkaget också så det är ok
///Mi16
///Mi16
Eric Josefsson wrote:mecha wrote:Eric Josefsson wrote:Testa att byta växellådsolja..
quakerstate super Q5
okej.. ehhm.. kan nte va nå annat me tanke på att oljan e bytt nyligen?
mvh
Kolla växellänkaget också så det är ok
lever efter talesättet bättre att fråga å låta dum än att förbli dum.. hur stort ingrepp e de å hur går de till? jag menar om de nu visar sig att oljebyte inte hjälper?
mvh
Mi16
- Eric Josefsson
Växellänkaget är inte så svårt att kolla..
///Mi16
///Mi16
-
closetland
tror faktiskt mest på länkaget.... det strulade på min fast jag orkade inte bry mig...tyckte det var trevligt med lite motstånd... 
äntligen har man sett NIN.
http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg
405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg
405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
- Eric Josefsson
lumpan wrote:jag har inga som helst problem med Ok-Q8 oljan.
Har du jämfört skillnaden?
///Mi16
///Mi16
När det är kallt (typ minusgrader) ute så kan växlarna gå trögt att få i tills motorn uppnår normal arbetstemperatur, särskilt vid dålig växellådsolja men det brukar gå över på en max 10 min.
Om du vill ordna till länkaget: Mellan växellådan och länkaget finns tre st gummilager som är omslutna av ett metalhölje. Prova att byt dessa gummilager, lätt att göra men lite trångt bara.
Peta först ut metalclipet som håller fast gummilagret med en liten skruvmejsel. Armarna som tillhör länkaget och sitter påkopplade på växellådan kan sitta fast en del, bara att ta en skruvmejsel och slå med hammare underifrån så kommer de förhoppningsvis att lossna.
Om du vill ordna till länkaget: Mellan växellådan och länkaget finns tre st gummilager som är omslutna av ett metalhölje. Prova att byt dessa gummilager, lätt att göra men lite trångt bara.
Peta först ut metalclipet som håller fast gummilagret med en liten skruvmejsel. Armarna som tillhör länkaget och sitter påkopplade på växellådan kan sitta fast en del, bara att ta en skruvmejsel och slå med hammare underifrån så kommer de förhoppningsvis att lossna.
(\_/)¨¨(\(\
(O.o)^(._. )
(> <)(')(')_)
(O.o)^(._. )
(> <)(')(')_)
Dahlman wrote:När det är kallt (typ minusgrader) ute så kan växlarna gå trögt att få i tills motorn uppnår normal arbetstemperatur, särskilt vid dålig växellådsolja men det brukar gå över på en max 10 min.
alltså de eju de som e grejen.. växlarna ramlar i klockrent när bilen e kall sen efter en stunds gasande så blir den seg...
tack så mycke för beskrivningen svårt att säga om jag e me eftersom jag inte har nån aning om hur de ser ut där inne hehe =)
///mvh
Mi16