lossa ratten

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
wavik©

lossa ratten

Post by wavik© »

Lätt, svårt, jobbigt?
på min bil
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Troligen har du inte någon airbag - jag har inte det i min 306:a från -94 iaf.

Om du har airbag - pilla inte själv!!!

Om du inte har airbag - i sådana fall är det inga problem alls. Se till att hitta hur du får bort täcklocket framtill på ratten (lite dra och slita :) ). När det väl är borta så kommer du kunna komma åt en mutter som sitter ganska långt ner, "i rattens mitt". Ta bort denna mutter med spärrskaft. Sen är det bara till att dra i ratten, så ska den lossa.

Min ratt behövde jag dra i "för kung och fosterland" innan den lossade (samma sak på min gamla Toyota).

/Stefan
wavik©

Post by wavik© »

stämmer har ingen airbag, är det svårt att få på ratten igen?
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Få den på plats igen är inga problem alls - bara till att trycka tillbaka.

Dock kan det vara ganska bra att sikta rätt -annars hamnar ratten på sniskan. Hade jag vetat det tidigare så hade både jag, och innan dess min mamma, sluppit att ha en sned ratt under alla år i Toyotan :roll:

Anledningen är att förlängningen av rattstången, dvs där ratten fästs mot, är långsgående räfflad/stjärnformad stav så att säga. Och sen är det motsvarande mönster inne i rattens centrum/nav.

Om du sätter dit en sportratt så tillkommer alltid rattnav, i vilket man sedan skruvar fast själva ratten. I det fallet är det då själva rattnavet som har ovanstående mönster.

hoppas det är hyfsat klart vad jag menar... du kommer troligen förstå när du har ratten i handen :)

Men som sagt - inga problem alls att få tillbaks grejerna!

/Stefan
wavik©

Post by wavik© »

fattar nog precis, ville bara veta om de va ett H-vete el inte...
tack för hjälpen.

-/Christian
Amar

Post by Amar »

spärrskaft brukar var alite klumpigt så jag kör med ett fälgkors. dra runt ratten så rattlåset drar igång först bara, ,annars blir det svårt.
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Stefan_306S16 wrote:Anledningen är att förlängningen av rattstången, dvs där ratten fästs mot, är långsgående räfflad/stjärnformad stav så att säga. Och sen är det motsvarande mönster inne i rattens centrum/nav.
/Stefan

Invändiga och utvändiga splines! :)
mera grus
307 sport -05
Post Reply