Bildator - Rapporttråd

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
TomasG

Post by TomasG »

Peter Igelhammar wrote:f*n vad snyggt, nu blev man ju inte mindre sugen, med tanke på att min Voyager har amerikansk jättestereo orginal som lätt skulle rymma en skärm med samma jobb som han med skodan gör.

Nästa vecka hoppas jag att allt är klart med Wasa Kredit oxå...

Då jäklar!!

Lägga upp lite avbetalningar lite lätt....
.::Toyota Yaris -05::.
.::Yamaha YZF-R1 -06::.

Snart i en backspegel nära dig!

www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
peo

Post by peo »

Skojj!

Jag har hängt på mp3car nu ett halvår för att få styrsel i snårigheten kring byggandet av en bildator.

Jag hade egentligen tänkt att bygga en när jag fick min Saab 9-5 tjänstebil för tre år sedan, men det var ju omöjligt att koppla in en dator till centralenheten på Saab, så det fick vara...

I juni beställde jag en 407SW med planen att installera en carputer, sedan dess har jag försökt få koll på hur allting hänger ihop.

Jag har skaffat de flesta delarna sedan i somras - kvar är skärmen, gpsmottagaren och slim-dvdspelaren med slot-in.

Eftersom det finns en färdig kapsling för 7" pekskärm till navigationen kan det nog till och med bli riktigt snyggt. Datorlådan till EpiaTC-kortet har vi faktiskt en riktigt snygg och funktionell på företaget jag arbetar på - det fanns inga snygga chassin till MiniITX-korten så jag ritade ett och så fick en firma som jobbar i plåt bygga den. Mörk grå med natureloxerat aluminiumlock, precis så tajt som man vill ha den - alla andra chassin är ju tokstora... Tyvärr är de slut, men han som gjort de för diskussioner med en svensk distributör som skall distrubiera dem överallt. Det bästa är prislappen - ett miniITX-chassi i aluminium för runt 300 spänn är ju inte mycket att bråka om. Skall ta lite bilder och posta sedan...

Mjukvaran för min del har kännts rätt självklar de senaste månaderna: WinXP, FrodoPlayer och Destinator3.1. Gratis är gott och när det dessutom är så snyggt och funktionellt blir man ju alldeles till sig...

Det som jag är osäker på är själva installationen i bilen, sånt kan jag inte - datorer har jag koll på men inte bilinstallationer... Om det är någon som kan sådant men inte är fena på datorer och bor i göteborgstrakten och som vill byta tjänster får ni gärna höra av er....

Det andra jag är osäker på är ODBII eller CAN-information in i datorn. Där tft:n kommer att sitta sitter ju idag färddatorn och det är möjligt att den går att flytta ner till där askkoppen sitter - sånt kan ju inte jag, men det vore ju naturligtvis roligare att få in den informationen i datorn istället....
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

peo wrote:Skojj!

Jag har hängt på mp3car nu ett halvår för att få styrsel i snårigheten kring byggandet av en bildator.

Jag hade egentligen tänkt att bygga en när jag fick min Saab 9-5 tjänstebil för tre år sedan, men det var ju omöjligt att koppla in en dator till centralenheten på Saab, så det fick vara...

I juni beställde jag en 407SW med planen att installera en carputer, sedan dess har jag försökt få koll på hur allting hänger ihop.

Jag har skaffat de flesta delarna sedan i somras - kvar är skärmen, gpsmottagaren och slim-dvdspelaren med slot-in.

Eftersom det finns en färdig kapsling för 7" pekskärm till navigationen kan det nog till och med bli riktigt snyggt. Datorlådan till EpiaTC-kortet har vi faktiskt en riktigt snygg och funktionell på företaget jag arbetar på - det fanns inga snygga chassin till MiniITX-korten så jag ritade ett och så fick en firma som jobbar i plåt bygga den. Mörk grå med natureloxerat aluminiumlock, precis så tajt som man vill ha den - alla andra chassin är ju tokstora... Tyvärr är de slut, men han som gjort de för diskussioner med en svensk distributör som skall distrubiera dem överallt. Det bästa är prislappen - ett miniITX-chassi i aluminium för runt 300 spänn är ju inte mycket att bråka om. Skall ta lite bilder och posta sedan...

Mjukvaran för min del har kännts rätt självklar de senaste månaderna: WinXP, FrodoPlayer och Destinator3.1. Gratis är gott och när det dessutom är så snyggt och funktionellt blir man ju alldeles till sig...

Det som jag är osäker på är själva installationen i bilen, sånt kan jag inte - datorer har jag koll på men inte bilinstallationer... Om det är någon som kan sådant men inte är fena på datorer och bor i göteborgstrakten och som vill byta tjänster får ni gärna höra av er....

Det andra jag är osäker på är ODBII eller CAN-information in i datorn. Där tft:n kommer att sitta sitter ju idag färddatorn och det är möjligt att den går att flytta ner till där askkoppen sitter - sånt kan ju inte jag, men det vore ju naturligtvis roligare att få in den informationen i datorn istället....

Tjenare! fasen va skoj att de är fler som valt att göra såna här byggen =) de e bara o posta på och dela med dig av allt så kanske vi kan hjälpa varann i dom flaskhalsar som garanterat kommer uppstå =)
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar :D
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Guest

Post by Guest »

Jäpp, det gör jag garanterat!

MVH/Peo
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Hade vart jävligt skoj att hjälpa dig, Peo! Skruva i bil är skitskoj :)
Fast tyvärr bor inte jag i närheten av Götet...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Fnatte wrote:Hade vart jävligt skoj att hjälpa dig, Peo! Skruva i bil är skitskoj :)
Fast tyvärr bor inte jag i närheten av Götet...

hade gjort desamma men som sagt, Eskilstuna e en liiiten bit bort=)
Bilder På Bilen
wiie

Post by wiie »

gjort något mer på sistone? lite bilder? =D
peo

Post by peo »

Nu har jag äntligen fått besked om att jag kommer att få bilen inom en eller två veckor, så nu är det verkligen dags att börja planera och installera mjukvaran... Tur att man skall vara pappaledig ett par dagar - det verkar som om man får köpa ett nytt datorspel åt barnen så de är sysselsatta :)

Jag har skaffat ny digitalkamera åxå så att jag kan dokumentera bilens förfall...

/peo
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

:thumbup:
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

wiie wrote:gjort något mer på sistone? lite bilder? =D

njae, väntar på skärmen och en "sponsor" som aldrig verkar höra av sig...ser ut som att man kommer få köpa grejjerna så de blir av nångång =/
Bilder På Bilen
TomasG

Post by TomasG »

Dj_Aleks wrote:

njae, väntar på skärmen och en "sponsor" som aldrig verkar höra av sig...ser ut som att man kommer få köpa grejjerna så de blir av nångång =/

Hur tänker du då? Vad får du för bilder? 8)
.::Toyota Yaris -05::.
.::Yamaha YZF-R1 -06::.

Snart i en backspegel nära dig!

www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

TomasG wrote:
Dj_Aleks wrote:

Hur tänker du då? Vad får du för bilder? 8)

sluta muppa dig thomas =) du vet EXAKT hur ja menar ;)
Bilder På Bilen
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Gaah! då vart det precis skitstressigt eftersom bilen ska ställas ut på StreetCarFest!! :?
Bilder På Bilen
peo

Post by peo »

Jaha, jag tänkte beskriva min setup som jag tänkt mig den... Sen är frågan om jag vågar röja ut allt ur den nya bilen på egen hand för att stoppa i allt... Det återstår att se... Lång post-varning.

Dator: Epia TC10000
256MB PC2100 DIMM
40GBG gammal 3,5" hårddisk (till att börja med, på sikt har jag tänkt mig en 2,5", men jag har inte råd just nu...) Den får hålla så länge den håller...
Compaq Slim CDRW/dvd
Netgear 802.11g USB WLAN-kort
USB2>IDE-konverter för CD/DVD-spelaren

Kvar att köpa:
ITIS eller OPUS eller något annat för att regulera 12v och stoppa/starta dator
GPS-mottagare
USB-ljudkort för att slippa dra fram ljudet genom bilen.
7" vga/pek att strippa och sätta i mittkonsollen
Separat strömmatad USB2-hubb för att kunna ansluta CD, pek och eventuellt GPS samt usb-ljudkortet. Alternativet är att använda cd-växlarkabeln som jag antar ligger fördragen, vilket jag förmodligen kommer att välja om den finns tillgänglig.

Mjukvara:
XP
Frodoplayer
Destinator3
samt eventuellt ett telefonkontrollprogram, men jag kanske skaffar vanlig H/F istället...

Funderingar:
1. Var skall jag placera gps-mottagaren/extern antenn. Idealet vore en kombinerad gps, WLAN och radioantenn http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?ModuleNo=43665&TabID=1&source=15&WorldID=1&doy=28m12
Då kan man helt enkelt byta ut den befintliga antennen som sitter perfekt placerad. Dock har jag hört att radiomottagningen är dålig som den är - frågan är om det blir bättre med denna... Dessutom kostar den pengar...
Eftersom bilen ju har ett glastak (bilen är alltså en 407SW) vore det ju utmärkt om man kunde få plats med en gpsantenn mellan glaset och solgardinen. Å andra sidan vet jag inte om det laminerade glaset dämpar antennen en massa. Om inte kanske det inte spelar någon roll om solgardinen är fördragen eller inte - det kanske räcker med antennen centralt inne i kupén med tanke på hur mycket glas det är...

2. vilken spänningsregulator skall jag välja. Eftersom jag redan har ett 12v-nätverkskort vill jag ha en billig lösning, som ändå skall kunna mata alla externa tillbehör - skärm osv.

3. Vilken skärm skall jag välja?
Mina alternativ är LinITX: http://linitx.com/product_info.php?currency=EUR&cPath=64&products_id=553 för €255 eller
Lilliput för runt 1500 spänn via eBay. Lilliput är säkerligen klart sämre, men å andra sidan ganska mycket billigare.
Att lägga det dubbla på en Xenax /Gain känns inte som ett alternativ.
Om någon hittar någon annan bättre än Lili:n och billigare än LinITX så berätta det gärna.

4. På platsen där monitorn kommer att sitta finns idag den standarddisplay som följer med originalstereon och som (har jag för mig) visar vissa av färddatorns information. Idealet vore att jag via Canbus eller på annat sätt kunde få in motsvarande info i datorn så jag slapp den displayen... Nu tror jag inte riktigt att det går, så min fundering är att sätta infodisplayen där askkoppen idag sitter, alltså längst ned i konsollen. Utan att ha mätt exakt känns det som att det är ungefär samma utrymme som det handlar om. Dock har jag inte kollat hur mycket displayen bygger bakåt, men om det bara är en displaymodul och ett par knappar bör den inte bygga mer än 40mm och i så fall bör det gå.
Är det någon som rivit i en 407-konsoll och som vet hur mycket plats det finns?
Är det någon som vet om man kan flytta displayen relativt enkelt (mao är det standard flatkabel och eller kontakter med standard bendelning så att jag kan förlänga kabeln ner till askoppen?
Är det någon som vet om informationen som går till navigatorn som kan sitta på display-platsen går att få in i min dator istället? Hade jag konstruerat en liknande funktion hade jag helt enkelt låtit ett rs485 eller rs232-interface sluta i displayen resp navigationsutrustningen. Och vore det ännu bättre kunde man på ett enkelt sätt avlyssna kommunikationen och konstatera att det är tokenkelt att skriva ett litet program som avlyssnar informationen och emulerar knapptryckningar...

5. Kommer jag att kunna använda standardkablaget till cd-växlaren
6. Kommer vga-kabeln att klara hela vägen utan "ghosting"
7. Kommer platsen i cd-växlarfacket att räcka till dator och strömmatning?
8. Kommer platsen bakom monitorn att räcka för att gömma usb-hubb och det andra junket
9. Var skall jag placera cd-rom/dvdspelaren?
10. Jag funderar på att dra fram en extra vga-kabel till mellan stolarna fram så att jag kan sätta i en extra monitor för barnen i baksätet vid längre resor. Jag har en extra 8,4"monitor som jag kan låna för sådana ändamål, dock utan pek. Frågan är hur och om man skall bygga ett fäste för den...

/peo
Conza

Post by Conza »

vet inte ifall alla andra har fattat det jag inte fattat än.. så med risk att bli utskrattad... :)

hur får man in Radio i bilen? Behåller man den "vanliga" bilstereo/radio huvudenheten? eller får man datorn att grejja det? Vet att det finns Radiokort till vanliga PC, men får man in ett sånt i en "bildator"? lyssnar själv inte vidare ofta på radio, men det kan alltid vara bra att ha.. framför allt TA funktionen..... :?:

EDIT:
det är ju lite ont om plats som det är, så både dator, display & en "vanlig" huvudenhet känns lite mycket om man vill ha allt i mittkonsollen...
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

ahh, nu har det äntligen löst sig med spons så här ska det byggas dator!! =)
Bilder På Bilen
peo

Post by peo »

Radio:

Det finns i princip bara tre varianter:
1. Att strunta i radio.
2. Att använda ett radiokort - normalt i form av en usb-mottagare - finns ett par olika på marknaden. Nackdelen är att de har sunkig mottagningskvalitet och få har samma funktioner som en vanlig radio. När DAB blir mer tillgängligt kommer det säkert att lösa de problem en analog mottagare har.
3. Att använda den normala stereon i bilen och koppla datorn till den. Det är så jag valt att göra. Nackdelen är naturligtvis att den tar upp en stor del av den plats du skulle vilja utnyttja till display (och möjligen dator även om jag tror att de flesta hellre gömmer datorn någon annan stans)

En annan nackdel (om man inte köper en bil med stereo inbyggd) är ju att det är dumt att lägga pengar på en sunkig stereo om man kan lägga pengarna på en bättre datorlösning, men som sagt - vill man ha bra radio är man hänvisad till en vanlig bilradio,

/peo
peo

Post by peo »

Hmmm. En affärsbekant skulle åka till Kina ett par dagar, så han får köpa skärm... Då är det bara det andra kvar!

/peo
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

instämmer med Peo! bästa och enklaste lösningen enligt mig är att behålla org stereon, dels för att man ska slippa att JÄMT ha datorn igång, säg om du bara ska handla mjölk eller så, då kan de va rätt skönt med bara radio eller kanske slänga i nån skiva, men ska du däremot ut o köra o kanske dema ditt bygge, så kan du alltid slänga igång datorn =)
Bilder På Bilen
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

då de har varit lite dött här så tänkte ja lyfta tråden =)

vill även meddela att GPS mjukvaran Destinator 3 eller rättare sagt porteringen till windows, börjar ta form riktigt bra nu, troligtvis släpps en "full" version av mjukvaran snart! slänger även med lite screenshots längre ner på sidan.

nåt som däremot överraskar väldigt positivt är ett mediahanteringsprogram som heter centrafuse! Programmet är otroligt snyggt och kommer enligt min mening att bli en klar favorit bland människor som använder bildator! nackdelen är att det är lite krångligt att sätta sig in i de, men har man väl fattat vitsen så klår de det mesta!! de är för tillfället i betastadiet men beräknas vara klart om ca 1-2v...slänger även här med lite screenshots!

Själv har jag börjat fundera lite över upplägget med datorn, och kommit fram till att jag troligvis kommer "bygga in" hela datorn i bagageluckan och på så sätt slippa massa lådor och grejjer, bygger istället en "låda" anpassad efter bagagets ena sida, bygger in datorn och slänger på ett fönster med nån text (bildator.se?) utfräst i plexit =) kommer nog bli väldigt snyggt! jobbar även på att lösa hårddiskdämpning samt dämpning för dvd´n...vill ju kunna se på film även fast ja åker!

skärmen och gps-pucken förväntas komma från sponsorn inom ca 2v, så då ska de börja byggas fästen...placeringen är ej klar men det står mellan att ta bort backspegeln eller sätta den framför ventilationsgallrena fram vid instrumentbrädan på ett custombyggt fäste för att kunna justera skärmen i både höjd och djup. allt för tillfället, uppdaterar vartefter!

Screenshots!

Centrafuse
http://www.fluxmedia.com
-------------------------------

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Destinator 3