Hur ska jag fixa avgasvärderna?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
kizze_Mi16

Hur ska jag fixa avgasvärderna?

Post by kizze_Mi16 »

Besiktade bilen idag, fick 3 fel:

1. Parkeringsbroms bromspåverkan, otillräcklig.
2. HC-halt tomgång, för hög.
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.

Miljökontrollvärden(gränsvärden inom parantes):

CO 0,4 (0,5) HC 999 (100)

CO 2500 0,8 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03)

Som jag ser ligger HC halten alldeles för tok högt, sen även CO 2500 halten en aning högt. :?
Nån som har nån aning om vad detta kan bero på? Den har lite orolig tomgång.. o K-Lampan kan tändas lite nån gång ibland.. felkod 52.. men det kan väl inte bidra till för höga avgasvärden?

Hur ska jag göra för att få ordning på det, kan det vara katten som e dålig o gör att HC och CO 2500 e för höga?

Hällde förresten i lite k-sprit i tanken innan besiktingen..

Måste ha lite tips hur jag ska börja leta felet :roll:
Niklas

Post by Niklas »

har du bytt olja, stift och filter? annars är det en bra sak att göra, kan göra under.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

nope, d har ja faktiskt inte gjort... Får la göra d då :)

Va f*n e CO 2500 för nått? Om det skulle vara katten som var problemet skule väl vanliga CO ligga högt oxå?

HC var egentligen typ 1400, fast han kunde bara skriva 999 på pappret, kan verkligen tändstift, olja och filter höja värdet så mykke :?
Niklas

Post by Niklas »

om du inte får en komplett förbränning så kan värdena dra iväg ordentligt, mao. kan dåliga stift göra rätt mycket. Av någon anledning påverkar även oljans skick.
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

okey okey, blir o byta det imån då. Men vad menar du med för nått filter, oljefilter eller luftfilter :oops:
Luftfiltret är en aning skitet faktiskt...
Niklas

Post by Niklas »

byt båda då :) eller om du har öppet, rengör luftfiltret.
Ecke

Post by Ecke »

Brukar rekommenderas att man byter oljefiltret samtidigt som man byter olja...
Gusten

Post by Gusten »

jag fick nedslag på högt HC och högt CO. altså inte CO2500 utan CO.

jag bytte stift,tennkablar rotor och fördelarlock, motorolja och oljefilter. sedan dansade bilen genom besiktningen fast en hastighetsmätaren var trasig när jag ombesiktade den. (hel på ordinare besiktning)

så mitt råd är att kolla detta fört. i värsta fall kan ju motor vara slut men min har gått 25000mil enligt mätaren och förra ägaren "säger" att han har bytt motor till en som endast gått 12000 så jag vet inte vad jag ska tro. men den går som ett skollat troll nu i alla fall så lycka till med SBP.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Perpa

Post by Perpa »

Kolla det alla sagt i tidigare inlägg sen katten. På min var det katten som va kass iaf. Bytte till en universal för 1500kr sen gick den igenom klockrent.
Gustaf

Post by Gustaf »

Kolla också upp lambdasonden innan du ger dig på katten.
Har hört flera som bytt katten vid liknande problem, och problemen kvarstod. Och lambdan är ju väsentligt billigare att byta!
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

nja, men lambdasondern fick ju bra värde på besiktningen, och den verkar för övrigt funka bra också.. så den tror ja d inte e..
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Vilka tändstift är bäst till peugeot 405 mi16?
Vet nån om Beru tändstift funkar bra, eller NGK stift..
Champion tändstift brukar inte vara så anpassade väl?
Joi

Post by Joi »

Köp på biltema de ska ha euquem som är orginal
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

kizze_Mi16 wrote:

Va f*n e CO 2500 för nått? Om det skulle vara katten som var problemet skule väl vanliga CO ligga högt oxå?
:?

"CO 2500" är CO-värdet vid 2500 rpm
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Marcus

Post by Marcus »

kizze_Mi16 wrote:nja, men lambdasondern fick ju bra värde på besiktningen, och den verkar för övrigt funka bra också.. så den tror ja d inte e..

inget som säger att den är ok för det faktiskt. Du kan ha fina lambdavärden men ändå kan lambdan vara slut och ge felaktigt information så databoxen ger felaktig bränsleblandning. Hur kan du veta att den funkar bra i övrigt? Har du mätt upp den.
Börja med att försöka få bort den oroliga tomgången för det är garanterat den som ställer till dom höga avgasvärderna. problemet ligger redan föra katten så det blir inget bättre med att byta den skulla jag tro.

Som folk har sagt här. byt tänddelar, olja, filter och sånt först och kolla sen felkoderna för att försöka hitta felet närmare.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Marcus wrote:Du kan ha fina lambdavärden men ändå kan lambdan vara slut och ge felaktigt information så databoxen ger felaktig bränsleblandning. Hur kan du veta att den funkar bra i övrigt? Har du mätt upp den.

Okey, ne ja har inte mätt upp den Ir nått. Men ja har precis bytt den, för ja hade problem med den innan. Den gjorde som bilen ville dö i tomgången... O efter ja bytt den funka bilen genast bättre, men ja köpte den på skroten så ja vet ju inte om den e helt fel...

Idag har jag bytt olja o filter. Har även bytt tändstift, men när jag hade gjort det gick den genast skit :(
Den ville nästan bara dö i tomgången. Sen när man stängt av bilen när den e varm vill den inte starta så man får vänta en stund.. :?
Detta har även hänt med mina gammla stift nåra ggr...

Dom stiften jag köpte var "Beru ultra Z60, R6". Dom ja hade innan var "Champion EON 1". Beru stiften skapar tre gnistor per stift, medan dom ja hade innan bara gjorde en gnista. Men det ska väl funka med sådanna stift på min bil, 405 mi16 89 :wink:

Dom i affären sa d skulle funka fint. Nån ide på vilka stift ja ska köpa, ska ja köpa vanliga med en gnista?

När jag satte tbka mina gamla tändstift, såg jag att d blixtrade nere vid nästan varje tändstift. Ska det göra det när man inte tryckt ner "tändkabelskyddet", Ir är det bevis på att stiften e dåliga? :roll:
Niklas

Post by Niklas »

när bytte du tändkablar senast?
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

hmm, en bra fråga :wink:

Ja köpte bilen får nåra månader sen, men dom e nog bytta rätt nyligen. För dom ser f*n helt nya ut.
Men förresten d e nog inte rätt tändkablar, alltså dom e nog köpta på biltema för en billig peng tro jag..

Just det, har hört att man ska ha orginal tändkablar från peugeot på en mi16 för att den ska funka rätt. Stämmer detta, kan det vara mina tändkablar som skapar problemet... :wink:
Men e inte sådanna tändkablar skit dyrå :?:
Niklas

Post by Niklas »

det bästa är om du har möjlighet att låna tändkablar av någon och prova, då slipper du lägga en dyr peng i onödan. (gäller allt dyrt, spole, modul, kablar.. i de fall man har möjlighet)

ska du sedan byta tändkablar så kan du ju passa på at byta till ett par trevliga siliconkablar, det är inte så farligt mycket dyrare :)
Guest

Post by Guest »

får du högt lambdavärde men att din motor går fett så har du hål på avgaset
Post Reply