öppet filter!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
????

öppet filter!

Post by ???? »

tjena alla puggälskare, jag har en liten fråga angående öppet luftfilter! jag har läst några trådar om detta och såg att en skrivit att man kan paja motorn om man har öppet luftfilter på vintern då kall fuktig luft kan komma ner i motorn och "gegga" sig. jag bor nere i skåne där vi har mkt fuktig luft och undrar om man bör vänta med öppet filter eller kan installera ett redan nu???? funderat över detta filter från micro """""""Sportluftfilter ersätter orginalfiltret samt luftburken och monteras direkt på insuget till motorn. Mängden luft blir optimal med ett sportluftfilter och motorljudet kommer att förändras till ett dovare ljud. Ger upp till 6 HK extra. Mörkrött, rördiameter 76 mm. Det är mycket lätt att installera. Vissa bilmodeller kräver en adapter som finns i din MICRO butik.""""""""" för 398 kr.

bör jag vänta??? bör jag lägga mer pengar eller det spelar ingen större roll???
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

köp=)
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Det är ingen fara... :D
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
OlofMa

Post by OlofMa »

Ingen fara att köra med öppet i södra sverige, dock så se till att köp ordentliga grejer bara och ingen skit. Även om det kostar lite mer med märkes grejer (K/N, HKS, Pipercross etc.) så har de oftast bättre filtrering och har till följd att man slipper få in en massa små partiklar i motorn.
????

Post by ???? »

installerade filtert idag mmmmm sicken ljud ligger o drar kraftigt med höga vartal mmmmmmmmm. bland de bästa köpen någonsin till min bil!!!
zmeden

Post by zmeden »

???? wrote:installerade filtert idag mmmmm sicken ljud ligger o drar kraftigt med höga vartal mmmmmmmmm. bland de bästa köpen någonsin till min bil!!!

vad kul att du blev nöjd nu får du berätta vad du har gjort..
vilken modell av filter köpte du..( micros) eller nåt annat..
passade den direkt eller fick du modifiera så att den skulle passa LMM.

du får gärna berätta lite om dina erfarenheter och tips.... tänkte byta till ett öppet snart....

mvh.. zmeden
????

Post by ???? »

erfarenheter!!!hmmmmm låt se inga!!! lätt att byta bara skruva loss nuvarande burk (sitter med 3 skruvar 2 på grenrör och 1 på motorn) ta sedan loss gummislangarna från burken. köpte ett tre tums avgasrör som jag kapade kort som sitter mellan ena slangen o filtert detta för att filtert ska sitta utanpå ett rör likaså ska slangen så där blev det lite hemmabygge, använd lite diskmedel då 3 tums var lite stort.

vilket filter det blev??? ett K/N RC-2600 pris 569 kr. + 69 för en bit 3 tums avgasrör. rengöring och oljemojs till filtret blir sen när det ska rengöras, det e smort från början så det slipper man. inget stort filter men ljud o luft blir det så d räcker till :D mitt filter e aningen mindre än micros 398 kr, men f*n så mkt bättre rening och plats. kolla micros 398 kr filter där var den yttersta diametern 15 cm!!!! lycka till att få plats med detta!!! utan att bygga om som satan visst det går att trycka dit men då ligger den mot motorn!!!!

fästen till filtret det får du själv lista ut låt den däremot inte ligga o gunga/svaja för mkt jag tog en plåtbit och fäste den i grenröret!!!

ha mkt skoj dels med meckandet men också med ljudet det blev smaskigt hehe!!!!!!! :D
zmeden

Post by zmeden »

vad är det för bil du har ..... jag har en mi-16 grenröret ligger mot torpedväggen... svårt att fästa där när luftburken sitter vid väntra strålkastare........
????

Post by ???? »

min bil e en 205 gti så hur man ska fästa filtret i din bil vet jag då inte men jag har gett dig råd om vilket filter iallafall!!!
Osz

Post by Osz »

Vill bara fråga hur du satte dit det. På de bilder som finns så har ju folk (på 205an) lagt filter vid batteri eller bylikt alltså flyttat på det, för att det inte ska suga varmluft.

Hur sitter ditt, sitter det där luftburken satt och är det utan avskärmning av något slag?

Du har ingen bild att lägga upp?

/intresserad
????

Post by ???? »

sitter där burken satt innan men nu till sommaren så ska jag flytta runt den till något kallare ställe. ville bara ha dit det o känna ljud (draget vilket e minimalt) innan jag bestämde mig för att börja bygga om!
Post Reply