Vindrute torkare på en 605:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Peugeot 605

Vindrute torkare på en 605:a

Post by Peugeot 605 »

Mina vindrutetorkare beter sig mycket lustigt dom går på och av hela tiden fastän spaken är på av läge, och det konstiga är att funkade perfekt igår men idag när jag skulle till jobbet så bara var dom såhär helt plötsligt..

Tacksam för svar
MvH Pelle
anita

Post by anita »

välkommen till klubben. Men vi vet ju alla att det finns en speciell man som kan allt om våra älskade 605. :lol:
closetland

Post by closetland »

CLAES!!!
äntligen har man sett NIN.

http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg

405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
Peugeot 605

Post by Peugeot 605 »

De löste sig, dom fungerar perfekt idag igen.. Måste vara fukt på det elektriska eller något.
lennart

Post by lennart »

baugetter som isolering till kablar.... brukar inte fungera så bra..
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

closetland wrote:CLAES!!!

Har är jag ju...Internetlös sen en vecka hemma. :cry:

De löste sig, dom fungerar perfekt idag igen.. Måste vara fukt på det elektriska eller något.

Jo, fukt är det nog. På min var det så att det kom in fukt i motorn. Till att börja med så var inte det ngt större problem(förutom när det var minusgrader och motorn frös fast..) men efter hand blev det värre.
Ett tips är att borra ett drän.hål i motorns hölje, sen jag gjorde det och samtidigt bytte kol har min fungerat som den ska.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Torkarproblem ...igen

Post by Per »

Jag har liknande problem som beskrivs i ett par av inläggen här på forumet. Misstänker relät men hur hittar man det? Fått ett par olika bud när jag pratat med verkstad. Relä eller någon form av box som styr torkar motorn? Har en 605 SLi -95 (hösten -94)

Det låter som det sitter ett relä under ratten (vid fötterna), bakom säkringsboxen/hållaren. Det står och slår någon minut ibland men har inte lyckats klura ut var det sitter... Bak på säkringsboxen sitter i alla fall 3 relän som man någorlunda lätt kommer åt om man lirkar, men dom verkar det inte vara (Blinkersrelä plus något annat??). Det är trångt som tusan där under och hur får man ut hela säkringsboxen utan att skruva isär hela bilen? Våld? Sitter torkarrelät där bakom någonstans??
Mart

Post by Mart »

Hej

Finns det ingen som har löst detta problem? Jag har exakt samma: torkarna slår på och av när dom vill, när man minst behöver det, dessutom slutade spolningen att fungera i samma veva som detta fenomen först uppstod. Jag har gjort en fullösning och skruvat bort kåpan för att snabbat kunna dra loss kontakten när den sätter fart. Jag är tveksam till att detta godkäns på besiktningen

tacksam för svar

/Martin 605-91
Mart

Post by Mart »

Är det ingen som har någon bra lösning på detta. Jag är så imponerad av att min 605-91 som har gått 33.000 inte har krånglat alls...utom just vindrutetorkarna. Den är ju så fin i övrigt, ingen rost eller något

/Mart
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Tycker det verkar som att du har samma problem som jag hade...Mina betedde sig konstigt när motorn tog in vatten. Ibland gick de inte överhuvudtaget men då klickade det i relät och spolningen gick inte. Jag tror aldrig att de spontangick av sig själv iofs. Men jag skulle ivf. börja med att titta på motorn och byta kol på den osv., risken är väl att ditt relä är dåligt också.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Matz »

Kontaktstycket till motorn hade oxiderat på min, rengjorde och "fettade" in kontakten, Har fungerat klanderfritt sedan dess.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Bella605

Post by Bella605 »

Äntligen jag hittade hit med hjälp sök.
Jag har dålig med torkare, Och som ni skrev här ovan verkar lite osäker hos mig.
Så här hos mig att den funger inte med intervall medan funger bra med steg 2 och 3. Men den har blivit mer och mer att gå så långsam.
Har snackat med några kompisar som de föreslog att prova demontera den torkaremotor och rensar ( blås och torka med trasa) kan va smuts inne i motorrotor och kol i dålig strömmen kontakt.

Vad tror ni eller nån som har försökt att funger bra igen.
Eller behöver jag helt ny motor men kostar 2800 kr ops :shock:
Nån förslag som jag kan prova innan jag tvunge skaffa ny.
Jag kan tänka finns säkert på skrot som har 605:an av årsmodell exempel 98 är väl ganska ny. Undrar om det passar till -91:an?

Min är 605 -91
Last edited by Bella605 on Mon Jul 24, 2006 16:49, edited 1 time in total.
Loffas

Post by Loffas »

jag fattar inte riktigt vad du skriver men det låter som det justerbara motståndet som styr intervallet är slitet. o de sitter i spaken va jag vet

claes vet nog
Matz

Post by Matz »

Jag tror mer på att det är länkmekanismen som kärvar och går trögt.
Slutar nog med ett motorhaveri om man inte tittar på det.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Loffas wrote:jag fattar inte riktigt vad du skriver men det låter som det justerbara motståndet som styr intervallet är slitet. o de sitter i spaken va jag vet

claes vet nog

Hej

Min torkarmotor fungerar ua men ett ABER är att torkarna inte går till det viloläge de ska. Inte heller går de hela vägen upp första gången man slår på torkarna men sen fungerar det. Däremot när man har på intervall så stannar torkarna upp en liten bit på rutan. När de sedan går igång igen så stannar de lite högre upp igen än första gången. Sen håller de på att byta plats på det där viset hela tiden. Ser lite komiskt ut faktiskt. Är det något i torkarmotorn, ( justering ), eller sitter problemet i själva mekanismen vid ratten tro? Går det att justera där tro??? :roll:
Post Reply