Svajig tomgång
- Johan Jatko
Svajig tomgång
Nu är det andra gången som bilen står och svajar mellan 700-1500 rpm när den står på tomgång. Har sökt igenom lite gamla trådar, men inte fått någon riktig uppfattning om vad jag ska kolla på.
Bla spjällägesgivaren, tjuvluft, dåligt bränsletryck kunde tydligen vara en av orsakerna. Vad är det vanligaste som gör att tomgången vandrar mellan 700-1500 rpm på tomgång?
Bla spjällägesgivaren, tjuvluft, dåligt bränsletryck kunde tydligen vara en av orsakerna. Vad är det vanligaste som gör att tomgången vandrar mellan 700-1500 rpm på tomgång?
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
- Johan Jatko
- Johan Jatko
Ska göra det, bara jag får lite tid över. Ganska stressigt nu innan jul...
Tändspolarna är bytta vid 10k har jag för mig, och bilen har gått 17200 mil nu så jag tror inte att dom är slut riktigt ännu. Tomgången kan vara cp oavsett om motorn är varm eller kall...
Tändspolarna är bytta vid 10k har jag för mig, och bilen har gått 17200 mil nu så jag tror inte att dom är slut riktigt ännu. Tomgången kan vara cp oavsett om motorn är varm eller kall...
Johan Jatko wrote: Tomgången kan vara cp oavsett om motorn är varm eller kall...
Hittade du lösningen på "svajet" ?
Har nämligen samma problem själv fast min står och svajar mellan
1000 - 2500. Inte så kul vid rödlysen...låter som man vill rejsa mot alla
- Johan Jatko
Har inte blivit ännu, nu har motorn börjat gå dåligt på tomgång och upp till 2000rpm. Har försökt leta efter insugsläckage, har kollat hur ACAV:en fungerar. Det jag nu närmast misstänker är som det står högre upp, spjällägesgivaren eller möjligtvis MAP-sensorn...
Ska passa på att byta bränslefilter och se om det är det som orsakar problemen...
Ska passa på att byta bränslefilter och se om det är det som orsakar problemen...
Inte för att vara sådan, men det börjar bli ruggigt mycket tekniktrådar under allmänt nu..
tjuvluft borde vara det absolut vanligaste, men då du ha mapsensor så kan du räkna bort det, förutsatt att det inte är insugspackningen som läcker.
montera en soppatrycksmätare (kostnad ~300:- på en huydralfirma för industrikvalitet) så ser du om det svajar.
ta en sak i taget.
tjuvluft borde vara det absolut vanligaste, men då du ha mapsensor så kan du räkna bort det, förutsatt att det inte är insugspackningen som läcker.
montera en soppatrycksmätare (kostnad ~300:- på en huydralfirma för industrikvalitet) så ser du om det svajar.
ta en sak i taget.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
kesoo wrote:min bil var pretty much likadan, då var det fördelarlock som behövdes nytt.
det där med svajjet upplevde jag också, då lös K-lampan, och den gick risigt under 2-2500rpm, hackade lite också.
testa det
Bilen dog på tomgång förut och k lampan lyste med jämna mellanrum.
nu har jag ny lambda och inte ens en blinkning från k lampan sen dess, dock så svajar tomgången mellan 1000 - 2500 varm som kall motor. skall väl kolla alla slangar jag ser om det drar luft om det inte funkar så kollar jag fördelar locket.
- Johan Jatko
Har jag ens något fördelarlock när jag har separata spolar och moduler för varje cylinder?? Har fått för mig att jag inte har något fördelarlock, men jag kan ju minnas fel också...
Än så länge har inte k-lampan lyst, men det behöver ju inte innebära att någonting inte är sönder...
Än så länge har inte k-lampan lyst, men det behöver ju inte innebära att någonting inte är sönder...
gandalf wrote:kesoo wrote:min bil var pretty much likadan, då var det fördelarlock som behövdes nytt.
det där med svajjet upplevde jag också, då lös K-lampan, och den gick risigt under 2-2500rpm, hackade lite också.
testa det
Bilen dog på tomgång förut och k lampan lyste med jämna mellanrum.
nu har jag ny lambda och inte ens en blinkning från k lampan sen dess, dock så svajar tomgången mellan 1000 - 2500 varm som kall motor. skall väl kolla alla slangar jag ser om det drar luft om det inte funkar så kollar jag fördelar locket.
Hmm har precis samma fel på mig...dock så händer det att den varvar up när man startar den kall till typ 3500varv för att efter en lite stund lunga ner sig å pendla mellan 1200-1900varv....
Precis som du säger kan den gå bra i flere dagar...
säg till om du hittar nåt fel!
mvh /Martin
Körde svart 306 GTI.
- Stefan Eriksson
Hade en 205 -89:a förut, den bråkade med mig två gånger med liknande symptom (och en del andra)
Ena gången var det tändmodulen, ca 700 spänn...
Andra gången var det någon temp-givare på insugssidan, (hittade jag inte själv, utan gav upp och lämnade in skiten.)
Vet ej om något utav ovanstående är orsaken till era problem i denna tråden, men nu har ni två saker till att välja på...
Ena gången var det tändmodulen, ca 700 spänn...
Andra gången var det någon temp-givare på insugssidan, (hittade jag inte själv, utan gav upp och lämnade in skiten.)
Vet ej om något utav ovanstående är orsaken till era problem i denna tråden, men nu har ni två saker till att välja på...