Smarta lösningar för bromskylning?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Sliced

Post by Sliced »

Lionne har endecimeters plaströr hopvärmda lite så att uthålet blir mindre.
Dom är fastskruvade på börarmarna och vi leder luft dit från fronten via sånadär silverfärgade spiralrör med ståltrådsstomme, och en plasttratt (kopplingen mellan en hängränna och ett stuprör i plast, klart bonntrimvarning, men billigt och hållbart och funkar bra).

MEN? Nu har vi problem. Nu sitter det två mc-kylare framför varje framhjul så vi har ingenstan att dra trattarna.

Så min fråga till er andra är: Luften efter kylarna är max 110 grader, eller?
Det är ändå mycket kallare än oken vid bromsning.
Kan man leda luft sum är uppvärmd av kylarna till oken och få nån vettig effekt.
Man kommer ju att värma oken vid acceleration, men kyla dom 400-gradiga oken med 100gradig luft vid inbromsningen.
Vad tror ni?
igelhammar

Post by igelhammar »

jag har 3"" slangar som sitter under dimljushålen,och går in under bärarmen och slutar 10 mm fr´ån skivan.
hoppas att jag missuppfattade situationen med en stor tratt på bromsskivan,det är nämligen så att skiten snurrar och att det då kommer luft runt om ändå.
har man hålborrade skivor so går luften ändå in till oken men förstrår inte varför ni är så envetna på att kyla de,så länge skivorna är svala så blir inte oken varma.
vattensprut på bromsskivor,skitbra är det och man får på köpet en ren skiva hela tiden och har mer distinktare bromsar
/Daniel www.igelhammar.tk
------------------------------------------------------
ni som röstade på Göran eller alliansen,dra åt H-vete!
------------------------------------------------------
r6-07 supersport på bana.309:a med diesel sexa och nästan 18 "" fälgar.lt35 till hojen,3l tdi att pendla med
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det som begränsade mig igår i Söderhamn var kokning av bromsvätskan. dvs att oken blev för varma. Skivor och belägg var det inga problem med vad jag vet (ingen mattning och ingen skevhet). Så det är iaf oken jag behöver kyla mest. Men det kanske är så att men kyler oken effektivast genom att tillföra extra luft till skivans centrum där kylluften tas in?

Hur löser man annars tilluft till oken? De sitter ju så gömda i fälgen? Med enkolvsok är det förstås enklare, men jag ser det som omöjligt att få extra luft till de yttre två kolvarna.

Hursomhelst, jag tror jag provar först med spoilers på bärarmarna eller i framkant på innerskärmarna, men det ser trångt ut för att få till ngn vidare omstyrning av luften. Bättre bromsvätska ska oxå i.

Arne: det blir ju en försämrad kylning, men kanske inte så dramatiskt eftersom det är temperaturgradienten som styr kyleffekten. Du går från 400-20=380 gr till 290 gr så det finns ju kvar att ta av, men om det fortfarande räcker vet nog bara du efter att ha provat.

Men går de verkligen upp till 400°?. Bromsvätska kokar ju vid 200-250° om den är fräsch.
EN 14497
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Gott att se dig igen Arne!!!! Vad har du hållt hus då?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by Christofer Soderbaum »

Gott att se dig igen Kårdån!!!! Vad har du hållt hus då?
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Post Reply