Drivaxel med mellanlagring, 205
-
meilon
Drivaxel med mellanlagring, 205
Hej
Ska byta drivaxel på en 205 och får inte bort den yttre delen.
Det är höger sida, så den har en mellanlagring mellan växellåda och hjul. Hur får jag bort den yttre drivaxeln, räcker det med att ta bort de två skruvar som sitter på mellanlagringen och dra axel rakt ut eller finns det något trick?
Saken är den att en av de två skruvarna på mellanlagrignen verkar sitta fast efter det att muttern har skruvats bort.
Är det så att hela axeln från växellåda till hjul är en och samma eller är den tvådelad som jag tror?
Ska byta drivaxel på en 205 och får inte bort den yttre delen.
Det är höger sida, så den har en mellanlagring mellan växellåda och hjul. Hur får jag bort den yttre drivaxeln, räcker det med att ta bort de två skruvar som sitter på mellanlagringen och dra axel rakt ut eller finns det något trick?
Saken är den att en av de två skruvarna på mellanlagrignen verkar sitta fast efter det att muttern har skruvats bort.
Är det så att hela axeln från växellåda till hjul är en och samma eller är den tvådelad som jag tror?
- danielr112
den är tvådelad om du vill det men man brukar dra ut hela
fölr att få ut den ska du efter du skruvat ut muttrarna en bra bit vrida dem 180 grader.. sedan ska du kunna slå ut axeln ur lagringen.. men den sitter!!!
måste du byta hela drivaxeln.? du ska inte bara byta yttre drivknuten? isåfalöl e det bara att slå till på drivknutetn utåt ganska hårt med en gummiklubba eller liknande så kommer den att lossa.. den sitter bara med en ring inuti..
mvh daniel
fölr att få ut den ska du efter du skruvat ut muttrarna en bra bit vrida dem 180 grader.. sedan ska du kunna slå ut axeln ur lagringen.. men den sitter!!!
måste du byta hela drivaxeln.? du ska inte bara byta yttre drivknuten? isåfalöl e det bara att slå till på drivknutetn utåt ganska hårt med en gummiklubba eller liknande så kommer den att lossa.. den sitter bara med en ring inuti..
mvh daniel
-
meilon
- danielr112
- danielr112
Lättast är väl ändå att ta bort slangklämman runt den inre damasken och sen bara dra ut drivaxel utan förlängningen som sitter fast skruvad på motorn. Se upp så att du inte tappar en massa nålar från dem 3 nållagerna bara om du nu ska återanvända själva drivaxeln.
Har tyvärr inga bilder på det men kan fixa till helgen kanske om det behövs.
Har tyvärr inga bilder på det men kan fixa till helgen kanske om det behövs.
-
meilon
- danielr112
daromer wrote:
hoppas du inte sitter på modem =)
i vilket fall den bilden under det står "2 komponents grund" d'r ser du en drivknut. så ser den ut. axeln sitter sedan fast inuti den. bara att banka till på drivaxlen.. på insidan då så åker den ut.
mvh daniel
Bra bilder!
http://www.luno.mine.nu/bilbygge/bilder4.html
Denna lenk skall fungera
- danielr112
M.Forsén wrote:daromer wrote:
hoppas du inte sitter på modem =)
i vilket fall den bilden under det står "2 komponents grund" d'r ser du en drivknut. så ser den ut. axeln sitter sedan fast inuti den. bara att banka till på drivaxlen.. på insidan då så åker den ut.
mvh daniel
Bra bilder!
http://www.luno.mine.nu/bilbygge/bilder4.html
Denna lenk skall fungera
tänkte mig inte för när ja la in länken =)