Byte av växellådsolja 205xr

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Guest

Byte av växellådsolja 205xr

Post by Guest »

Hejsan jag behöver hjälp med att byta växellådsolja. Jag har provat söka men jag förstod inte riktigt hur man skulle gå till väga. Tydligen ska det finnas ett på fyllningshål under batteriet. Måste jag skruva bort batteriet först eller ska man kunna se den endå? Sen så undrar jag hur jag tömmer den gamla oljan. Visa gärna med bilder. Tack på förhand.
bladegash

Post by bladegash »

Någon?
danielr112

Post by danielr112 »

du kör bilen en stund.. så att oljan får lite temp.
sedan skruvar du loss pluggen under. tömmer oljan
sedan tar du väck batteritet om du orkar.. finns en lufningsventil med plastkåpa på växellådan (5mm kanske). genom den kan du fylla på
Guest

Post by Guest »

Ok, men vilken plugg är det som man ska skruva loss?
danielr112

Post by danielr112 »

kan ja inte säga på rak hand.. ska finas ngn skruv till det =)
bladegash

Post by bladegash »

Tack så mycket för hjälpen. Om någon annan vet vilken skruv man ska lossa för att tömma oljan så får ni gärna skriva.
Noobie

Post by Noobie »

Du kan även fylla på olja från sidan av lådan. Bort med vänster framhjul så ser du en plugg där du kan tippa i olja, häll på tills det rinner över (OBS gäller endast denna plugg i den övre pluggen måste du hålla koll på hur mycket olja du häller i). Jag försökte själv att hitta den övre pluggen men det verkade som om en massa saker skulle tas bort för att hitta pluggen så jag tog den i sidan istället. Pluggen för att tömma oljan sitter under lådan (något bakåkriktad om jag inte minns fel).
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Vilken årsmodell är det? Det finns nämligen modeller där växellådan och motorn delar olja. så det du gör är att byta motorolja.

87 och bakåt om jag inte missminner mig.. lycka till.
Gusten

Post by Gusten »

tror inte att någon pugg delar på oljorna. däremot så sitter motor och låda alltid ihop och man brukar inte behöva byta olja i en växellåda, det jag kan tippsa dig om är att köpa en reparationshandbok på biltema och kolla på dessa bilder då dom är superbra.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Guest

Post by Guest »

Det är årsmodell 88
bladegash

Post by bladegash »

Jag har kollat lite i haynes reparationshandbok men bilderna är så små, man ser ju knappt.
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Gusten wrote:tror inte att någon pugg delar på oljorna. däremot så sitter motor och låda alltid ihop och man brukar inte behöva byta olja i en växellåda, det jag kan tippsa dig om är att köpa en reparationshandbok på biltema och kolla på dessa bilder då dom är superbra.

jag vet att det finns sådana.. har nämligen ägt en sån =) en 205 xr..
Post Reply