Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
vill veta vad största skillnaden skulle varit att köra med det ena eller andra. i fall 2 kommer ju att de olika rören hamna mellan 40-60 cm. har ingte bestämt om jag ska göra längderna exakt lika eller inte..
i fall 1 så hamnar längden på ca 25 cm. och kommer då ett längre 3 tums rör. det fallet är betydligt mycke enklare att göra med tanke på att få samma längd.
nackdelen med placeringen av turbon där är ju att rörlängden blir lite längre... men hade ju gått om plats där då jag inte ska ha batteriet kvar.
1:
2:
Drar du rören på baksidan som på riktiga T16 så kan du ju bestämma hur långa rör du vill ha tills dom gå ihop eller hur... OCh har du verkligen plats o dra dom över om du hade tänkt det... ser ju ut som det på bilderna iaf...
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
du är medveten om att glödande grenrör över ventilkåpan kommer att göra underverk med din lack på motorhuven va?
en bekant bänkade sin bora v5 turbo med sitt nya avstämda longrunnergrenrör, han hade shortrunner innan. Resultatet blev några ponnies extra och en kurva där högre effekt kom betydligt fotare.
dock låg det en aning räknande bakom det röret.
edit: att ha vindrutespolningen kvar kan du glömma med att ha rör på ventilkåpan, de stackars gummislangarna kommer bara sitta som bränt krisp på grenröret sedan
[quote="Niklas"]du är medveten om att glödande grenrör över ventilkåpan kommer att göra underverk med din lack på motorhuven va?
quote]
Det är det jag är rädd för.
ska mäta till helgen igen och se hur mycket plats jag har... för att ha grenrören rent utan skyddsplåt och grejer går ju inte. men som sagt bakom e det sata trångt!
Niklas wrote:du är medveten om att glödande grenrör över ventilkåpan kommer att göra underverk med din lack på motorhuven va?
Jag tror inte heller det är nån vidare hit att dra grenröret över ventilkåpan... säg att du har 15cm mellan huven och ventilkåpan... sen 2tumsrör, det är 5cm, då har du 5cm tillgodo mot huven och 5cm tillgodo mot ventilkåpan... kommer att bli jävligt varmt där som sagt... Och eftersom ventilkåpan är snyggt lackad och huven likaså så vore det ju synd...
För att inte tala om drygt när du ska byta stift... måste plocka av grenröret för att byta stift...
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
ett alternativ kanske är att göra ett 4-2-1 rör? försöka få primärerna så liklängdade som möjligt och dra 2 sekundärer bakom motorn, sedan merga dem till turboflänsen? då bygger det inte ut lika mycket mot torpeden som ett grövre rör.
dock bör du nog ha en 300-400mm långa primärer, det får du räkna ut själv
edit: var vill du ha effekten, siffra jag hört för 2 liter turbomotor: 500mm primärer, mergekollektor och 40-42 mm invändigt i primärerna. vill du ha ner effektvarvet får du korta primärerna och krympa rören något. (om jag har funderat rätt, vilket inte alls är säkert att jag har )
edit2: ovantstående gäller alltså för en maxeffekt vid 6000 rpm
Last edited by Niklas on Mon Mar 14, 2005 0:35, edited 1 time in total.
Niklas wrote:ett alternativ kanske är att göra ett 4-2-1 rör? försöka få primärerna så liklängdade som möjligt och dra 2 sekundärer bakom motorn, sedan merga dem till turboflänsen? då bygger det inte ut lika mycket mot torpeden som ett grövre rör.
dock bör du nog ha en 300-400mm långa primärer, det får du räkna ut själv
Det kommer bli för långt om man inte är jävligt grym på att knåpa ihop grenrör och gör ett jävligt slingrigt sådant. Det vore ju det bästa men tror att det kostar mer än det smakar. Tänk på att han inte får hamna så himla långt ifrån sidan på toppen. Och då ska han ha som mest 800mm rörlängd mellan närmsta porten och turbon... tror att det blir svårt att få till som sagt...
Men jag kan ha fel... har hänt förr...
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
som sagt. hur ja än gör så blir de inte under 40cm eftersom turbon sitter på sidan... blir jäkligt slirkigt att dra på baksidan... krökar är inte heller billigt hehe =)
menade mer 15 cm till motorhuven ifrån röret... men är inte hundra nu längre när jag börjar fundera. det jobbiga är ju att växelreglaget är ivägen.. hade inte den funnits där hade det inte varit några problem att dra dubla 3 tums förbi vid sidan om motorn... det kommer helt klart bli trångt.
ngra andra tips?
kommer att sätta stag på baksidan av motorn. dessa ska "symbolisera" vart torpedväggen går någonstans. plocka ur motorn och sedan grunna mer på det.. detta kommer ske tidigast nästa helg.
Men är bra att få mycke synpunkter och kommentarer till dess. Har lästa om många andra som byggt. men skiljer ju ifrån fall till fall... iallfall design och placering
du behöver inte riktigt dubbla storleken varje gång du drar ihop rör. flödesmotstånd ökar med kvadraten på radien när man minskar rördiameter (poiseulles lag) iaf när det gäller viskösa vätskor
ju tightare rör ju högre gashastighet också, så det optimala är ju att komma fram till så tight rör som möjligt utan att man bygger mottryck.
jag vet inte hur du ska göra med sekundärer, kanske ska skita i det och köra ett singelrör i alla fall (mest för att jag inte vet hur man ska räkna fram sekundärlängd, men jag har en känsla av att de blir för långa precis som nicklas sa)
de flesta verkar köra enl. regeln, så långa rör som det får plats, så liklängdade som möjligt.
som sagt går ju inte från 2 -> 4 tum utan ifrån 4 st 48mm till 1 st 3 tums.
mest för att jag har liggandes 48mm och 3 tums. i vilket fall som helst kommer jag nog bara köra primärer och sedan ett singelrör.
får nog bli att lägga röret bakom motorn mot torpedväggen.. får nog dra fram vinkelslipen och jobba lite på väggen för att få plats med grenröret och även röret ifrån turbon....
Kör som niklas säger (f*n det är skoj när vi heter lika, känner sig helt schizo...) att det är viktigast att dom är lika långa och såpass stora att du inte bygger mottryck.
Det kvittar väl eg. om du bygger grenröret och downpipen jävligt tajta eg. och 2st 3", om du nu måste köra så grovt borde du ju få rum med... Är ju som sagt bara växelänkaget som är ivägen.
Ska du kapa i torpeden eller? Blir klurigt vid bes. isf. dom blir inte så glada på kapad torped.
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
30+30 -> 48... dvs 4 rör.. ett från varje cylinder var tanken
edit:
hmm så besiktningen klagar på det? få väl göra det snygt så det inte syns.. går ju att gömma.. i värsta fall bara banka lite med släggan.
i vilket fall som helst
tackar för svaren.. ska försöka lägga det bakom i första hand.. så får vi se till helgen hur det blir =)
Last edited by danielr112 on Mon Mar 14, 2005 1:07, edited 1 time in total.