bmc lr kn.

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
boxaren

bmc lr kn.

Post by boxaren »

Vilket luftfilter är bäst mellan kn och bmc?
Har hört att bmc ska vara bra.
boxaren

Post by boxaren »

Såg ett annat märke med som heter Lintec redline. Kostade lite mer än Bmc men framstod som väldigt bra. Nån som känner till det?

Bmc har visst 4-lager bomull och detta skulle ha 3-lager. Vet inte vad som är bäst.
Kn har väl med 4-lager.

På tal om kn. Deras 57i kit e ju till att lura folk på pengar.
Ett återförsäljare tar 4300kr för kn:s 57i kit Gen2.
Har kollat vad det exkat är man får.
Köper du ett dubbelkonat filter, alurör m.m. Och sen tar du av övre delen på orginal luftbox men låter undre sitta kvar, lägger filtret i den.Då funkar den som en perfekt avskärmning. Och vips så har du ett 57i kit Gen2.
Ser i stort sett ut så.
Bilen jag syftar på: 206 GTI

Dubbelkonat filter. 1000:-
Lite alurör o silikon, klämmor. kanske ett par hundra.
= max 1500kr.

Rätta mig om jag har fel:)

Förslag: Lägg upp bilder på hur ni har gjort med era filter.
Amar

Post by Amar »

vad är det för bil filtret skall sitta på?

just kn-filtren brukar 106-folket undvika pga att det hmnar lite konstigt, samt så har det visat sig minst effektökning med just det filtret på.

green cotton gör annars väldigt bra filter som dessutom inte kostar skjortan som kn gör.

kan du mixtra ihop så ett universalfilter passar eller vill du ha en hel sats?
Tobben säljer väldigt prisvärda Jamex-filter i säljes. Kostar runt 400kr och då får man ett jäkligt bra filter.

skippa alla no-name filter från asien som renar lika bra som en strumpa tex. då syftar jag på de filter som oftast säljes på blocket, på micro, och olika bilstylingfirmor.
PelleW
Senior

Post by PelleW »

,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Mabcus

Post by Mabcus »

Om jag inte har fel för mig är BMC-filter goda för upp till typ 600Hk lär ju räcka till alla bilar här lr???

MVH Marcus T
Amar

Post by Amar »

Mabcus wrote:Om jag inte har fel för mig är BMC-filter goda för upp till typ 600Hk lär ju räcka till alla bilar här lr???

MVH Marcus T

att den räcker till 600hk så lär det betyda att det flödar bra... men frågan är hur bra det rengör luften som skall igenom?

ett hönsnät räcker säkert till 1000+ hk, men hur bra fångar det upp skiten som vill igenom?
Mabcus

Post by Mabcus »

Var ju någon här som snackade om att de var 4lagers lr??? Bör med andra ord filtrera bättre än ett hönsnät!!! Vad gäller green cotton har jag hört att de inte vart nån höjdare har dock inte testat själv!! Red line fick ju bäst i test se Dalhems hemsida...

MVH Marcus T
boxaren

Post by boxaren »

Så som PelleW länkar till, så tänkte jag göra.
Borde ju bli optimalt. Då kommer ju ingen varm luft in alls.
Eller vad säger ni?

Amar: står ju att bilen e en 206gti.

redline har tre lager bomull, kanske därför de fick bäst i test. Men renar kanske inte så bra.
Bmc, har 4-lager o klarar 700hk. Låter som ett bra filter.
Kn:s filter vet ja inte så mycket om. Visst e de välkänt men tror att bmc e bättre.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Kör BMC själv, har inget att klaga på. Har hört från annat håll om en som körde med K&N på sin Ford, höll ett tag, men sen var det paj, gick knappt att tvätta, bytte till BMC och har kört med det länge.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
boxaren

Post by boxaren »

Fnatte: Hur har du installerat de?

Blir BMC ser de ut som för mig med:)
boxaren

Post by boxaren »

har kollat runt mycket inatt o det verkar var den stora frågan om man ska öppet filter eller inte. Hälften lovordar de o andra hälften smutskastar de... så jobbigt..
verkar inte kunna gå o få veta riktigt hur de ligger till.
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

boxaren wrote:har kollat runt mycket inatt o det verkar var den stora frågan om man ska öppet filter eller inte. Hälften lovordar de o andra hälften smutskastar de... så jobbigt..
verkar inte kunna gå o få veta riktigt hur de ligger till.

Det ligger väl till så att på våra små motorer så blir ljudskillanden/upplevelsen mycket större än den faktiska hästkraftsökingen. Så du skaffar öppet filter för att få sportigare ljud, inte snabbare bil. :)
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Niklas

Post by Niklas »

Ett öppet filter är bara ett filter, kolla på lite roligare hojar, de kommer ofta med filter på direkt, det på maskiner som varvar en bra bit mer än peugeoter.

köp bmc eller kn, båda är bra märken och jag skulle inte tro att du blir besviken på något av dem.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

boxaren wrote:Fnatte: Hur har du installerat de?

Blir BMC ser de ut som för mig med:)

Jag har en XSi, så insugsröret är lite annorlunda draget på den, mot 206 GTi. Jag har tagit två rörböjar som jag skruvat på slangen och sen filtret. Hade problem med rören delade på sig, men slipade av ytorna och problemet försvann. Jag har lagt Filtret i underdelen av org luftfilterbox, tagit ur det kryss som ligger däri. Sen har jag tagit bort snorkeln som går i underifrån upp i skärmen(detta för att dämpa insugsljud samt att bilen inte ska suga i sig vatten vid tunga regn eller liknande. Den försvann iaf.(lättning, typ 1-2 kilo kanske)

Funderar på en ytterligare avancerad installation, med eget-tillverkat insugsrör och lägga filtret där batteriet är nu. Batteriet åker bak i skuffen.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Mabcus

Post by Mabcus »

Jag ska också flytta batteriet o ta bort spolarvätskebehållaren använder sedan den som e till lysena!!! blir bättre med plats då!! OBS har en 205!!!

Mvh Marcus T
Post Reply