Alternativ Service
Alternativ Service
Finns det någon alternativ service till peugeot sätra?
Dom ska ha ca 4.500:- för en B-service (ca 6000 mil på en 206 gti).
Det skall egentligen bytas kamrem oxå vilket då kostar hutlösa 10.000:-
Tycker egentligen båda saker är för dyra, dvs en service skall inte kosta 4.5k, kamrem + byte för 10k!!
Vart kan jag finna alternativ?? Kan någon byta min kamrem?
thx
Alex
Tycker egentligen båda saker är för dyra, dvs en service skall inte kosta 4.5k, kamrem + byte för 10k!!
thx
Alex
-
406.an
Visst man får lite mindre för bilen den dagen man ska sälja den ifall man inte har servicestämplar men gör du 1-2 servicar själv så har du iallafall tjänat in värdeminskningen på att du inte får stämplar, så om du inte kan serva bilen själv be någon polare göra det åt dig! tjäna grymma pengar
Sen om du inte hittar någon som kan byta kamrem åt dig så lämna in bilen på en liten verkstad. Lämnade in min 406 ´00 för kamremsbyte (med spännrullar) för 2500 kr vilket jag tyckte var överkommligt då delarna gick på över 1000-lappen.
Sen om du inte hittar någon som kan byta kamrem åt dig så lämna in bilen på en liten verkstad. Lämnade in min 406 ´00 för kamremsbyte (med spännrullar) för 2500 kr vilket jag tyckte var överkommligt då delarna gick på över 1000-lappen.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

betalade ca 7-8tusen för 9000mila service på 406V6:a inkl kamremsbyte och tillbehörsrem.
Nu senast blev det en 12000mila service för 9500:- men då bytte jag lite skivor, belägg mm...
Jag själv skulle inte vilja köpa en bil för runt 100k utan några som helst stämplar i boken....tyvärr...
Så jag ser mina stämplar att dom är värde en hel del...så är det bara
Nu senast blev det en 12000mila service för 9500:- men då bytte jag lite skivor, belägg mm...
Jag själv skulle inte vilja köpa en bil för runt 100k utan några som helst stämplar i boken....tyvärr...
-
Vik
Joakim Enoksson wrote:betalade ca 7-8tusen för 9000mila service på 406V6:a inkl kamremsbyte och tillbehörsrem.
Jag dokumterar all Service och rep jag gör på bilen med kvitton, miltal, datum m.m så jag ser personligen de lika mycket värt som stämplar. varför skulle man köpa olja, filter, stift m.m om man inte byter det!?
Så varför lämna in bilen för 10 000-tals kronor när man kan göra det själv/via kontakter för en bråkdel? menar man får max 7-10´000kr mer om ens det om bilen är fullstämplad vid försäljning, så 1-2 egna servicar har man tjänat in förlusten! Så jag ser inte vitsen med att lämna in. Bara att dokumentera själv allt som är gjort så är det ju ingen skillnad.
Alex>> Ring runt och kolla. Det som kostar är som sagt arbetet, och ju längre ut från stan desto lägre timtaxor.
Min 406 V6 skulle kosta 12300 att serva i Malmö (B-service + kamremsbyte) men "bara" 8700 i Höör 5 mil från stan.
Min 406 V6 skulle kosta 12300 att serva i Malmö (B-service + kamremsbyte) men "bara" 8700 i Höör 5 mil från stan.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Vik wrote:Joakim Enoksson wrote:betalade ca 7-8tusen för 9000mila service på 406V6:a inkl kamremsbyte och tillbehörsrem.
Jag dokumterar all Service och rep jag gör på bilen med kvitton, miltal, datum m.m så jag ser personligen de lika mycket värt som stämplar. varför skulle man köpa olja, filter, stift m.m om man inte byter det!?
Så varför lämna in bilen för 10 000-tals kronor när man kan göra det själv/via kontakter för en bråkdel? menar man får max 7-10´000kr mer om ens det om bilen är fullstämplad vid försäljning, så 1-2 egna servicar har man tjänat in förlusten! Så jag ser inte vitsen med att lämna in. Bara att dokumentera själv allt som är gjort så är det ju ingen skillnad.
jag skulle då aldrig köpa en bil från dej, även om jag förstår din "poäng"...
-
Guest
Kollade med Peugeot Sätra vad de skulle ha för att byta rem på 205:an. Runt 4.500-5.000kr.???
Betalade för ca 5 år sedan 2.000kr för samma sak hos Bernads Bil som tidigare var auktoriserad Peugeotförsäljare med verkstad. Lämnade nu bilen till en liten verkstad= 2.000kr med kvitto/garanti.
Dvs inte är de billliga på Peugeot i Sätra, vet dock inte om det är billigare hos andra Peugeotverkstäder.
Betalade för ca 5 år sedan 2.000kr för samma sak hos Bernads Bil som tidigare var auktoriserad Peugeotförsäljare med verkstad. Lämnade nu bilen till en liten verkstad= 2.000kr med kvitto/garanti.
Dvs inte är de billliga på Peugeot i Sätra, vet dock inte om det är billigare hos andra Peugeotverkstäder.
Betalade 5500kr för kamremsbyte och service på 306gti här i karlstad
Senast så gjorde jag storservice med tändstift för 2900.
Tycker de har ok priser, så ring runt till olika städer vad de tar för att serva bilen, ibland kan man spara stora pengar om man är beredd att åka några mil.
Senast så gjorde jag storservice med tändstift för 2900.
Tycker de har ok priser, så ring runt till olika städer vad de tar för att serva bilen, ibland kan man spara stora pengar om man är beredd att åka några mil.
306 gti 99 Såld
Nu Mustang Gt
Nu Mustang Gt
-
Guest
-
Guest
Fattar inte hur de kan ta så mycket betalt för en s.k service. (Ok om de byter tex kamrem). Men annars består de flesta servicar av att byta olja, tändstift samt filter, max ca 1.000kr för materialet.
Sedan tittar de på damasker, torkarblad samt kylvätske- broms- och spolarvätskenivåer, att betala flera tusen för detta är det ingen som får mig att göra, gör gärna detta själv på 5 minuter. Om de ska byta tex bromsvätska och kylarvätska tillkommer en kostnad för detta.
Sedan tittar de på damasker, torkarblad samt kylvätske- broms- och spolarvätskenivåer, att betala flera tusen för detta är det ingen som får mig att göra, gör gärna detta själv på 5 minuter. Om de ska byta tex bromsvätska och kylarvätska tillkommer en kostnad för detta.
- Richard Gustavsson
Re: Alternativ Service
aes wrote:Finns det någon alternativ service till peugeot sätra?
thx
Alex
Det låter som ett normalt pris, när man tar ca 1000:-/h och köt efter tidlistorna, visst det blir dyrt men så är det.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
-
Guest
Anonymous wrote:1.000kr/h Ok, men inte tar en service+byte av kamrem en hel dag dvs ca 8 timmar =8000kr+ ca 2000 kr för material.
Tycker plötsligt att det är billigt att gå till tandläkaren (med lång utbildning) för han är inte dyrare än en bil mek utan mer utbildning än max två år på gymnasium
Jag brukar få betala runt en tusing i halvtimmen för tandläkaren...så det är fortfarande dubbelt så dyrt där.
Men jag håller med om att bilverkstäder tar ut ett överpris för vad de gör, men precis som tandläkaren gör de det för att de kan...
Det är ju fritt till dig att serva din bil själv, du behöver inte lämna bort den så gör det själv istället.
Priser
Ni tycker att det är dyrt med tiden på verkstan. Är det någon på detta forum som vet vad det kostar att driva en märkesverkstad?? Tror jävlar mig inte det. Vad kostar det att ta in en datapajas som sitter och drygar sig bakom en jävla dator, eller en advokat. VAD kostar dessa i timmen. Och vad har dom för omkostnader. Bara en fråga.
- danielr112
Re: Priser
steve71 wrote:Ni tycker att det är dyrt med tiden på verkstan. Är det någon på detta forum som vet vad det kostar att driva en märkesverkstad?? Tror jävlar mig inte det. Vad kostar det att ta in en datapajas som sitter och drygar sig bakom en jävla dator, eller en advokat. VAD kostar dessa i timmen. Och vad har dom för omkostnader. Bara en fråga.
jobbar inom dator en del.. och är ju samma sak där.. när jag gör ett lite mer avancerat jobb som inte en "vanlig datafirma" kan så tar jag givetvis extra betalt eftersom jag kan det... det kan handla om allt ifrån 400kr/h och uppåt.. dvs kan i större sammanhang handla om 4-5k/h (så avancerade jobb gör inte jag
alla vill ju tjäna en extra slant..
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto