Så nu vill jag gärna piffa till den lite! LM-fälgar vill jag självklart skaffa. Men nybörjare som jag är så skulle jag behöva lite hjälp med hur man gör för att byta fälgar.
Byta fälgar på 306? *nybörjare*
Byta fälgar på 306? *nybörjare*
Har precis köpt min första bil, en Peugeot 306 -97!
Så nu vill jag gärna piffa till den lite! LM-fälgar vill jag självklart skaffa. Men nybörjare som jag är så skulle jag behöva lite hjälp med hur man gör för att byta fälgar.
Behöver ingen guide i hur man skruvar ut hjulbultar. Men jag vill gärna veta vad det är för grejer man behöver för att få in ett par 17-tummare. Vad är det för fälgar man ska kolla efter? Tänker på mått och sånt. Spacers? När behöver man det?
OK, du har antagligen inpressning/ET runt 24 mm. Stick in fingrarna mellan däcket/fälgen (det som råkar sticka ut mest) och fjäderbenet och uppskatta hur många mm det är. En något mer exakt metod är att använda en tumstock som "bladmått" och klämma in så många lameller du kan och mäta tjockleken.
Du bör ha åtminstone 3 mm frigång kvar efter att du fixat nya hjul.
Säg att du mäter upp att du har 15 mm frigång med 195 mm breda däck och ET 24 mm.
-Däckbredd inkräktar hälften (grovt) av breddökningen på frigången, så med 215 mm däckbredd (+20 mm) ska du fortfarande ha 5 mm frigång.
-ET har direkt utväxling på frigången, så om du sätter i 5 mm spacers med samma fälgar så har du i praktiken ET 19 och en frigång om 20 mm.
Det är ingen raketforskning. Mät och tänk, så fixar det sig!
Du bör ha åtminstone 3 mm frigång kvar efter att du fixat nya hjul.
Säg att du mäter upp att du har 15 mm frigång med 195 mm breda däck och ET 24 mm.
-Däckbredd inkräktar hälften (grovt) av breddökningen på frigången, så med 215 mm däckbredd (+20 mm) ska du fortfarande ha 5 mm frigång.
-ET har direkt utväxling på frigången, så om du sätter i 5 mm spacers med samma fälgar så har du i praktiken ET 19 och en frigång om 20 mm.
Det är ingen raketforskning. Mät och tänk, så fixar det sig!
EN 14497
Tog ett tag att förstå det där med ET, men nu tror jag att jag förstår lite!
Om man har mindre ET så kan man säga att hjulet kommer "längre in"? Så om man ska ha bredare hjul måste man ha ett högre ET? Har jag förstått det hyfsat rätt då? Nu ska jag bara försöka förstå hur man gör mätningen också!
Var är det jag ska mäta frigången? Förstod inte det riktigt.
EDIT: Lägre ET gör ju att hjulet kommer längre ut! Har förstått det där nu!
Var är det jag ska mäta frigången? Förstod inte det riktigt.
EDIT: Lägre ET gör ju att hjulet kommer längre ut! Har förstått det där nu!
Last edited by Preben on Wed Apr 06, 2005 1:25, edited 1 time in total.
Nej nu har jag nog fattat allt!
Tänkte till ordentligt, och nu knäppte det till i hjärnkontoret!
Vad jag måste se till är alltså helt enkelt att jag har tillräckligt med frigång mellan hjul och fjäderben. Samt att välja ett däck som inte ger någon större ökning i omkrets på hela hjulet!
Genom att använda spacers ger det samma resultat som en lägre ET vilket ger större frigång. Så ifall jag märker att frigången är för liten är det bara att skaffa spacers!
Har jag förstått allting rätt då?
Vad jag måste se till är alltså helt enkelt att jag har tillräckligt med frigång mellan hjul och fjäderben. Samt att välja ett däck som inte ger någon större ökning i omkrets på hela hjulet!
Genom att använda spacers ger det samma resultat som en lägre ET vilket ger större frigång. Så ifall jag märker att frigången är för liten är det bara att skaffa spacers!
- BANZAI3030
Preben wrote:Nej nu har jag nog fattat allt!Tänkte till ordentligt, och nu knäppte det till i hjärnkontoret!
![]()
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
- Fredrik Sjöberg
- Fredrik Sjöberg
- Fredrik Sjöberg