Hjälp! Problem med säkringar! 205 gti -91

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
montecarlo

Hjälp! Problem med säkringar! 205 gti -91

Post by montecarlo »

Köpte en 205 gti idag... en tredje. Trodde i min enfaldhet att man inte kunde bli blåst längre but heeey...excellent anyway.

Iaf, efter ett par mil började det lukta lakrits och efter någon timme märkte jag att vindrutetorkaren inte fungerade! Kollade säkringarna och mkt riktigt...en säkring hade gått. Satte genast dit en ny och allting fungerade! Efter ca 30 minuter rök säkringen igen..och jag tror en annan också eftersom elhissarna slutade fungera med.

Så den drar säkringar alltså...VAD GÖRA? Börjar bli lite svettig fast det bör väl inte vara något dyrt...?
Någon som vet vad jag ska göra?
205 GTi Monte Carlo -91
Guest

Post by Guest »

först och främst kolla så att inte torkarmotorn har kärvat ihop. Om inte bara fram med ett elschema och multimeter för att se vart det är kortslutning.
Inte dyrt om man gör det själv men kan ta åtskilliga timmar.
montecarlo

Post by montecarlo »

multimeter? låter avancerat..är tyvärr inte alltför kunnig..faaan!
205 GTi Monte Carlo -91
montecarlo

Post by montecarlo »

man kan inte bara sätta dit lite starkare säkringar..? eller det går åt H-vete kanske..
205 GTi Monte Carlo -91
Sliced

Post by Sliced »

Du kan inte sätta dit starkare säkringar.. då smälter kabeln i stället..
Men plugga ur torkaren och kör en halvtimme till och se om den ryker igen, säkrinen.
Och kolla schemat så att det inte sitter en för stark redan...
Sen får du kolla vad det är som kortar.. plugga ur en sak i taget, och leta syndare.
montecarlo

Post by montecarlo »

okej..var får man tag i ett sådant schema?
205 GTi Monte Carlo -91
montecarlo

Post by montecarlo »

Hittills har ju bara torkaren och elhissarna slutat funka och dom sitter på samma säkring om jag inte missminner mig...står i boken att det ska vara 25A och det var en 25A som satt där..
205 GTi Monte Carlo -91
Sliced

Post by Sliced »

Jag var lite orolig för lukten bara....
Men plugga ur torkaren, det sitter en multikontakt till den, och kör hissarna lite och se.
Det kan ju vara hissmotorerna också.
montecarlo

Post by montecarlo »

Men lukten kom från säkringen när den small väl? Men alltså om jag pluggar ur torkaren och säkringen går ändå..vad betyder det?
Och vad betyder det om säkringen inte går?
205 GTi Monte Carlo -91
Sliced

Post by Sliced »

Om säkringen går när du pluggat ur torkaren betyder det att det inte är torkaren som kärvar.. (en elmotor som går sakta drar mer ström än en som går fort)

Sen kan det vara en hissmotor eller en skavd kabel... eller nåt annat på samma säkring.. ska kolla...
Hmm det ser inte ut som om det är samma säkring på torkaren och fönsterhissarna.. Kan du se vilket nummer den har?
montecarlo

Post by montecarlo »

Här i manualen står det nr. 3 vindrutetorkare,spolare och relä fönsterhissar...sen massa andra saker som visserligen funkar..som varvtalsräknaren t.e.x
205 GTi Monte Carlo -91
Sliced

Post by Sliced »

3:an tar strömmen från startnyckelns förstaläge...
Men menar du att sånt som ska gå på den säkringen funkar även om säkringen gått???
Stereon t.ex?
Varvräknaren?
siverby

Post by siverby »

Dra ut stereon och kolla om det är nån tomte som klippt i sladdarna så att det blir kortis ibland.
montecarlo

Post by montecarlo »

Drog ut stereon lite och det verkar som om den e kopplad helt åt H-vete...
205 GTi Monte Carlo -91
montecarlo

Post by montecarlo »

Röjde ju lite i kablarna..testade lite och säkringen rök inte..fast i morse regnade det för första gången och jag satte på torkaren samtidigt som stereon och efter 100m rök säkringen...körde till preem och bytte..stängde av stereon och sedan körde jag 35minuter med torkaren utan några problem..GAAAH
sån jävla tur att jag bytte säkring..för bromsljus ryker också...blev stoppad av snuten på vägen hem =) vågade inte ens dra ner elhissen utan öppnade dörren..HAHA!
205 GTi Monte Carlo -91
Post Reply