Jag har en fråga angående luftning av bromsar. Det är så att jag har ett bromsok bak som har fastnat på min 406 med ABS.
Så jag måste ev. ta lös oket från bilen för att få bukt på det hela.
Är det bara sen att lufta som vanligt eller är det något som man måste tänka på när det är ABS?
Årsmodellen är 97.
Tacksam för svar!
Att lufta bromsar
Det står i Haynes att man ska koppla ur batteriet när man luftar ett ABS-system. Begriper inte hundra varför men jag gör det ändå varje gång. Antagligen är det en extra säkerhetsåtgärd så att man inte ska få på tändningen. ABS-pumpen kanske får spader då, vad vet jag.....
Annars är det bara att lufta som vanligt men man ska vara extremt försiktig så att inte koppen blir tom på bromsvätska. Luft i ABS-pumpen kan tydligen innebära dyrt verkstadsbesök.
Annars är det bara att lufta som vanligt men man ska vara extremt försiktig så att inte koppen blir tom på bromsvätska. Luft i ABS-pumpen kan tydligen innebära dyrt verkstadsbesök.
EN 14497
- danielr112
-
Gäst5
-
Guest
Man rekommenderas att ta bort batteriet när man luftar bromsar med ABS därför att det sitter en varningslampa i systemet och som har en ventil/kontakt som annars aktiveras. Eftersom trycket försvinner så upplever varningskretsen att det är ett fel...vilket det på sätt och vis blir. Att återställa efter reparationen blir krångligare än att ta bort batteriets ena pol. OM du inte tar bort polen och varningslampan tänds så måste du ta bort ventilen och släppa på denna. Skruva sedan tillbaka den så funkar det igen.
Mvh
Mvh