vevlager mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Jontemyra

vevlager mi16

Post by Jontemyra »

Jag har plockat bort mina vevlager nu p.g.a. att det knackade i motorn, det var inget jättehögt knack men det hördes, speciellt om man lyssnade vid oljetråget.

Men jag kan inte se något lager som verkar speciellt slitet, borde inte det synas tydligt om lagret är så slitet att det knackar?
Loffas

Post by Loffas »

skulle väl kunna va ramlagerna?
Jontemyra

Post by Jontemyra »

Loffas wrote:skulle väl kunna va ramlagerna?

Jo men dom har jag också plockat bort, jag har hela vevstaken löst.
Men jag vet inte hur lagrena ska se ut när dom är väldigt slitna, ramlagrena ser också bra ut tycker jag.
danielr112

Post by danielr112 »

vilken färg har de? är de mässingfärgade är det bara att byta.. nya så ser du det alu färgade lagret på dem

kan ju va vevstaken som e skum också
IvarS

Post by IvarS »

Har två olika lagerskador på bild. Om dina lager ser ut såhär är de utslitna :wink:

Image

Här har vi lager som gått med glykol i oljan, har tagit stryk men inte börjat knacka. Ytskiktet är nerslitet, jämför med nytt lager bredvid.

Image
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Jontemyra

Post by Jontemyra »

Bra bilder.
Min liknar väl lagret på bilden längst ner mest även om det inte är riktigt lika slitet.

Vevlagret på bilden var det som såg mest slitet ut.
Image

Grejjen är den att när jag tog ut min vevaxel som satt i motorn som knackade så ser den finare ut i lagerbanorna än den begagnade jag köpte som ska vara i fint skick.

Menmen, jag får väl försöka hitta nån som kan mäta båda vevaxlarna.
danielr112

Post by danielr112 »

de lagrena är slitna! kanske inte farligt men de e slitna.. själva ytan på det högra är nere förbi den banan som den ska gå i =)
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

men grattis...hur f*n kan bara komma på tanken att handla på sig begagnade lager??javascript:emoticon(':shock:')
Shocked !det gör inte ens jag t folkracebilen!
man kan kortfattat säga så här,allt slitage som inte är blankt beror på skit i motorns oljesystem,det du måste,ska göra är att riva hela spisen efter lagerhaveri,för det är det du har haft om du hör grejjerna knacka,tvätta alla glidytor,ALLA oljekanaler osv,riv också oljepumpen o mät spel,tvätta!annars gör du skit för dig själv!ett haveri betyder att det finns partiklar i hela oljesystemet,o det räcker inte med att byta oljefilter!! asviktigt!alla begangnade lager brukar jag slå sönder bara för man inte ska falla offer för sin snålhet!
Jontemyra

Post by Jontemyra »

Decimal wrote:men grattis...hur f*n kan bara komma på tanken att handla på sig begagnade lager??javascript:emoticon(':shock:')
Shocked !det gör inte ens jag t folkracebilen!
man kan kortfattat säga så här,allt slitage som inte är blankt beror på skit i motorns oljesystem,det du måste,ska göra är att riva hela spisen efter lagerhaveri,för det är det du har haft om du hör grejjerna knacka,tvätta alla glidytor,ALLA oljekanaler osv,riv också oljepumpen o mät spel,tvätta!annars gör du skit för dig själv!ett haveri betyder att det finns partiklar i hela oljesystemet,o det räcker inte med att byta oljefilter!! asviktigt!alla begangnade lager brukar jag slå sönder bara för man inte ska falla offer för sin snålhet!

Jag har aldrig ens tänkt tanken att sätta tillbaka dom gamla lagrena, förstår inte vart du fått det ifrån, jag frågade mest för jag tyckte inte det såg såå allvarligt slitet ut, tänkte att det kanske var något annat som skapade knackandet.

Jag har iaf lämnat in vevaxeln som satt i motorn för mätning och den var felfri så nu ska jag försöka kolla oljepumpen och vänta på dom nya lagrena.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

det låter kanon, tycket du skrev du hade köpt begagnade lager :)
Post Reply