Sänkning bak 206, min 40 mm?!?
- danielr112
ska man vara riktig. så tänker man på vinklar moment och annat som blir när man ändrar vinkel på bärarmarna bak när man sänker och flyttar positionen på tor axlarna så blir det en liten annan vinkel för dem att arbeta med. borde inte bli mjukare. men när man funderar lite så kan det vara det att den när man förflyttar arbetar lite i en annan vinkel. detta skulle då kunna ge att den fjädrar inte enbart med rotation av staven utan lite med att bända vid splinesen. vet inte om det stämmer men var bara en tanke.,.
men som sagt att sänka 40mm ute vid hjulen e ju inget inne vid. så det ska va lugnt
men som sagt att sänka 40mm ute vid hjulen e ju inget inne vid. så det ska va lugnt
Jag tänkte oxå på det där med moment, men iom att det rör sig runt samma punkt, bakaxeln, så ändras inte momentet. Dämparna arbetar i annan vinkel ja, men det som kan hända är att ha slår igenom, men det ä mer sannolikt att det beror på den kortare tillåtna fjädringsvägen.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Jag tänkte oxå på det där med moment, men iom att det rör sig runt samma punkt, bakaxeln, så ändras inte momentet. Dämparna arbetar i annan vinkel ja, men det som kan hända är att ha slår igenom, men det ä mer sannolikt att det beror på den kortare tillåtna fjädringsvägen.
precis så tänkte jag också, att risken gör genomslagninge ökar iom att fjädringsvägen minskar, men har man sänkt bil så vet man att man borde ta det lugnt
genomslagsgummit tar väl i före allt annat?
ett tips är att byta till hårdare dämpare bak samtidigt, OMP Supertuning går att beställa via tex dalhems och är betydligt hårdare än original samtidigt som de inte kostar skjortan.
- danielr112
-
Jimmy Andersson
Fnatte wrote:Jag har skrivit guiden och från nästan alla verkstäder jag har hört om så vill dom sänka splines vägen, nämligen att ta ut svingarmen från bakaxeln och vrida i läge upp, så att staven har flyttats ur sitt spår på ena sidan och svingarmen sitter högre upp mot karrossen, alltså bilen är lägre.
Med det mekartips jag skrivit så tas staven helt ut från infästningen på båda sidorna, svingarmen höjs upp och och staven sätts på plats igen. Staven sitter på samma sätt som tidigare och var skulle dessa snedbelastning uppstå? Har du något emot att skicka nummer till den jeppen så skulle jag vilja höra hans förklaring.
Dessutom är det mått jag har hört från verkstad 35 mm och sen 50mm.
Just med sänkning 35 fram och 40 bak spelar ingen roll, det är inte så pass stor skillnad i det hela ändå. Ibland så sitter baken högre ibland lägre, samma med frammen(det är när man tycker bilen ser hög ut ibland, och låg o fin ut dom andra gångerna...)
jag skickade dem din guide och de sa att det var så de hade sänkt den. Men det kan det ju knapast vara. Inte för det gö rså mycket nu.
Jag har hämtat bilen och det ser aktiskt på gänsen till perfekt ut, nu är den sänkt bak men inte fram, men det ser faktiskt rikigt bra ut ändå, på gränsen till lite extrem men ser mycket bättre ut än orginal, underkanten är exakt rak.
35 mm sänkning fram så kommer jag inte kunna slita mig från henne.
(OK, honom, sudden heter han...)
Peugeot 206gti -01