vita sidoblinkers 205:a 91:a

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
LEMANS205

vita sidoblinkers 205:a 91:a

Post by LEMANS205 »

är sugen på att ha vita sidoblinker på min 205:a hur gör man egna sådana för det finns väll inte att köpa!

tacksam för hjälp och råd mvh lemans205 :twisted:
LEMANS205

Post by LEMANS205 »

Joi

Post by Joi »

Tror det står i nån mekar guide på http://www.200sx.nu/ om dom inte har tagit bort den.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Joi

Post by Joi »

Det här är saxxat från 200sx.nu

Vita blinkersglas i fram?

Vita blinkersglas i fram (S13 89 - 91)? Gör så här:

Vita billiga blinkersglas fram? Gör så här: 1. Skaffa lysrörs rassel (finns oftast i garaget). Allså plasten som skyddar lysrören.
2. Ta bort de gamla blinkersglasen å gör en mall efter sen. Bara skruva ut skruvarna och dra ur kontakten, glasen sitter som ****, bara att ta i.
3. Såga sedan ur biten från rasslet. Sedan på med värmepickan och böjja till dom, går att värma hur mycket som helst. För finjustering av glasen använd vinkelslip eller handjaga med fil.
4. Borra sedan de två fästhålen sedan är glasen färdiga!
5. För att få allt å passa så ska du sedan kapa bort de två avskiljarna på insatsen.
6. Glöm inte att täta kanten runt glaset med typ ofärgad sillicon eller liknande. Viktigt att de inte kommer in vatten å kortsluter!

Montera sedan dina nya fina vita blinkers å åk ut på stan å gläns! Svårare än så är det inte!
Lycka till med projektet MVH Crille & Marcus Björklund
VITA BLINKER TILL NISSAN 200SX -92 dvs NYA FRONTEN.

Nödvändigt:
Lysrörs armaturs rassel. (Köp nytt eller "låna" från någon ensam armatur)
Stjärnskruvmejsel
Bågfil eller liknande såg.
Borrmaskin med 5-6mm borr.
Latexspruta och byggsilicon OBS! Transparant !!!
Värmepistol.
Märkpenna typ tusch.
Ev. någon typ av fil för att jämna till kanterna.
TÅLAMOD !!!!

1. Skruva loss blinkerserna från bilen och koppla loss elkabeln till den.

2. Ta loss det befintliga glaset på blnkerserna, inte det lättaste eftersom de sitter limmade med något kletigtmedel. Mitt ville inte lossna så jag slog helt enkelt söndet det med skaftet på skruvmejseln !

3. Gör en mall av själv blinkersen på rasslet. Jag använde en sprit penna att märka med och till min förvåning så löstes den upp av spolarvätska vid monteringen. En glad överraskning.

4. Såga sedan ut mallen med en bågfil eller liknande.

5. Borra det ena hålet för skruven som håller blinkersen (Den som sitter närmast regskylten eftersom det är rakt där). OBS !!! Skruva försiktigt eftersom detta glaset spricker mycket lättare !!!

6. Skruva sedan fast det nya glaset i blinkersen och värm FÖRSIKTIG !!! med varmluftspistolen samtidigt som du "rullar" blinkersen över bordet så att du får till böjningen.

7. Tag sedan och kolla så att passformen duger om inte upprepa steg 7 igen.

8. Byt glödlampan till blinkersen till en orangeblinkande, passa även på att byta lampan till positionsljuset om den börjar bli svart eller om det var länge sedan den byttes. Det är inte roligt att försöka få loss glaset efter att man har siliconat runt den !!!

9. Prova passformen genom att provmontera den, om den duger så skruva fast glaset på blinkersen och montera fast den i kofångaren.

10. Ta sedan transparant byggsilicon (tål vatten) och täta runt blinkersen ( Använd gärna maskeringstejp runt blinkersen för att undvika att få siliconen på den lackerade kofångaren.

11. Ta några steg tillbaka och njut av dina nya fina vita blinkers !!!!

För ökat tålighet mot stenskott och liknande så kan du ta med dina blinkers till närmsta toningfirma och få de tonade med transparant film. Detta hjälper mot många flygande småsaker.

LYCKA TILL MED GREJANDET !!!!
Image

Även en bild på hur det blev, om det där har varit orange innan så blev resultatet jäkligt bra tycker jag!
Edit: kom på att det inte har varit orange innan utan att han gjorde ett helt nytt glas, men blev ju bra endå :)

Måste ju funka att göra likadant på sidoblinkerserna? (stava!?)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
LEMANS205

Post by LEMANS205 »

Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Orka jobba sej.
Ivar på forumet gjöt ett gäng. Här e en del av tråden http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... light=ivar

Men köp ett par liknade från nån annan bilmodell o sätt dit. För att ta loss de gamle så vrid 45 grader o dra ut.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Post Reply