Otur med mina bilar

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Otur med mina bilar

Post by nesseman »

Hmmm. Köpte mig en 406 2.2 sport kombi-03 i höstas. Bilen hade gått 6500 mil. Killen som hade den innan har kört på motorväg Tur o retur helsingborg-Malmö varje dag till jobbet.
Inga problem att inhandla tycker ja.
Har då kvar Nybilsgaranti och tur är det.
Ja lämnar in bilen till en lokal verstad här och får motorvärmare ditsatt ( en sån utanpå liggande),när killen tar ner "hasplåten" under motorn så får han se en rejäl oljeansamling där.
Så han ber mig kolla upp detta.
Ja bokar in tid på den auktoriserade pegg verkstan och dom byter alla packningar i motorn + packningen till 5:ans växel.
Allt verkar bli bra nu.
Men sen blir det vinter och det blir kallare.Då märker ja att det skrapar när ja kastar i tvåans växel.
Åker in till pegg verktsan och dom provkör. Men då låter det inget naturligtvis. Antagligen för att motorn va varm då.
Bara att köra säger han.
(Så gick nybilsgarantin ut i februari.precis efter att dom provkört den. )
Så ja tänker att då är det väl bara att köra då.
Men det fortsätter att låta skumt varje morron när det varit kallt på natten, så ja åker nu dit igen och denna gången märker han hur det står till.
Synkringen mellan ettan å tvåans växel lyder domen. Och dom måste tydligen plocka ner och isär med hela lådan.
DEssutom märker ja nu att det inte är nån olja i motorn. Då har ja kört ca 700 mil sen dom bytte packningarna. (inte 700 mil utan olja :D )

Det kan hända att dom fixar synkringarna å tar det på goodwill. Annars kostar det mig 14000 att laga.

Ja sa till honom att det andra måste va ett garanti jobb på packningsbytet. Men det beror på var felet ligger säger han.

Nu står man där å kliar sig lite i huvet.Här köper man den modellen av peugeot som har krånglat misnt .Och dessutom en såpass ny och välskött bil så det inte borde va nåra problem.
Ska verkligen en 2 år gammal bil ha dessa felen?
Ska man sälja den nu tro. Va händer härnäst?
IvarS

Post by IvarS »

Har du kört 700 mil utan att kolla oljenivå!?? :shock:
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

sitter em digital mätare inne i bilen som man ser nivån på när man startar.. och det har inte varit nån fara där.. kanske det har hänt nåt nu sista tiden ..i alla fall
Kal

Post by Kal »

Packningen ovanför oljekylen är paj på nästan alla 2.2:or man servar
o där kan det läcka ganska mkt!
GASA :)
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Kal wrote:Packningen ovanför oljekylen är paj på nästan alla 2.2:or man servar
o där kan det läcka ganska mkt!

Å f*n.. det ska ja nämna till dom när dom tar in den .. Men det borde dom ju veta
Post Reply