Sänka fram 206 gti. HJÄLP!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Jimmy Andersson

Sänka fram 206 gti. HJÄLP!

Post by Jimmy Andersson »

Jag tror jag blir galen nu, har försökt sänka in bil fram men det vill sig inte!

Var hos min lokale mekaniker igår, han brukar fixa det mesta på 4 hjul.
Vi hissade upp, lossade däck och en himla massa skuvar och stag(kan inte namnet på allt).
sedan började han banka neråt på den stora "klumpen" som däcket vanligtvis sitter på. Den började glida neråt (sitter ju på fjäderbenet eller vad det heter). Den gled fint ca 2-3 cm, sedan ville den inte mer, den satt löst så man kunde röra den upp och ner med bara händerna, men den ville inte neranför en punkt. Man måste ju dra ner den så man får "ur" den från fjäderbenet.
Vi letade efter vad det var som tog emot men kunde inte hitta något alls, allt verkade helt ok och löst, men "klumpen" ville inte ner mer!!!
Vi satt hissen framför bilen och den verkar inte störa, vi provade med spett och stag samtidigt som vi bankade, ingen effekt, men fortfarande kunde man flytta klumpen uppooch ner längs fjäderbenet så det är inte den som är problemet....

Vad har vi gjort för fel? :cry:
Snälla.....
Peugeot 206gti -01
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Det finns olika sätt att ta sig förbi detta hinder.
Ett är att bryta spindeln i underkant, man tar en spindelbrytare, ser ut som en två-tandad gaffel som du kör in vid spindeltappen och tar av spindeln från undre bärarmen. Då får du ner han längre.

En annan metod är att först dra ihop fjädrarna så mycket det går. Sen ska det bara vara några mm kvar på fjäderbenet och då kan man vinkla ut spindeln och vinkla framåt, så kommer den ur. Det som ställer till oxå är att dämparen vill återgå till sitt ursprungliga läge, så då blir fjäderbenet längre. Jag brukar försöka använda en domkraft underifrån, använda en förlängare under dämparen och sen höja upp dämparen, då finns det mer spel på bärarmen.

Det jobbiga med båda metoderna är att drivaxeln vill ut från växellådan, på höger sida är det inga problem, man få vara försiktig med damasken, men på vänster sida så börjar växellådsolja rinna ur om drivaxeln åker ut för långt.

Hoppas detta hjälper!
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Jimmy Andersson

Fnatte wrote:Det finns olika sätt att ta sig förbi detta hinder.
Ett är att bryta spindeln i underkant, man tar en spindelbrytare, ser ut som en två-tandad gaffel som du kör in vid spindeltappen och tar av spindeln från undre bärarmen. Då får du ner han längre.

En annan metod är att först dra ihop fjädrarna så mycket det går. Sen ska det bara vara några mm kvar på fjäderbenet och då kan man vinkla ut spindeln och vinkla framåt, så kommer den ur. Det som ställer till oxå är att dämparen vill återgå till sitt ursprungliga läge, så då blir fjäderbenet längre. Jag brukar försöka använda en domkraft underifrån, använda en förlängare under dämparen och sen höja upp dämparen, då finns det mer spel på bärarmen.

Det jobbiga med båda metoderna är att drivaxeln vill ut från växellådan, på höger sida är det inga problem, man få vara försiktig med damasken, men på vänster sida så börjar växellådsolja rinna ur om drivaxeln åker ut för långt.

Hoppas detta hjälper!

OJOJ, Låter riktigt krångligt, problemet är nog inte o få väck det, låter som om det kan vara lite trixit o få dit det igen bara, skadar inte detta växellådan?
O är det enkelt o få ihop spideln igen?

skulle man kunna ta mindre "special" fjäderspännare o dra ihop fjädrarna med? Mekanikern sa han kanske kunde låna sådana...kortare och upponer vända...

Edit: Tack så mycket!!!
Peugeot 206gti -01
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Det är itne så farligt som det låter, det finns ytterligare en beskrivning under mekartips om du vill kolla där, för mer kött på benen.
Drivaxlarna åker ut, men inte så pass mycket att dom ploppar ur helt. Så länge det är en statisk belastning, så är det långt, drivaxlarna är ju gjorde så att dom kommer ut där.

Det är lite knepigt att få tillbaka spindeln, den vickar lite, så att det kan vara lite tålamodskrävande, men det går. Om du vill kan du ju sätta tillbaka spindeln när fjäderbenet är borta, om du får ihop nya fjädern bra så är det lite enklare att vrida ihop spindel och ben igen.

Jag vet inte vilken typ av fjäderspännare du har nu, men mina från Biltema fukar bra, dom kan vara lite knepiga ibland om dom glider på sin plats dock, fast det går att lösa genom att lägga nåt sandpapper eller en bit gummi mellan spännare och fjäder/dämparskål.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Jimmy Andersson

Fnatte wrote:Det är itne så farligt som det låter, det finns ytterligare en beskrivning under mekartips om du vill kolla där, för mer kött på benen.
Drivaxlarna åker ut, men inte så pass mycket att dom ploppar ur helt. Så länge det är en statisk belastning, så är det långt, drivaxlarna är ju gjorde så att dom kommer ut där.

Det är lite knepigt att få tillbaka spindeln, den vickar lite, så att det kan vara lite tålamodskrävande, men det går. Om du vill kan du ju sätta tillbaka spindeln när fjäderbenet är borta, om du får ihop nya fjädern bra så är det lite enklare att vrida ihop spindel och ben igen.

Jag vet inte vilken typ av fjäderspännare du har nu, men mina från Biltema fukar bra, dom kan vara lite knepiga ibland om dom glider på sin plats dock, fast det går att lösa genom att lägga nåt sandpapper eller en bit gummi mellan spännare och fjäder/dämparskål.

Aaaha!!
tackar! Hittade guiden nu, letade under fel kategori innan.
tänker skriva ut den + dina inlägg o ta med till mekanikern, om det är ok med dig. Själv fattar jag inte alla termer så det kan vara bra o sticka under näsan på honom.
Åter igen, tack!

Edit:
Hmmm...har läst guiden nu, förstår inte, där står det man ska ta bort spindeln från fjäderbenet _innan_ man sätter dit fjäderspännarna, men på bilderna ser man att de har satt dit fjäderspännarna när de bankar loss spindeln. i texten står det inte häller att man ska bryta spindeln.
Så enligt texten ska det gå o göra som jag gjorde men det funkar ju inte, men som bilderna visar borde det gå...Fel i guiden?
Peugeot 206gti -01
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Visst skriv ut du, lättare än att komma ihåg :)

Det finns två sätt att gå som sagt, och med spindeltappen är inte nödvändigt. Men det är ett sätt att få ner spindeln ytterligare lite.
Jag skulle säga, sätt på spännarna först, annars får du inte ihop hela fjäderbenet och gör det tillräckligt kort för att det ska gå och ta ut ur spindeln.
För att förenkla bankandet så kan du om du vill sätta en insexnyckel som precis går in i springan på baksidan av spindeln och vrida till så att spindeln öppnar sig någon mm. Sparar mycket tid när man ska få loss dom.

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply