Uppgradering av bromsar - tips?
- Stefan_306S16
Uppgradering av bromsar - tips?
Tjenare,
Funderar på att byta bromsar på min 306 S16, åtminstone fram. Är det någon som har bra erfarenheter att dela med sig av? Blir det stor skillnad mot original vid något av alternativen nedan (eller är det bortkastade pengar)?
Notera att S16 har 266x20.5 mm skivor fram, samma som XSi'n medan GTI fick 283mm.
Min funderingar är nåt av följande:
* Bara byte till GreenStuff-belägg
* Byte till slitsade Brembo i originalstorlek (600 kr/st hos Mekonomen)
* EBC Turbo Groove (TDB) skivor - 1100 kr/st
* EBC TBD + Green Stuff
* Uppgradera till GTI'ns bromsar, originalskivor - dvs köpa/låta bygga adapter för oken
* - " -, fast med värre doningar
Annat?!
Någon som har idéer om vad som ger märkbar skillnad, och som är prisvärt.
Tack på förhand!
/Stefan
Funderar på att byta bromsar på min 306 S16, åtminstone fram. Är det någon som har bra erfarenheter att dela med sig av? Blir det stor skillnad mot original vid något av alternativen nedan (eller är det bortkastade pengar)?
Notera att S16 har 266x20.5 mm skivor fram, samma som XSi'n medan GTI fick 283mm.
Min funderingar är nåt av följande:
* Bara byte till GreenStuff-belägg
* Byte till slitsade Brembo i originalstorlek (600 kr/st hos Mekonomen)
* EBC Turbo Groove (TDB) skivor - 1100 kr/st
* EBC TBD + Green Stuff
* Uppgradera till GTI'ns bromsar, originalskivor - dvs köpa/låta bygga adapter för oken
* - " -, fast med värre doningar
Annat?!
Någon som har idéer om vad som ger märkbar skillnad, och som är prisvärt.
Tack på förhand!
/Stefan
Diameter är kung, men man ska inte ha större än man behöver pga ofjädrad vikt.
Tror mest på att börja med 283 mm och bättre belägg. Men jag har börjat tro på dem som säger att GreenStuff inte är sådär jättebra om man ska köra hårt och/eller på bana. Har inte testat så mycket, men har hittils märkt en grym förbättring med Performance Friction PFC97 jämfört med GS. PFC97 verkar slitas mindre oxå. Köpte nya Mekonomen-Brembo oslitsade som jag skiftade till samtidigt som belägg.
Sen är ju GTi-skivorna tjockare oxå, 22 mm, så kan du öht använda samma ok? Hursomhelst är det kanske enklare o billigare att leta GTi-ok på skroten?
Har aldrig provat slitsade, men tror att nackdelarna (slitage) överväger vid stor del gatkörning. Men det finns det många, kanske bättre undebyggda, åsikter om.
Tror mest på att börja med 283 mm och bättre belägg. Men jag har börjat tro på dem som säger att GreenStuff inte är sådär jättebra om man ska köra hårt och/eller på bana. Har inte testat så mycket, men har hittils märkt en grym förbättring med Performance Friction PFC97 jämfört med GS. PFC97 verkar slitas mindre oxå. Köpte nya Mekonomen-Brembo oslitsade som jag skiftade till samtidigt som belägg.
Sen är ju GTi-skivorna tjockare oxå, 22 mm, så kan du öht använda samma ok? Hursomhelst är det kanske enklare o billigare att leta GTi-ok på skroten?
Har aldrig provat slitsade, men tror att nackdelarna (slitage) överväger vid stor del gatkörning. Men det finns det många, kanske bättre undebyggda, åsikter om.
EN 14497
- Stefan_306S16
...har hittils märkt en grym förbättring med Performance Friction PFC97 jämfört med GS. PFC97 verkar slitas mindre oxå. Köpte nya Mekonomen-Brembo oslitsade som jag skiftade till samtidigt som belägg.
Tack för svaret, Pär!
Köpte du de relativt billiga Brembo-bromsarna på Mekonomen, eller var det några värre varianter? Till min 306:a finns det 266 mm slitsade för 624 kr/st (dvs originalstorlek), oslitsade finns ngt billigare.
(medan EBC kostar 1.100 kr/st...)
Märks det alltså STOR skillnad mot original genom att köra Performance Friction PFC97 + Bremboskivorna - även vid oförändrad storlek på skivan? Så pass att det är värt att byta till det? (underlättar ju med "bolt-on")
Eller måste jag gå upp i storlek för att märka skillnaden?
Tack för tipset om att GTI's skivor är 22 mm - hade missat det.
/Stefan
Jag har aldrig kört med originalbelägg till 406C-bromsarna, men det är ett bra snäpp upp från GS till PF med likadana skivor. Jag köpte vanliga släta skivor á 780 kr/st (305 x 28 mm). För att märka skillnaden behöver du inte öka diam.
PF-beläggen tål väldigt mycket värme innan de mattas och därför kan det bli kokning av bromsvätskan som är dimensionerande, vilket jag fick erfara. Det är ett mycket otrevligare fenomen än att bromsarna mattas. Därför kan det vara en fördel att gå upp i skivstorlek samtidigt för att förbättra kylning och värmekapacitet.
En bra bromsvätska är nog en förutsättning om du skaffar PF-belägg. Jag kommer att byta till Motul RBF 600 (86:- / 0.5 l) i min.
Men allt beror ju i sin tur på hur hårt du tänker köra. Jag utgår från bankörning. På gatan med enstaka mildare inbromsningar spelar det nog ingen större roll vad du väljer. Bromskraft har man alltid så det räcker och blir över så länge bromsarna inte överhettas och det är däckgreppet som är dimensionerande för bromssträckan. Sen finns det ju förstås bromsar som inte klarar EN inbromsning 2x0-0 utan att mattas.
Biffa upp bromsarna behöver man göra när man vill bromsa hårt från hög hastighet upprepade gånger. Ökar man sen däckgreppet så ställs ytterligare krav på bromsarna.
Men det är värmetålighet och kylning som är nyckelorden. Inte bromskraft.
PF-beläggen tål väldigt mycket värme innan de mattas och därför kan det bli kokning av bromsvätskan som är dimensionerande, vilket jag fick erfara. Det är ett mycket otrevligare fenomen än att bromsarna mattas. Därför kan det vara en fördel att gå upp i skivstorlek samtidigt för att förbättra kylning och värmekapacitet.
En bra bromsvätska är nog en förutsättning om du skaffar PF-belägg. Jag kommer att byta till Motul RBF 600 (86:- / 0.5 l) i min.
Men allt beror ju i sin tur på hur hårt du tänker köra. Jag utgår från bankörning. På gatan med enstaka mildare inbromsningar spelar det nog ingen större roll vad du väljer. Bromskraft har man alltid så det räcker och blir över så länge bromsarna inte överhettas och det är däckgreppet som är dimensionerande för bromssträckan. Sen finns det ju förstås bromsar som inte klarar EN inbromsning 2x0-0 utan att mattas.
Biffa upp bromsarna behöver man göra när man vill bromsa hårt från hög hastighet upprepade gånger. Ökar man sen däckgreppet så ställs ytterligare krav på bromsarna.
Men det är värmetålighet och kylning som är nyckelorden. Inte bromskraft.
EN 14497
- Stefan_306S16
Okej, jag ska ta och fundera lite på hur jag ska göra...
Min tanke var främst för gatbruk. Jag tycker nämligen det är ruskigt (edit: ...nåja, helt okej iaf
) bra bett i originalbromsarna när bilen stått, och det är lite kyligt ute. Men direkt när jag rullat en bit, och använt bromsarna, så blir det inget vidare bett alls. Och det är det jag hoppas kunna "åtgärda", dvs få bra bett hela tiden - alltså få upp känslan, snarare än förkorta bromssträckan.
Vet förresten vad du menar med bromsvätska som kokar... råkade troligen ut för det på min mc - på frambromsarna... Inte ett dugg kul när man låg på 70-väg, med en massa bilar efter, och ingen vägren (på väg ut mot Brommaplan). Bromsarna nöp mer och mer hela tiden, och det var en god bit kvar till nästa rödljus. Fick stanna till slut, halvvägs ut i vägbanan - och då var bromsarna nästan helt låsta...
/Stefan
Min tanke var främst för gatbruk. Jag tycker nämligen det är ruskigt (edit: ...nåja, helt okej iaf
Vet förresten vad du menar med bromsvätska som kokar... råkade troligen ut för det på min mc - på frambromsarna... Inte ett dugg kul när man låg på 70-väg, med en massa bilar efter, och ingen vägren (på väg ut mot Brommaplan). Bromsarna nöp mer och mer hela tiden, och det var en god bit kvar till nästa rödljus. Fick stanna till slut, halvvägs ut i vägbanan - och då var bromsarna nästan helt låsta...
/Stefan
Även slitna belägg kan snabbare leda till kokande vätska, eftersom vätskan med tunna belägg hamnar närmare den varma skivan.
Ett "trick" vid en lång hård inbromsning, när man vet att ens bromsutrustning inte är helt 100, är att hålla trycket uppe hela tiden. Så länge man håller vätskan under tryck är kokningsrisken mindre, än om man mitt under bromsningen lättar lite på bromstrycket och därmed ger vätskan en chans att börja koka. På det viset kanske man stannar tidigare än vad man tänkt sig än om man bromsat i två "omgångar", men man stannar iaf.
Ett "trick" vid en lång hård inbromsning, när man vet att ens bromsutrustning inte är helt 100, är att hålla trycket uppe hela tiden. Så länge man håller vätskan under tryck är kokningsrisken mindre, än om man mitt under bromsningen lättar lite på bromstrycket och därmed ger vätskan en chans att börja koka. På det viset kanske man stannar tidigare än vad man tänkt sig än om man bromsat i två "omgångar", men man stannar iaf.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Det måste vara skillnad i bromssystemen mellan bilar och bågar med ngn backventil på de senare om det funkar genom att det låser vid kokning. På en bil (åtminstone min) kan gasbubblan expandera fritt med pedalen uppe och i värsta fall kan man blåsa ur hela systemet mellan ok och huvudcylinder.
Jag blev utan bromsar och fick pumpa vilt.
GS funkar bra från kallt och är kanske bättre gatbelägg än PF.
Såg nån tråd (tror det var här) att slitsade skivor motverkar glasning, eller snarare polering måste det väl vara (?), av beläggen vid "fiskörning". Vet ej om det stämmer, men sök igenom forumet, så hittar du nog en del info om detta.
Jag blev utan bromsar och fick pumpa vilt.
GS funkar bra från kallt och är kanske bättre gatbelägg än PF.
Såg nån tråd (tror det var här) att slitsade skivor motverkar glasning, eller snarare polering måste det väl vara (?), av beläggen vid "fiskörning". Vet ej om det stämmer, men sök igenom forumet, så hittar du nog en del info om detta.
EN 14497
Ingen skillnad på bromssystemen mellan bilar och hojar, förutom hojens avsaknad av servo. Det är iaf hårigt när handtaget antingen bara går att dra hela vägen in till styret, eller när det knappt går att rubba och det känns som om bromsklossarna är utbytta mot friktionslösa träbitar. 
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
- Stefan_306S16
hmmm, då kanske det var något annat som hände på min hoj... hade justerat bromshandtaget perfekt, tyckte jag (dvs inte mycket spel alls)... men så började det tidigare så perfekta greppet minska allt mer, och till slut låg den och bromsade konstant av sig självt, och den verkade bara trycka mer och mer.
Något var det iaf som expanderade av temperaturen...
Låst framdäck i 70 hade nog inte heller varit lajbans - gissar jag... förra gången jag provade att låsa framdäck (i grusig kurva), så hamnade hojen på skroten...
Något var det iaf som expanderade av temperaturen...
Låst framdäck i 70 hade nog inte heller varit lajbans - gissar jag... förra gången jag provade att låsa framdäck (i grusig kurva), så hamnade hojen på skroten...
Jag har tom hört att om man låser framhjulet i en bit över 100 knyck pga felaktig däcksprofil kan man stuka bägge handlederna och bryta tummen...
Att ha för lite spel i bromshandtaget är inte bra när bromsarna börjar bli riktigt varma och vätskan expanderar. Jag hade alltid någon millimeter fritt spel mellan justerskruven i bromshandtaget och kolven i cylindern.
Att ha för lite spel i bromshandtaget är inte bra när bromsarna börjar bli riktigt varma och vätskan expanderar. Jag hade alltid någon millimeter fritt spel mellan justerskruven i bromshandtaget och kolven i cylindern.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
- Stefan_306S16