Peugeot 406. Forsinkelse ved kvelning?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Anders A

Peugeot 406. Forsinkelse ved kvelning?

Post by Anders A »

Har en 97. P406.
Hvis jeg kveler motoren rett etter den har startet, så klarer jeg ikke å få startet den igjen før om en liten stund. Har hørt rykter om at det er en funksjon som gjør at man må vente en stund før man får startet igjen, så lenge motoren er kald. Noen som vet om det er sant. Og i såfall, hvor lenge må jeg egentlig vente? Hvordan kan jeg se at den er klar til å startes?
Konsulten

Post by Konsulten »

Om jag förstår dig rätt så om du startar bilen och stänger av den direkt så kan du inte starta igen?

Vad jag vet så har de flesta nya bilar en funktion som gör att den ger en extra dusch med bränsle när du startar den. Stänger du sedan av den och försöker starta igen så ger den ytterligare en dusch med bränsle och då kan det hända att den blir sur. Det är bara att vänta en stund eller köra vidare med startmotorn tills den startar.
Anders A

Post by Anders A »

Jeg mener at jeg starter bilen, men "kveler" den... Vet ikke hva det kalles på svensk, men om man slipper clutchen for fort ut uten å gå gass, så stopper den. Da er den umulig å få start på de neste minuttene. Har hørt at dette er elektronisk styrt, men vet ikke...
Tryggen

Post by Tryggen »

De han menar är att om man får kärring stop så vill inte bilen starta på några minuter.
Någon svar på frågan har jag inte men tänkte bara förtydliga lite bara för alla skåningar (Göteborg o så vidare) i detta land. :lol: :wink:
305 GT
405 Mi16
405 Lemans
405 T16

Medlem nr 840
Cabbie

Post by Cabbie »

Har samma problem!

Köpte min 406a -96 i torsdes och har inte haft motorstopp förrän imorse när jag hade grymt brottom o la i 3an istället för 1an efter jag backat nerför uppfarten.

Tog inga minuter men var tvungen att vänta ett litet tag (och stå mitt på vägen). Verkar skumt då den alltid startar direkt.

Snälla hjälp! :cry:
<b>define the word punk, punk!
Member #1172
Peugeot 406 ST 1.8 -96
getawayhlm.com</b>
406chris

Post by 406chris »

kan det inte vara startspärren som spökar.Har hört att på de lite äldre 406orna dvs D8 karossen så kodar spärren om med en cykel på 272 starter.Alltså vid den 272a starten måste man ta ut nyckeln och vänta lite för att sedan försöka igen..På nyare modeller är cyklen betydligt längre.
Cabbie

Post by Cabbie »

hmm låter lustigt, varför? inte så kul om det skulle hända vid ett trafikljus eller nått. Inte så lätt att få motorstopp men det finns ju viss risk, särskilt när någon annan kör :lol:

finns det nått man kan göra åt det då?
Member #1172
Peugeot 406 ST 1.8 -96
getawayhlm.com</b>
406chris

Post by 406chris »

nja jag menade att vid start så kan det bli så,vid motorstopp har jag ingen aning vad det kan bero på..
Cabbie

Post by Cabbie »

nähä ... :( störigt iaf .... :cry:
Member #1172
Peugeot 406 ST 1.8 -96
getawayhlm.com</b>
Post Reply