Kylarvatten prob (nu med bilder)
Kylarvatten prob (nu med bilder)
Mitt kylarvatten läcker nånstans. Sen på lunchen idag hade tydligen farsan lånat bilen, fyllt på med vatten och kört runt utan att den läckt nåt. Han kontrollerade vattnet ett par gånger. Har även stått med bilen på och kollat efter läckage men inte f*n har det kommit nåt nånstans. Sen skulle jag iväg en sväng förrut så då kollade jag vattnet innan jag drog. Väldigt lite kvar. Så då fyllde jag på med mer och körde runt. Det var nån timme sen och nu var jag ute och kollade och visst fanns det vatten kvar. Borde den inte läcka så fort man är ute och kör eller? Känns nästan som den läcker oregelbundet vilket känns ologiskt. En läcka är väl alltid där eller? Finns det några klassiska läckagepunkter på 205:an så man kan spara sig lite felsökningstid? Eller är det nåt helt annat? Vad vet jag.
Last edited by Lundin on Thu May 12, 2005 21:36, edited 1 time in total.
- K.Simonsson
Re: Kylarvatten prob
Svempa wrote:Mitt kylarvatten läcker nånstans. Sen på lunchen idag hade tydligen farsan lånat bilen, fyllt på med vatten och kört runt utan att den läckt nåt. Han kontrollerade vattnet ett par gånger. Har även stått med bilen på och kollat efter läckage men inte f*n har det kommit nåt nånstans. Sen skulle jag iväg en sväng förrut så då kollade jag vattnet innan jag drog. Väldigt lite kvar. Så då fyllde jag på med mer och körde runt. Det var nån timme sen och nu var jag ute och kollade och visst fanns det vatten kvar. Borde den inte läcka så fort man är ute och kör eller? Känns nästan som den läcker oregelbundet vilket känns ologiskt. En läcka är väl alltid där eller? Finns det några klassiska läckagepunkter på 205:an så man kan spara sig lite felsökningstid? Eller är det nåt helt annat? Vad vet jag.
Kan vara en slang som går in i bilen.. den sitter längst fram till höger under huven.
kolla ifall det kommer någon värme i bilen..
hade samma problem med min byte ut den. så funkade det
Hur är det med vattenpumpen då?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Joi wrote:Jopp, luftningen borde det vara. Men ta det jääädra försöktigt med den. består av plast och går av hur lätt som helst. Gjorde det på min så jag fick byta termostathus, hitta ett på skroten, med en metallskruv i, många gånger bättre. Det vågar man iallafall skruva på.
Att lufta är alltså lösning på problemet? Eller att dra åt?
Joi wrote:Jopp, luftningen borde det vara. Men ta det jääädra försöktigt med den. består av plast och går av hur lätt som helst. Gjorde det på min så jag fick byta termostathus, hitta ett på skroten, med en metallskruv i, många gånger bättre. Det vågar man iallafall skruva på.
Min var av och var av plast. Var hur enkelt som helt att borra ur plasten och ersätta med riktig skruv med kopparbricka.
//Kent [Medlem nr: 348
205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Liten update:
Luftningsgrejen är bytt mot en metallskruv, gummitätning samt bricka men det fortsatte att läcka. Var ute nyss och skruvade bort en massa slangar men hittade ingen med hål i.
Den här grejen som sitter i motorrummet och reglerar värmen till kupén: Vanligt att den läcker eller?
Det finns ju sånt där tjofs man kan häla i vattnet och som sen tätar hål...är det något att rekommendera eller? Funkar det som permanent lösning?
Luftningsgrejen är bytt mot en metallskruv, gummitätning samt bricka men det fortsatte att läcka. Var ute nyss och skruvade bort en massa slangar men hittade ingen med hål i.
Den här grejen som sitter i motorrummet och reglerar värmen till kupén: Vanligt att den läcker eller?
Det finns ju sånt där tjofs man kan häla i vattnet och som sen tätar hål...är det något att rekommendera eller? Funkar det som permanent lösning?
Prova med Bars Leaks. Funkade kanon på en läcka jag hade på min förra bil.
http://www.kgk.se/templates/Matab/Matab_KGK_Trademark____3390.asp (Den till höger)
Finns hos välsorterade biltillbehörshandlare.
Lycka till!
http://www.kgk.se/templates/Matab/Matab_KGK_Trademark____3390.asp (Den till höger)
Lycka till!
206 Griffe -05
Freeman wrote:rycker bilen vitt? kan ju va så att motorn bränner vatten? topplockspackningen... också en "klassiker"...
Nix inget sådant
Bylund wrote:Det enklaste är att trycksätta expansionskärlet och så ser du tydligare var det läcker ut någonstans. Finns lite olika redskap till detta..
Jag brukar använda mig av en grej liknande en cykelpump som man håller emot öppningen i kärlet.. Funkar kanon Smile
Lycka till
MvH \\Bylund
Får försöka komma över nåt sådant verktyg
Gooze wrote:Prova med Bars Leaks. Funkade kanon på en läcka jag hade på min förra bil.
Lycka till!
Ok tack för tipset. Vet du vad priset brukar ligga på? Hur mycket behöver man?