Tickande ventiler 206
Tickande ventiler 206
Tycker mig ha börjat märka ett litet tickande vid gaspådrag men det låter inge speciellt på tomgång...
Märkligt då det ändå är en -00 och bara gått 7500 mil. Servicen är gjord. Inte dags för kamren än väl? Gjorde extra olje och filter byte idag men det har inte hjälp än iaf.
Vad kan vara fel? Ska jag lämna in den? Hur länge gäller motorgaranti?
Märkligt då det ändå är en -00 och bara gått 7500 mil. Servicen är gjord. Inte dags för kamren än väl? Gjorde extra olje och filter byte idag men det har inte hjälp än iaf.
Vad kan vara fel? Ska jag lämna in den? Hur länge gäller motorgaranti?
307 SW Griffe -04
"Blöjexpressen"
"Blöjexpressen"
- Richard Gustavsson
Om det är en 00 är det dax för kammrem är ju 4års intervall.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
-
Guest
-
Guest
Har samma problem med tikandet... Jäkligt tråkigt att lysna på eftersom man gasar gjämt...
Men jag hörde att det kan vara det där med grenröret... Var på peugeot i Örebro, Skulle ju kosta mycket pengar...
Vill göra det själv men vet ju inte hur man gör och vart den sitter någonstans.
Är det någon som kan förklara hur man gör och vart den lilla saken som man ska lägga en litten svetslopa på sitter i grenröret.
Anton84
Tack.
Men jag hörde att det kan vara det där med grenröret... Var på peugeot i Örebro, Skulle ju kosta mycket pengar...
Vill göra det själv men vet ju inte hur man gör och vart den sitter någonstans.
Är det någon som kan förklara hur man gör och vart den lilla saken som man ska lägga en litten svetslopa på sitter i grenröret.
Anton84
Tack.
-
Guest
Faktiskt inget större jobb. Skruva loss avgasröret från grenröret och sväng det åt sidan så ser du att det sitter ett "kryss" i grenröret bestående av dubbla väggar. Svetsa ihop dessa väggar så att dom inte kan skapa vibrationer. Det är de som skapar "tickande ventiler oljudet"vid gaspådrag.
Hoppas du förstod beskrivningen
.
Kan även hända man får göra om det efter en tid. På min bil är det gjort 2 ggr(01:a 5.000 mil!)
.
Hoppas du förstod beskrivningen
Kan även hända man får göra om det efter en tid. På min bil är det gjort 2 ggr(01:a 5.000 mil!)
Anonymous wrote:Faktiskt inget större jobb. Skruva loss avgasröret från grenröret och sväng det åt sidan så ser du att det sitter ett "kryss" i grenröret bestående av dubbla väggar. Svetsa ihop dessa väggar så att dom inte kan skapa vibrationer. Det är de som skapar "tickande ventiler oljudet"vid gaspådrag.
Hoppas du förstod beskrivningen.
Kan även hända man får göra om det efter en tid. På min bil är det gjort 2 ggr(01:a 5.000 mil!).
Skönt att höra att det inte behöver vara värre än så. Svetsa kan man ju ändå
Bara felsökning hos Peugeot skulle gå på 500-1000:-
Tur att man har klubben
307 SW Griffe -04
"Blöjexpressen"
"Blöjexpressen"
Det tickar väl på alla 206:or? Normaltick, inget att bry sig om.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Richard Gustavsson wrote:Om det är en 00 är det dax för kammrem är ju 4års intervall.
Menar du att man kan få tikande ifrån ventilerna om kamremmen är sliten?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Kordon wrote:Richard Gustavsson wrote:Om det är en 00 är det dax för kammrem är ju 4års intervall.
Menar du att man kan få tikande ifrån ventilerna om kamremmen är sliten?
ibland alltså, kordon, så undrar man.
Han menar såklart att oavsett vilket så är det dax för ett kamremsbyte.
Krysset i grenröret har o göra med att dela in downpipen i avgaskanaler, sk "extraktorrörs-effekt", så att piplängderna fortsätter bortom knäckskyddet.
/R0sef0rs
ps: kordon, har du fått till tutan än? Jag kommer snart hem och då vill jag inte höra någon hes tuta inte.