automatlåda 4 HP 20

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
tallroth

automatlåda 4 HP 20

Post by tallroth »

Någon här som är duktig vad gäller automatlådor i Peugeot 406 ? Jag har en från 1997 där det sitter en låda med beteckningen 4 HP 20. Var en snabbis in på en Peugeotverkstad och frågade om oljebyte i lådan då den växlar lite halvskumt ibland, varvar otroligt mkt på 1:an, samtidigt som växlingen mellan 3:an och 4:an ligger i princip i samma hastighet (skiljer runt 5 km/h). :(

På Peugeot sa de att man normalt inte byter olja i automatlådor, men kan verkligen detta stämma då det till och med står med i bilens servicebok att det ska bytas?. :?

Sitter det ngn mjukvara i bilen som styr växlingarna i automatlådan, eller är det mekaniskt ?

Kan det SKADA att byta olja i lådan? Jag vet att man inte kan byta all olja då det ligger mer än hälften kvar i "convertern". Oljan luktar inte brännt, ser ut att vara i rätt nivå på oljestickan till lådan. Vilken färg ska oljan vara? Tycker det är svårt att se, men jag har hört att den ska vara svagt rosa, men jag tycker den är genomskinlig...

Någon som har tips om dessa problem?! :roll:

Mvh, Jonas
Peugeot 406 SV 2.0 - 1997
Matz

Post by Matz »

Här får du en länk som beskriver lådan. Här sitter den i en Citroen C5 men det skiljer säkert inte så himla mycket.

http://www.citroen.mb.ca/citroenet/html/c/c5tech4.html

Jag hade ungefär samma som du med min 605 och då var det en packning i lådan som gett upp. Fast min 605 var ju äldre och HP18-lådan var inte adaptiv heller som det är i din.

Nåväl, kolla oljan den ska inte vara brun. ATF-olja är röd.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
SV24

Post by SV24 »

Visst kan du byta olja på en automat, skadar aldrig med ny olja.
Jag tror snarare han menade att folk inte byter olja i lådorna men det är absolut inte fel att byta om man vill att den ska hålla en längre tid!

Oljan blir ju sämre med åren (kondens) m.m.
Så prova byt olja du.
tallroth

Post by tallroth »

Tackar för svaren, ska se om jag får tag i den föreskrivna "ESSO LT 71141 ATF" oljan.

Hur väl känner man att oljan luktar brännt? Har aldrig luktat på bränd automatlådsolja tidigare :) (om nu inte min luktar brännt redan :( ). Kan man jämföra lukten med något annat?

Sitter det något filter i lådan som även det ska/kan rengöras?
tallroth

Post by tallroth »

Enligt information från Citroën C5 (som oxå har samma låda) anses 4HP20 vara livstidsfylld... hmmm, jag tror jag blir tokig snart i den här djungeln...

- Verkmästaren på Peugeot säger att den inte ska bytas
- Oljeguider på nätet anser att 4HP20 ska vara livstidsfylld
- Haynes rephandbok säger att den ska bytas var 3000 mil
- Serviceboken till bilen säger detsamma som Haynes

*suck*

Får väl köra tills den börjar jävlas mer och köpa en ny ;)

Tackar för era svar i alla fall! :)

3vlig helg! 8)
Matz

Post by Matz »

Jag har oxå hört att man inte ska behöva byta om inte bilen går i yrkesmässig trafik eller liknande. Dock mår ju den inte dåligt av byte.

Den kan faktiskt bli bra efter det om tex den är bränd och olja har förlorat delar av sin egenskap.

Att man ska byta med 3000-4000mils intervaller är nog tänkt för eftermarknaden, där vi är nu :) altså en begagnad bil med lite mil på nacken. När man byter olja är det svårt att byta allt om man inte sköljer lådan men något bortkopplat tex. oljekylaren. Därför rekomenderas dessa intervall då det valigtvis bara går att få ut ungefär hälften av oljan utan sköljning.

Köp en liter ny olja och lukta på den. Det ska inte vara så himla stor skillnad på lukt på den som är i lådan.

Tänk på att vissa lådor ska ha helsyntetisk ATF-olja annars kan den bli konstig. (Läst på ett V***O-forum)

Trevlig helg
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

vad du har för låda i bilen beror på vad du har för motor och jag skulle ej rekomendera att byta den oljan själv om du ej har tillgång till ett diagnos verktyg och rep anvisning som beskriver hur du ska göra.
Evildream

Post by Evildream »

Man ska inte byta olja utan man ska bara fylla på. Byter du olja iden så kan det bli automatlåde ras eftersom att automatlådeoljan har en renande effekt så byter du olja så kan det släppa avlagringar i lådan och så får du ras. fyll på istället.

MVH/ Danne