En dag på strippen i Piteå 11 Juni

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

Kul å höra!
Gratulerar!
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Blanco

Post by Blanco »

Skoda Fabia Rs -07
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

... ... ... vill ha :shock:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
lumpan

Post by lumpan »

Måste säga att jag är grymt imponerad!!!!
Här har man slitit med att skruva en kompis Golf i flera veckor för bugrun, sen när vi kommer dit så skiter sig allting.
305 hk i bänken å 13.65 som bäst på strippen. (hade mycke högre förväntningar)

Känns fint att komma hem å hitta en pegg som gör 12or!!

Mer info tack, kan PMa om du vill.

Insug?
Kammar?
Org. drivaxlar?
Låda?
max varvtal samt när kommer fullt tryck?
Separat wastegate?
Vilket styrsystem?
Aggregat?

Grattis iaf till en bra körning!
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Rills

EDPS

Post by Rills »

Jag ska försöka maila den där film snutten åt dig, har även några bilder på den som jag skicakr med :D
"Man gasar tills det rasar"

Bruksbil: 406 1.8 16v
glidar bil: Matra Bagheera
Busåk: Honda Cbx750F
Namn: Ricard Engman
TomasG

Post by TomasG »

lumpan wrote:Måste säga att jag är grymt imponerad!!!!
Här har man slitit med att skruva en kompis Golf i flera veckor för bugrun, sen när vi kommer dit så skiter sig allting.
305 hk i bänken å 13.65 som bäst på strippen. (hade mycke högre förväntningar)

Känns fint att komma hem å hitta en pegg som gör 12or!!

Mer info tack, kan PMa om du vill.

Insug?
Kammar?
Org. drivaxlar?
Låda?
max varvtal samt när kommer fullt tryck?
Separat wastegate?
Vilket styrsystem?
Aggregat?

Grattis iaf till en bra körning!

Du kommer nog bli chockad...!

Vill minnas att det är bara 205 GTi kolvar som är nedsvarvade 2mm... 4st Extra spridare... Annars är det inte mycket mera gjort med motorn...
Rätta mig om jag har fel...
.::Toyota Yaris -05::.
.::Yamaha YZF-R1 -06::.

Snart i en backspegel nära dig!

www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
Tox

Post by Tox »

läs nedan
Last edited by Tox on Wed Jun 15, 2005 23:16, edited 1 time in total.
lumpan

Post by lumpan »

Du har rört nått djupt nere i mig, nu kommer jag ha ångest om ny bil eller ny motor :shock:

Iofs, bygger man motorn för 15000:- så hamnar man ändå ganska högt i pengar,

Koppling,
Diff eller framdäck.. Tjänar nog på diff :lol:
Bromsar
osv.

Är djupt imponerad iaf!! även av peugeots orginalkonstruktion!!
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Tox

Post by Tox »

Det stämmer bottendelen har jag inte rört sedan Samuel, 205 gti kolvar nersvarvade 2mm och 2mm stålpackning. Det som är mest otroligt är att oginaltändning fungerar rakt av. Att "standard kolvar" håller bra till 7200rpm är inget märkvärdig så länge det inte spikar. Det vi har märk här uppe i norr på andra bilmärken är att smidda tål högavarv mycket bättre (ej smidda brukar separera i kolv ringspår) givet vis tål dom oxå spikningar lite bättre. Annars har jag uppdaterat bränslesystemet med med catchtank och en till pump som flödar soppa för 650hk (allt detta monterat under huven för att få tyngden fram), att få luft i bränsle systemet under ca 1/2 tank (som bilen var) vid hög belastning om än bara i någon sekund kan döda vilken motor som helst.
Sedan är toppen portad, men det är fortfarande standard ventiler och turbon lite slipad på och lite större spridare på tillskottssputet. Jag använder fortfarande Samuels grenrör (vilket är riktigt fint om än rören inte är lika långa) bara slipat in det mot min portning.
Många tror inte att portning ger något på turbobilar vilket är helt fel, ska man ha riktig hög effekt är det första man ska fixa sugmotor effekten.
Låt säga att ett bra toppjobb ökar effekten med ca 15hk sugmotor rätt mappat, så vid ordentlig överladd så ger det 40-45hk. Givetvis så har jag gjort allt själv, som vi säger här uppe i norrland "he få int kost nå" ;)
Jag kan tänka mig att med ett större turboagg+ att kolla så att grenrör mm kan ta undan avgaserna så skulle jag säkert kunna ta ut 75-100hk till ur motorn utan större belastning av underdel o ventiler. Det låter dumt men så är det, mottryck skapar massor med värme och en dålig fyllnadgrad. Men visst det blir en motor där laddtrycket kommer vid ca 3500rpm.
450-500 hkr är inte svårt att hämta ur en 2liters 16v motor och det behöver inte bli speciellt dyrt heller och puggtoppen är riktigt fin från början, har större ventiler än Volvos b23 och bra kanaler. Men visst hur botten håller det vet jag inte men om man får till en motor som andas bra och inte använder hysteriska varv så tror jag att ett bonntrim kan hålla riktigt bra.
Om jag säger så att för 10000-15000kr om man bygger allt själv så ska man lätt få ihop en motor som lämnar 400hk+ om man bygger på en orginal underdel med 205 gti kolvar. Rikta och kulpena vevstakarn ska man alltid göra. Men som sagt jag vet inte hur långt underdelen håller, men med effekten som jag torde ha och det onyttiga mottrycket som oxå måste vara enormt i min motor, så borde det hålla för bra många mer hk än jag har. Hoppas att nu ingen tror att man bygger lätt en 400-500hk budget motorer som håller en 30000mil .... man kan generellt säga att trimgrad och hållbarhet följs åt som 2 motpoler ;) Börjar man trimma lite extremare så får man räkna med nätter i garaget.

Mvh Inge
Tox

Post by Tox »

hmmm det beror väl på om man tycker det är dyrt eller inte ...
Om du ska köpa ett nytt turbobensinagg och en wastegate som pallar 500hk nytt så får du nog slanta upp mot en 15000 eller mer här i Sverige ... men ett Holset Hx40 med 57mm i inlopp som är i gott skick hittar du för ca 2500kr ett nytt insrutnings system som jag vet fungerar bra är VEMS ca 5000kr då behöver du inte orginal motronic nått mer bara att kasta och du proggar bränsle/tändning och rubbet själv, det kan allt du vill styra. Spridare .. hmmm pris varierar styggt ... ca 2000kr .... lastbilscellpaket 1000kr
Rör slangar mm ... lite svets mm någon tusing.

Jag har fortfarande Samuels koppling vill säga 228mm bmw platta fyrpucks cinterlamell.
Standard mi16 låda med en quaifediff, drivaxlar och knutar är orginal.
Se till att bussningar mm är bra i framvagnen om bilen börjar studsa när det spinner så hammrar man sönder drivlinan snabbt.
ottis
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ottis »

hehe som ny i tänkandet trimma... så får jag en känsla av att man bör kunna grunderna ganska bra... vet dom som slänger in en väldans massa pengar på coola grejer men fintrimmar inte in det för "full funktion"

som mitt liv ser ut just nu så kommer jag inte att kunna bygga den motor jag vill ha... men tänkte till att börja med få snurran jag har nu, att gå riktigt... med lite puts ;)
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16

Tack till Alla i klubben som hjälpt mig det sista!
söker en slang
lumpan

Post by lumpan »

Självklart får man räkna med att skruva, men mig gör det inget, hellre skruva på min egen bil än andras trimmade som rasar då å då. 8)

Sen behöver man inte börja med 400 hk kanske :P

Har två kompisaar som turbokonverterat golfar, så äverblivna turbos. ICs, Apc-system, spridare,osv. finns redan till fina priser..
grenrör kan dom bygga samt wastegate och dump fixar man från rosenkrans, bra grejjer till fyndpris.

Så bara man får fingrarna ur röven skulle man börja bygga.
men fingrarna sitter hårt.

En fråga, på din sitter turbon ovan ventilkåpan eller till höger om motorn? (förarsidan)
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Post Reply