sladdrig bakvagn med nya fälgar???????

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
pata

sladdrig bakvagn med nya fälgar???????

Post by pata »

har en 205 gti-90 som jag just lagt på nya fälgar och sommardäck på. till min förvåning uppträder bakvagnen konstigt när man svänger. bakvagnen känns liksom mjuk på nått sätt, eller snarare sladdrig. har provat lite snabbt med olika ringtryck mellan 2,2 - 2,8 bar men ingen skillnad. jag hade liknande symtom med vinterdäcken på, men inte lika mycket. jag trodde det var för att profilen var högre på dom.vad kan det bero på? kan det bero på däcken? det kan väl inte bero på hjulvinklarna eftersom den gick bra med orginal? provat både med och utan spacer.

orginal fälg 6*15 ET 24 med dårliga goodyear 195/50 15

nya fälgar 7*16 ET 18. eller med 3 mm spacer ET 15
med toyo proxes t1r 195/45 16

vinterdäck på plåt 14 " med nokian hackapelitta 185/60 14

/Patrik (snart medlem)
Sahlen

Post by Sahlen »

Kan ju bli spårigare med bredare däck. Men nu skiljde det inte så mycket mellan dina v/s däck. Kanske kan vara det?
Kör Peugeot 405 MI16
XzTrAz

Post by XzTrAz »

jag får tvärt om.. altså vinterdäcken är svajjigare än sommardäcken. men det beror helt på att dom är gjorda av mjukare gummi och är allmänt sladdrigare. det ger mig en fladdrig bakvagn.
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
pata

Post by pata »

det är ju samma bredd på däcken. bara fälgarna är bredare. de nya däcken har väl hamnat lite längre in. om jag fixar spacer till ET 11 eller så, kan det bli annorlunda då?

och jag menade att det var svajigare med vinterdäcken än orginal sommarhjul på. men de nya hjulen är svajigare än vinterdäcken???????
Dart

Post by Dart »

bakvagnen på min 206:a blev sladdrig med nya däck av annat fabrikat.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
pata

Post by pata »

men är det någon som haft problem med toyo proxes? trodde det var ett bra däck? många i klubben åker väl på toyo proxes t1r

är det inte så att bilar generellt blir stadigare om man breddar utåt?

men om jag fixar 7 mm spacer hamnar jag på samma spårvidd som orginal. eller kanske mer? ingen som har 7" fälgar med ET-mått som funkar som vet?
pata

Post by pata »

ingen?
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

glapp i vakvagnen? dåliga block?
pata

Post by pata »

har inte kollat så noga än, men varför gick den så bra med orginal då men inte med dom nya fälgarna???
Pata

Post by Pata »

nu tror jag att jag har lokaliserat felet till vänster bak. jag provade med en orginalfälg vänster bak och nya på resten och då gick den som vanligt igen. när jag sen skruvade på en ny fälg där igen svajade den som f*n.

kan man ställa hjulinställningarna bak eller är det fasta fästen?

Enok skrev nått om glapp i bakvagnen och dårliga block. var sitter de och hur kollar jag dem.

börjar tröttna orentligt på detta nu
XzTrAz

Post by XzTrAz »

testat på höger också eller bara ett av bakdäcken?
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pata

Post by Pata »

nej

bilen går så illa att jag kört med orginalfälar bak. när jag bytte bakdäck idag satte jag dit det högra först och provkörde och då gick den fint.

hat iof inte provat tvärt om. kan samma sak hända då tro. får nog ut och prova när det slutat regna
Robban S

Post by Robban S »

Är det något mönster kvar på däcken? Dåliga breda däck känns bra mycket mer än smala dåliga däck
IvarS

Post by IvarS »

Jag har samma fenomen med Toyo Proxes, de är inte ens i närheten lika stabila som riktiga däck. Men passar på att dra upp ett gammalt ordspråk som stämmer alltför väl i detta fall. Man får vad man betalar för :cry:
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Pata

Post by Pata »

provade just tvärt om med nya proxes på vänster bak och gammalt blankt good year på höger och tycker det var ungefär som med proxes på höger bak och gammalt blankt good year på vänster.

det är då som IvarS säger att toyo är inga bra däck. Men det räcker tydligen med ett "bra" däck bak för att bilen ska gå stabilt

slutsats: toyo proxes t1r bak på bilen suger.
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Pata wrote:slutsats: toyo proxes t1r bak på bilen suger.

Mina funkar bra hittills. :D
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Pata

Post by Pata »

ja, men du åker ju RC och vikten och viktfördelningen skiljer väl antar jag.
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Jag kör GTi. :oops: :D
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Pata

Post by Pata »

aj fasen, tycke den såg ut som en Rc. sorry
Post Reply