Min ABS-lampa har börjat lysa, men om jag startar om bilen medans jag e ute o kör, typ startar om den i 50 km/h då slockanar lampan, o ofta håller den sig släckt en längre tid, men ibland börjar den lysa när jag bromsar igen, samtidigt känns ett surr i pedalen.
va e fel???
dyrt???
Min ABS-lampa lyser!!! f*n!
Min ABS-lampa lyser!!! f*n!
//Moose - elitracing
Peugeot 206 GTi
Peugeot 206 GTi
Du har ABS-sensorn som sitter på spindeln, börja med att kolla hur den ser ut och sen kan du följa kabeln upp till ABS-enheten och kolla skicket på den.
Kolla glapp vid batteriet med, borde iofs ge andra elfel med, men kolla den ändå.
Kolla glapp vid batteriet med, borde iofs ge andra elfel med, men kolla den ändå.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
- Johan Jatko
Om lampan väl börjat lysa så kommer den inte att slockna förän man starat om "boxen". Detta är av säkerhetsskäl då det inte är så lämpligt att ha glappande ABS-system.
Troligen är det någon av givarna som gett upp eller smuts på kransen/givaren. Det brukar bli rostavlagringar som ev. kan skapa problem.
Givarna är av induktionstyp, dvs det sitter en spole i givaren som genererar pulser när kransen snurrar förbi. En shysst givare skall mäta i princip 0 Ohm (kortis) om du mäter dom.
Bästa stället att mäta är vid databoxen till ABS:en där alla kablar samlas.
Troligen är det någon av givarna som gett upp eller smuts på kransen/givaren. Det brukar bli rostavlagringar som ev. kan skapa problem.
Givarna är av induktionstyp, dvs det sitter en spole i givaren som genererar pulser när kransen snurrar förbi. En shysst givare skall mäta i princip 0 Ohm (kortis) om du mäter dom.
Bästa stället att mäta är vid databoxen till ABS:en där alla kablar samlas.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Gumman har en 206 Sport -05