Byta fjäderben?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
kizze_Mi16

Byta fjäderben?

Post by kizze_Mi16 »

tja!
Är en 405mi16 89:a.

På besiktningen fick jag nedslag på:

1) Fjäder, fram vänster, brusten
2) Fjädersäte, fram vänster övre, skadat.

E det enklast att byta hela fjäderbenet? Vad menas med fjädersäte, är det allt det övre med fjäderbenslagret oxå? Finns Fjädersäten att köpa Ir hur ska jag göra?? :roll:
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Testa att byta fjäder utan att byta fjäderben, slipper du lossa benet från spindeln så vore det nog skönt.. frågan är bara om utrymmet fínns, men jag tror det kanske kan gå om man trycker ihop fjädern ordentligt med stabila fjäderklämmor.

Fjädersäte ingår om du köper en topplagringssats på peugeot...
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Eric Josefsson wrote:Testa att byta fjäder utan att byta fjäderben, slipper du lossa benet från spindeln så vore det nog skönt.. frågan är bara om utrymmet fínns, men jag tror det kanske kan gå om man trycker ihop fjädern ordentligt med stabila fjäderklämmor.

okey, men nu eförresten så att bilen är sänkt fram, så då är väl fjädrarna kapade, så då måste jag byta fjäder o fjädersäte på båda sidorna? Vad kan det kosta?
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

kizze_Mi16 wrote:
Eric Josefsson wrote:Testa att byta fjäder utan att byta fjäderben, slipper du lossa benet från spindeln så vore det nog skönt.. frågan är bara om utrymmet fínns, men jag tror det kanske kan gå om man trycker ihop fjädern ordentligt med stabila fjäderklämmor.

okey, men nu eförresten så att bilen är sänkt fram, så då är väl fjädrarna kapade, så då måste jag byta fjäder o fjädersäte på båda sidorna? Vad kan det kosta?

Pris fjädrar: inte en susning..

Topplagringssats 600:-trakterna för båda sidorna tillsammans
///Mi16
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

okey.. Jag ringde skroten i närheten o jag kan köpa hela benen med fjäder och allt för 600:- vardera. Det e la rätt bra?
Är det svårt att byta benen, hur sitter det fast i spindeln.
Lite tips vore bra :P
Matz

Post by Matz »

Bättre att byta fjädrar och lager på befintliga ben. Risken när du köper på skroten är att fjädrar, stötdämpare och lager är dåliga är rätt stor.

600kr för ingenting i värsta fall.

Värsta jobbet är ju gjort när du rivit ner benen....
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Matz wrote:Bättre att byta fjädrar och lager på befintliga ben. Risken när du köper på skroten är att fjädrar, stötdämpare och lager är dåliga är rätt stor.

Jomen, dom på skroten säger att den ska vara bra, annars har kan jag lämna tbka dom.. har typ 40 dagar öppet köp så..

Fjäderbenets nedre del satt bara fast i en bult i spindeln, och den har jag fått loss, även dom två i övre fästet. Men nu e det så att benet ändå sitter fast i spindeln, vill inte lossna fast bultet e borta, har bankat med litet slägga... Verka sitta som bara f*n :wink:
Hur f*n ska jag få av den??
Det räcker la att lossa den där, behöver la inte ta av länkarm och sånt..
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det underlättar om du på något sätt särar på fastsättningen i spindeln, en del förespråkar insexnyckel, jag brukar använda huggmejsel som kil i springan på baksidan.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by kizze_Mi16 »

Claes B wrote:Det underlättar om du på något sätt särar på fastsättningen i spindeln, en del förespråkar insexnyckel, jag brukar använda huggmejsel som kil i springan på baksidan.

joo, har jobbat lite med att försöka få isär den där.. men ja ska gå ut o fortsätta.. se om den ger sig :)

tack
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Nu har jag fått så att benet är rörligt i spindeln när man drar i den.. med hjälp av en huggmejsel. När jag slår på huggmejseln när den sitter i springan på spindeln rör sig spindeln succesivt neråt samtidigt som benet då blir mer o mer fritt.. men det verkar som att det är stopp när benet kommit ur spindeln lite mer än halvvägs.. Är det bara fortsätta banka, eller kan spindeln vara i sitt nedersta läge?? Vet inte hur långt ner den kan gå. Det är väl bara på det här sättet man kan göra, Ir gör jag fel.. Jag tycker inte det kan spela nån roll om jag klämmer ihop fjädern, Ir har det nån betydelse? :wink:
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

kizze_Mi16 wrote:Nu har jag fått så att benet är rörligt i spindeln när man drar i den.. med hjälp av en huggmejsel. När jag slår på huggmejseln när den sitter i springan på spindeln rör sig spindeln succesivt neråt samtidigt som benet då blir mer o mer fritt.. men det verkar som att det är stopp när benet kommit ur spindeln lite mer än halvvägs.. Är det bara fortsätta banka, eller kan spindeln vara i sitt nedersta läge?? Vet inte hur långt ner den kan gå. Det är väl bara på det här sättet man kan göra, Ir gör jag fel.. Jag tycker inte det kan spela nån roll om jag klämmer ihop fjädern, Ir har det nån betydelse? :wink:

Tryck ihop fjädern och lossa topplagringen så det inte är det som hindrar.
///Mi16
Matz

Post by Matz »

kizze_Mi16 wrote:Jomen, dom på skroten säger att den ska vara bra, annars har kan jag lämna tbka dom.. har typ 40 dagar öppet köp så..

Det jag menar att det är inte kul att göra jobbet igen bara för att spara lite pengar.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Hafslund

Post by Hafslund »

Fjærbeina sitter somregel godt på Mi16'en...har du tatt løs stabstagarmen som går ned til bærebrua? den må av før du får spindelen ned, ellers vil alt henge igjen i den..det kan brukes en bunnpanne pluggnøkkel til å lure opp spindelen....bare sette den inn i sprekken og vri 45 grader... :lol:
1989 205 Mi16

1988 205 Mi16
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Hafslund wrote:Fjærbeina sitter somregel godt på Mi16'en...har du tatt løs stabstagarmen som går ned til bærebrua? den må av før du får spindelen ned, ellers vil alt henge igjen i den..det kan brukes en bunnpanne pluggnøkkel til å lure opp spindelen....bare sette den inn i sprekken og vri 45 grader... :lol:

japp, jag märkte detta. Såg att jag var tvungen att lossa den armen annars ville den inte ner.. Så nu är båda benen lossade och av.. :D
Så nu ska jag bara trycka dit dom nya benen. :)

Men all växellådsolja rann ur, när jag drog ner den så långt ner lossade drivaxeln så att oljan rann ur... men den e la bara trycka dit igen, o sen fylla på med ny olja? :)
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

kizze_Mi16 wrote:men den e la bara trycka dit igen, o sen fylla på med ny olja? :)

Jepp :)
///Mi16
Post Reply