Vilka högtalare och slutsteg ska jag köpa?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
laddarn

Post by laddarn »

Jag köpte dessa att ha som framsystem i min 205:a - ville ha ett bra ljud till en bra peng, och detta rekommendera då personalen på Nårdik:

http://www.nardik.se/billjud/infinity/r ... 4002i.html

Hyssat bra högtalare, absolut inte missnöjd, men man får allt som oftast vad man betalar för, och även om dessa Infinity ändå är just Infinity, så är det ändå ett par koaxar i deras billigaste serie...

Det jag vill ha sagt är dock att även om högtalarna passade perfekt, så passar inte originalgallren efter jag monterade dessa högtalare.. "Diskantdelen" sticker helt enkelt ut lite för mkt, så jag kan inte fästa gallren perfekt längre... Då jag inte tyckte de blev särskilt snyggt med de medföljande, silverlackerade gallren, (passar inte in på 205:an enligt mig), kör jag helt enkelt utan galler... Låter rent, samt ser cleant ut, speciellt med vita membran ja... Men men - en viss varning utfärdas dock om du/någon ev. tänker köpa högtalare av denna typ..

I övrigt - som många säger, ska du köpa baslåda är inte 6X9:or något att föredra... Däremot - om du, som jag ville ha i 205:an, ha hyffsat ljud till en hyffsad peng, är det inget fel alls med ett par bra 6X9:or - Driver själv mina med slutsteg, och har ställt in dem så de mer eller mindre bara spelar bas - och ljudet är nu helt OK med tanke på förutsättningarna, låter faktiskt mkt riktigt som en mindre baslåda "där bak"... Det där med att ljudet skulle låta "fel" när man hör ljud bakifrån också, är starkt överdrivet enligt mig... Så länge man får huvuddelen av ljudet framifrån är det inga problem alls enligt min åsikt...
- nu med Turbo
Ulke

Post by Ulke »

Carlee wrote:Snor tråden av brorsan lite. ;)

Funderar på att köpa ett par 5,25or DLS å ha i framdörrarna..
http://www.nardik.se/billjud/dls/hogtalarsyst/ps5.html

Går de in med orginalgallret över? Eller är det bara 4" som gäller om man ska ha orginalgallret kvar?

Tacksam för snabbt svar! Funderar ev. på att beställa imorrn förmiddag.

Mvh//Calle

Högtalarna du har kikat på (PS5) är ett mycket bra val för en 205, och alla andra bilar med 5.25" med för den delen.

Det enda som jag tänker på när du skall ha dem i en 205 är det att PS5 just är anpassade för bilar med ett grunt monteringshål och är därför mer kompakta (inte så djupa) och därmed också något begränsade i effekttålighet och basegenskaper. Nu tänker man kanske som så, att jag skall ju ändå dela av dem så de behöver ju inte ge så mycket bas.

Detta är i och för sig sant, men ändå så gör det en hel del skillnad även vid frekvenserna runt 70-150HZ, alltså i början på deras basregister (om man ex.vis delar 80HZ högpass) att de inte är riktigt lika tåliga (läs stabila och rena i ljudet) som exempelvis ett par i serien R5A (som bara är någon hundralapp dyrare)......

Jag tror garanterat att du kommer att bli nöjd med ett par PS5, men om du har någon hundralapp extra att lägga på ett fint framsystem, så tror jag att du kommer att uppskatta den extra knuffen i midbasen och den extra effekttåligheten som ett par R5A kommer att ge...

mvh Ulrik
Hobbybil: Peugeot 205 GTI (MI16) 1988
Entusiastbil: VW Corrado G60 2.1 1990
Daglig Bil: BMW 540iA
Salubilar. SEAT Ibiza -03 Blå solid (RS blå)
Post Reply