KRIS... Kopplingen

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dolle

KRIS... Kopplingen

Post by Dolle »

fattar inte vad som har hänt, tryckte ner kopplingspedalen som vanligt för att växla, det lät som jag stampade på ett knäckebröd, :shock: pedalen stannar nere vid golvet, den har liksom lossnat från resten.... :?: :?:
Classique Sport #181
Ulke

Post by Ulke »

Är det inte bara wiren som gått av?

mvh Ulrik
Hobbybil: Peugeot 205 GTI (MI16) 1988
Entusiastbil: VW Corrado G60 2.1 1990
Daglig Bil: BMW 540iA
Salubilar. SEAT Ibiza -03 Blå solid (RS blå)
XzTrAz

Post by XzTrAz »

den vita plastbiten mellan wire och pedel kanske
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dolle

Post by Dolle »

...jo de va inte värre än så, men killen på peugeot sa att det berodde på att kopplingen i sej var slut.... å att de va därför den gick trögt, å vajern gått av.... bilen har ju gått 23800mil så han kan väl ha rätt, ska få kostnadsförslag imorgon.....
Classique Sport #181
Ecke

Post by Ecke »

hrm, går kopplingen trögt när den är slut?
205 GTi 16v -89

Post by KeLi »

Min bil gjorde samma sak.
Det knarrade lite i den, sen klick. Gick skiten av. Jag intalade mig att det bara var vajern. Men när vi skruva loss växellådan, så var det fjäderdelen på kopplingen som var kass, därav pajjade vajern.
The apperception of reality in relation to the synthesis of imagination is the understanding.
Dolle

Post by Dolle »

jag tyckte oxå att de lät lite skumt när han sa att den går trögt när den e kass, brukar ju slira rätt rejält annars, men han kanske menade "fjäderdelen" vad de nu e.... kostar pengar gör de ju iaf...
Classique Sport #181
XzTrAz

Post by XzTrAz »

juh äldre kopplingen blir juh trögare blir fjädrarna i tryckplattan att trycka på. detta sliter såklart ut andra detaljer fortare..
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklas

Post by Nicklas »

urtrampningslagret kankse kärvar
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Dolle

Post by Dolle »

var inne på lokala peugeot handlaren idag, beskedet jag fick var att tidigast v33 :shock: kan dem ta in min bil, dem går på semester nu å tar bara emot akutfall... jag tycker att det e akut när bilen e helt okörbar, men jag kanske har fel... kul hjul cykelhjul
Classique Sport #181
KeLi

Post by KeLi »

Du kan ju alltid byta koppling själv. :)
The apperception of reality in relation to the synthesis of imagination is the understanding.
Dolle

Post by Dolle »

fick min wire idag, inga problem att få dit å passa in den, så skulle jag ju prova så den funkade me, trycker på pedalen å den e helt stum...

min första tanke var att nu får de f*n va nog, så jag tryckte till å så gick den wiren av oxå....

så alla olyckskorpar hade tydligen helt rätt, nåt har skitit sig i kopplingen :evil:

apropå att byta koppling själv, ganska omöjligt utan verktyg å garage inom räckhåll, plus att jag aldrig har gjort nåt liknande innan...
Classique Sport #181
Tox

Post by Tox »

Låna verktyg och ta en dag eller 2 på dig ... det e ju sommar så du kan vara ute. Senast jag hade ner lådan och fixade svänghjulet så tog de ca 4-5 timmar, men då har jag lite mer skit underhuven som är i vägen.
Skruva isär och kolla vad det är för fel så du inte köper en massa onödig prylar.

// Inge
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
Post Reply