klew wrote:om man t.ex turbokonverterar en bil... (valfritt men bara som exempel en mi16-motor *host*) o sen ska köra den på etanol... så kan man få ur mer effekt med mindre laddtryck? borde detta inte göra att temperaturen sjunker jämfört med en bensinmotor som behöver högre laddtryck också? plus att det borde sänka temperaturen pga mer bränsle som är kallare?
eller har jag tänkt helt åt skogen nu?
jo.. motorn tempraturen sjunker. eftersom mer soppa behövs. du behöver altså mer soppa för samma effekt..
Freddan på jobbet wrote:Lyter denna tråd lite, någon som kört E85 i en 205:a nån längre tid? Tänkte börja pröva med 10-20% E85...
Jag har kört ett antal tankar med bara E85 (100%) och det funkar bra men nu när det blev några minusgrader blev det bara jobbigt o starta när bilen var kall.. men fick den bara stå o gå lite innan man skulle köra så var det inga problem..
Freddan på jobbet wrote:Lyter denna tråd lite, någon som kört E85 i en 205:a nån längre tid? Tänkte börja pröva med 10-20% E85...
Jag har kört ett antal tankar med bara E85 (100%) och det funkar bra men nu när det blev några minusgrader blev det bara jobbigt o starta när bilen var kall.. men fick den bara stå o gå lite innan man skulle köra så var det inga problem..
Va de mi16 motorn då? Lite sugen på att testa. Va fick du för resultat (förbrukning, sämre-bättre effekt)?
Verkar iaf som att turbo-motorer tycker om etanol, se bara på saab:s etanol-bil med 2,3t 150-hästarsmotorn som ger uppemot 170-180hk när den körs på etanol...
iom att etanolen brinner "sämre" än bensin så kan du ladda mer med samma kompression, kylningen påverkar självklart också där. eftersom spikningar normalt är det som dödar en turbomotor så kan man plocka ut lite högre effekt. När saaben får mer effekt på e85 kan du räkna med att laddtrycket hoppar upp en bit också.
Var ute med pugen igår o rejsade lite och stötte på en golf gti mk2 tror jag och frågade om han ville dra ett raktframrejs någonstans. Fick då svaret "nej jag kör med 50% etanol i , det blir ju sämre drag då vet du"
Frågan är om det var världens sämsta bortförklaring eller om man tappar effekt på att köra med 50% E85
Orkade f.n inte läsa igenom hela tråden så jag tänke bara delge mina erfarenheter om E85.
Citroën BX 16v -90 (XU9J4):
Går bättre upp till c:a 33% E85, däröver börjar den bli kinkig och gå illa på tomgång. Ren E85 rena katastrofen.
Volvo 240 DL -86 (B230A):
Försökt köra på ren E85 rätt mycket eftersom den har förgasare och därav tar det max 1 minut att justera blandningen. Den går inte att få att gå så jättebra även om man fetar upp blandningen enormt mycket, den förbrukar bara hejdlöst istället.
Volvo 245 -75 (B21E):
Går ganska bra på ren E85, lite tråkig tomgång men den dör inte. Puffar lite i insuget ibland. Inte så värst mycket slöare heller.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
förutsatt att du har knacksensor / lambdastyrning, spridare som räcker till och att ecu'n klarar att justera på tillräckligt med soppa så går det inte sämre, men den blir törstigare.
Kör nu 75% E85 i min Mi16. Går väl bra. Känner att det inte är lika bra klipp i den nu. Min k-lampa får för sig att börja lysa lite då och då, oftast på tomgång.Den är dock släckt mer än den är tänd. Tomgången är lägre än vanligt och lite bluddrig.
Varnar k-lampan för tomgången? Någon mer som får k-lampa?
Funderar på att testa åtminstone delvis E85 i räsern. Delvis pga att den går rätt hett.
Nu är XU9JAZ:en så komphöjd det är tillåtet, men jag undrar om Motronicen är förmögen att höja tändningen så att får ut nån effekt av det?
För att utnyttja E85 till fullo så är jag medveten om att jag måste byta spridare ev i komb. med höjt bränsletryck samt att jag behöver en mappbar motorstyrning.
Men om det går att höja tändningen, så kanske man kan få ut litegrann av kanske 30-50% inblandning utan att ändra hårdvaran?
Observera att nu är det endast fullast som är intressant, mellanlast inträffar nästan aldrig med den här bilen.