Skrammel från motor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
miggy

Skrammel från motor

Post by miggy »

Min peugeot 605 Srdt skrammlar som bara den på tomgång.
Vid gaspådrag försvinner oljudet och man hör dieselknacket som annars överröstas av skrammlet. Låter som det kommer från själva motorn bredvid vänstra motorfästet(sett framifrån) eller möjligen från generatortrakten..
Har låtit så sen jag köpte bilen och har kört ca 2500mil sedan dess så nåt jätteallvarligt borde det inte vara men man skäms för att ha bilen på tomgång. Vissa dagar kan den vara tyst men det är oftast bara några mil.
Blev även helt tyst hela dagen samt dagen efter jag bytt motorolja.
Den är dessutom mycket tystare när det är under 0grader ute.
Har låtit många lyssna på ljudet men ingen kan säga vart det kommer ifrån så skulle bli glad för svar.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kolla så det inte är svängningsdämparen på vevaxelremskivan som har släppt i vulkningen.
Ett inte helt ovanligt fel.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by miggy »

Googlade lite på svängningsdämpare och det verkar sannolikt.
Bytte kamrem i våras men tyckte bara skivan satt direkt på axeln. Sitter den i vevaxelremskivan så jag måste byta hela skivan?
Kan man se om den är dålig på nåt vis?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det sitter ju en gummiring vulkad mellan centrum och drivremsskivan, så det enda är nog att byta ja... Det kan vara svårt att se så länge det inte gått sönder helt.
Nu är jag ju inte säker på att det sitter en sån dämpning på din motor som jag antar är 2,1 litaren? Men på HDi och på bensinmotorerna sitter den ju så det är väl sannolikt att det sitter en på din med.
Jag antar att du kollade/bytte vattenpumpen i samband med rembytet så att det inte är den som låter illa.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by miggy »

Jo. det är 2.1L motorn i den och vattenpumpen är det inte. Passar skivan från andra årsmodeller samt bensinmotorer.
Den var jäkligt dyr så jag tänkte ifall man får tag i nån begagnad.
Post Reply