Höger drivaxel verkar sitta jäligt hårt?
-
kizze_Mi16
Höger drivaxel verkar sitta jäligt hårt?
Försöker få loss höger drivaxel på min 405mi16 89:a. Har lossat spindeln och så, så att axeln är fri, sen skruvat upp dom två muttrar som sitter på motorfästet, där drivaxeln går igenom. Sen har jag hört att man ska vrida på bultarna, men jag var tvungen att trycka in dom för att kunna vrida dom?? Sedan har jag i drygt två timmar försökt få loss den inre drivknuten, genom att banka med slägga och slagdon, men den vill inte ge sig.
Tror jag ifs har förflyttat ut axeln runt 5mm utåt, men där verkar den vara helt fast. Gör jag på rätt sätt? Bankar på själva knutens bakdel.. 
Har du skruvat loss muttrarna helt? Om inte MÅSTE de vridas ett halvt varv, alltså 180 grader för att axeln ska lossna. Låter nästan som det bara är skruvarna som håller knuten.
Knacka på "ringen" som sitter på axeln och sticker ut genom hålet i motorfästet. Brukar se ut som skit när man är klar men bara att fila bort graderna så syns det inte sen. Kom ihåg att smörja med kopparpasta eller liknanade så lossnar det lättare nästa gång.
Knacka på "ringen" som sitter på axeln och sticker ut genom hålet i motorfästet. Brukar se ut som skit när man är klar men bara att fila bort graderna så syns det inte sen. Kom ihåg att smörja med kopparpasta eller liknanade så lossnar det lättare nästa gång.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
-
kizze_Mi16
IvarS wrote:Har du skruvat loss muttrarna helt? Om inte MÅSTE de vridas ett halvt varv, alltså 180 grader för att axeln ska lossna. Låter nästan som det bara är skruvarna som håller knuten.
hmm, okey.. jomen jag har vridigt runt dom. Fast bara när dom är intryckta mot motorfästet. Bultarna verkar inte gå att vrida på när dom är i sitt "ordinarie tillstånd".
Jag har testat att skruva loss muttrarna helt med.. men vad spelar det för roll, kan väl inte vara nån skillnad..
Det kanske är lagret innanför som har pajjat, som gör att det sitter så hårt..
-
kizze_Mi16
¨IvarS wrote:Nej inte har det pajat, det ska sitta med presspassning. På det igen med släggan, kom ihåg att slå lika mycket runt om annars finns kanske risk att det nyper.
Den vill inte ge sig
Lite svårt att slå runt om eftersom det inte finns utrymme för det..
Har slagit länge nu med 5kg slägga och ett stort slagdon, men den vill inte. Dom där bultarna, det är när dom är intryckta dom ska vridas väl?? Går inte vrida på annars. Måste få loss skiten, nån som vet nåt bra tips? Kanske kan skruva loss hela motorfästet istället.
-
B1ack_Mi16
Boltene skal skrus helt løse, deretter trykkes inn, og så skal de vris ca. 180 grader. Nå skal det være klart for å slå ut drivaksel-opplagringen.
Lageret kan sitte veldig hardt, så det kan være lurt å bruke en liten propanbrenner, og varme opp aluminiums-huset som lageret sitter i.
Det hjelper også å vri på drivakslingen slik at man får slått hele veien rundt.
Lageret kan sitte veldig hardt, så det kan være lurt å bruke en liten propanbrenner, og varme opp aluminiums-huset som lageret sitter i.
Det hjelper også å vri på drivakslingen slik at man får slått hele veien rundt.
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
Hade också ett H-vete med den drivaxeln till slut sket jag i det och tog väck växellådan med drivaxeln på plats i stället. ser för jävligt ut efter alla mina försök att slå ut skiten.
Så i detta fall kan vi alltså säga att våld är det enda eller?
Så i detta fall kan vi alltså säga att våld är det enda eller?
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91
http://www.garaget.org/DennisS
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91
http://www.garaget.org/DennisS
-
kizze_Mi16
Har fått loss den iaf, bankade lite till bara...
Nu undrar jag istället en annan litet sak. Jag försöker få av diffen, därför har jag tagit loss båda drivaxlarna och alla bultar och muttrar som håller diffen. Men den sitter ändå fast, har bänt emellan diffen och V-lådan, men det verkar sitta typ lager runt eller nått som gör att den inte vill dela sig..
Hur ska jag göra då, det kanske inte är möjligt att få den lös på detta vis??
-
kizze_Mi16
Arne Lindgren wrote:Diffhuset klyvs, inre delen är gjuten i ett stycke med lådan. Du kan inte lossa hela diffhuset. Eller kanoch kan.. vinkelslip..
Jepp märker att den klyvs, när jag bänder men skruvmejslar emellan. Men den verkar sitta fast ändå, precis i början på båda sidorna där drivaxlarna går in, något runt i båda mynningarna som inte verkar gå att klyva på..?
Men men, ja ska gå ut nu igen å bända lite hårdare då?
-
kizze_Mi16