Går inte att växla med 205 Gti
Går inte att växla med 205 Gti
Just snyggt... Köpte en helt ok 205:a i förrgår, och på vägen hem kör polaren sönder nånting.
Han körde rätt hårt (jag satt i annan bil bakom) och skulle väl växla snabbt från trean till fyran när växelspaken bara for bak utan att ändra växel. Bilen ligger i trean nu och går att köra men växelspaken går helt fritt framåt och bakåt. Man kan inte röra den åt sidorna.
Jag antar att det inte är speciellt dyrt eller svårt att fixa om man är lite händig, men jag undrar om nån kanske har ett klart tips på prylar jag kan behöva inhandla? Så billigt som möjligt förstås. Kanske tom nån som har koll på exakt vad som kan ha fallerat?
Tusen tack på förhand!
Han körde rätt hårt (jag satt i annan bil bakom) och skulle väl växla snabbt från trean till fyran när växelspaken bara for bak utan att ändra växel. Bilen ligger i trean nu och går att köra men växelspaken går helt fritt framåt och bakåt. Man kan inte röra den åt sidorna.
Jag antar att det inte är speciellt dyrt eller svårt att fixa om man är lite händig, men jag undrar om nån kanske har ett klart tips på prylar jag kan behöva inhandla? Så billigt som möjligt förstås. Kanske tom nån som har koll på exakt vad som kan ha fallerat?
Tusen tack på förhand!
206 RC & 205 GTi
Låter som någon av länkarmarna gått av eller *hoppas* bara lossnat.
Det finns en bumerangliknande vinkel som för över längsrörelsen till tvärsgående.
Du hittar allt det där bakom motorn ovanpå styrningens tvärbalk.
Den har en kula-kopp-koppling både från s paken och från tvärlänken.
Sen sitter det en kula-kopp på lådans arm också.
Det värsta som kan ha hänt är att svetsen som håller 'bumerangens' mittbult har lossnat.
Allt annat är piece of cake.. eller piece de gateau på franska..
Det finns en bumerangliknande vinkel som för över längsrörelsen till tvärsgående.
Du hittar allt det där bakom motorn ovanpå styrningens tvärbalk.
Den har en kula-kopp-koppling både från s paken och från tvärlänken.
Sen sitter det en kula-kopp på lådans arm också.
Det värsta som kan ha hänt är att svetsen som håller 'bumerangens' mittbult har lossnat.
Allt annat är piece of cake.. eller piece de gateau på franska..
Först och främst: TACK! Jag önskar att jag kunde vara till lika stor nytta och hjälp för någon annan som ni har varit för mig.
Okej, det låter ju inte så farligt. Räcker med att jag hissar upp bilen då? Behöver jag plocka av avgassystemet eller nåt sånt jobbigt? Har för mig att jag såg den där bumerangliknande delen nånstans här på forumet, var kan man köpa den för hur mycket? Om det nu skulle vara så att den gått sönder alltså.
Okej, det låter ju inte så farligt. Räcker med att jag hissar upp bilen då? Behöver jag plocka av avgassystemet eller nåt sånt jobbigt? Har för mig att jag såg den där bumerangliknande delen nånstans här på forumet, var kan man köpa den för hur mycket? Om det nu skulle vara så att den gått sönder alltså.
206 RC & 205 GTi
Samma sak hände mig för 1 timme sen, bara att hissa upp bilen och krypa in under och trycka dit den igen. Dock lite jobbigt att få stopp i en korsning med 4 körfält i vardera riktningen. Men som tur är klarar man ju att knuffa bilen ensam...
Vart kan man köpa nya kul-länkage för att förhindra framtida problem?
Är väl ganska universal saker det där?
Vart kan man köpa nya kul-länkage för att förhindra framtida problem?
Är väl ganska universal saker det där?
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Peugeot 106 -97 Rallye