Någon som varigt med om något liknande? Vore bra och få höra om någon annan har några ideer om vad det kan vara för fel. Jag misstänker databoxen eller en tändspole men har igenterligen ingen aning.. Mycket tröttsamt fel som börjar bli dyrt med verkstads besök som inte gör någon nytta. De säger att de aldrig varigt med om något liknande och att deras dator inte vissar på något fel. Tacksam för hjälp.
Hackande 306 GTI verkstan hittar inte felet?? Någon som vet?
Hackande 306 GTI verkstan hittar inte felet?? Någon som vet?
Så här ligger det till. Bilen går bra på tomgång med bra avgas värden och allt är frid och fröjd tills man börjar åka och håller jämn gas runt 90. Då börjar bilen ibland hosta till och hacka. Det räcker då med att koppla ur och gasa till lite för att bilen ska gå bra en liten stund till sedan börjas det igen. Detta betende förekommer även när man ska gasa på iblan då lixom dör bilen bara för en stund tills man ger full gas för då vaknar den till igen. Tycker det saknas ork i maskinen också. Verkstan hittar inte felet utan gissar mäst runt lite. Hittintills har jag bytt lamdasond 4 gånger bytt mappsensor bytt spjäll kontakten samt tändstiftstift och byttsoppa filter samt även
kollat upp spridarna. Besiktningen senast så var avgas värdena perfekta tills de skulle mäta värdena med förhöjd tomgång då hostade bilen till en vända och då vart avgas värderna dåliga som tusan även på tomgång efteråt.
Någon som varigt med om något liknande? Vore bra och få höra om någon annan har några ideer om vad det kan vara för fel. Jag misstänker databoxen eller en tändspole men har igenterligen ingen aning.. Mycket tröttsamt fel som börjar bli dyrt med verkstads besök som inte gör någon nytta. De säger att de aldrig varigt med om något liknande och att deras dator inte vissar på något fel. Tacksam för hjälp.
Se upp för igelkottar!
306 GTi såklart!
306 GTi såklart!
- Fredrik Sjöberg
Har redan provat det och bilen går ju sämre eftersom den bara går på tre när man ryckt en tänd spole. Men man tycker ju att om man hittade på den tändspolen som vore paj så skulle man ju inte märka någon skilnad på om spolen är inkopplad eller ej. Men så är inte fallet. Bilen beter sig likadant oavsett villken spole man än rycker.....
Se upp för igelkottar!
306 GTi såklart!
306 GTi såklart!
- Fredrik Sjöberg
Broström wrote:Har redan provat det och bilen går ju sämre eftersom den bara går på tre när man ryckt en tänd spole. Men man tycker ju att om man hittade på den tändspolen som vore paj så skulle man ju inte märka någon skilnad på om spolen är inkopplad eller ej. Men så är inte fallet. Bilen beter sig likadant oavsett villken spole man än rycker.....
Mmm, det jag menade ja. Kan det inte vara spole ändå? Jag vet inte...
Det skulle kunna vara tändrören eller vad dom nu kallas, alltså gummihylsorna mellan tändspolen och stiften. borde inte kunna bli fel på dom men jag har bytt dom på 2 bilar med xu10 motorer som hackade vid belastning men gick fint på tomgång.
motorn i 306gti heter väl xu10j4rs? isåfall tror jag delarna har nummer:5963.15
vet ej priset tyvärr, borde inte va så dyrt med 4st
Jo den går bra på höga varv. Dock så känns den anininge trött i de högre registret mot vad den gjort tidigare.
Katten är ny sedan ca ett halvår sedan så det tror jag ej är felkällan. Och bilen uppförde sig lite som den gör nu redan innan katt bytet.
Har idag gjort rent varenda kontakt jag kunnat hitta i motor utrymmet dock så gav det heller inga resultat. Har även gjort rent alla jordninga ytor jag kunnat hitta även det resulterade inte i någon förbättring.
Nu har det nästan gått så långt att jag funderar på att köpa en citroen...
Men vill ju inte skiljas från pärlan som är så skojig att köra när den inte är sjuk....

Katten är ny sedan ca ett halvår sedan så det tror jag ej är felkällan. Och bilen uppförde sig lite som den gör nu redan innan katt bytet.
Har idag gjort rent varenda kontakt jag kunnat hitta i motor utrymmet dock så gav det heller inga resultat. Har även gjort rent alla jordninga ytor jag kunnat hitta även det resulterade inte i någon förbättring.
Nu har det nästan gått så långt att jag funderar på att köpa en citroen...
Men vill ju inte skiljas från pärlan som är så skojig att köra när den inte är sjuk....
Se upp för igelkottar!
306 GTi såklart!
306 GTi såklart!
Har du kollat/bytt LMM, det är inte alltid bilen lägger felkod när lmm ger fel signal för att den inte kan jämföra om värdet stämmer.
När min 205:a gick dåligt kollade ja LMM och den gav rätt värden men när ja bytte till en annan så funka bilen fin fint.
Lycka till
När min 205:a gick dåligt kollade ja LMM och den gav rätt värden men när ja bytte till en annan så funka bilen fin fint.
Lycka till
Projekt billjud 2006
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111
Hade samma problem som dig i början när jag köpte min bil. När jag låg i 80-90 med lite gas och skulle dra på, då hade den ingen ork och va nästan som den skulle dö ibland. Då fick jag gasa upp fullt så den kom upp i varv. Det problemet var samtidigt som den dog för mig på tomgången när jag växla ner i kurvor och rondeller (koppling ur och tomgång). Hade inne den på garanti och då rengjorde dom gasspjället eftersom det var lite oljigt. Efter det så blev den normal förutom att den dog ibland. Så jag hade isär spjällhuset och tomgångsmotorn och allting runtomkring och rengjorde själv igen. Och efter det så gick den mycket renare och bättre.
Vet inte om det kan va samma fel på din men kolla spjällhuset och rengör alla kontakter runtomkring. Varifrån oljan kom vet jag inte?
Vet inte om det kan va samma fel på din men kolla spjällhuset och rengör alla kontakter runtomkring. Varifrån oljan kom vet jag inte?
Peugeot 308
Hmm jag har rengjort gasspjället och alla kontakter runt det. Men inget resultat. Kanske ska rikta lite mer av min tid åt att kolla upp tomgångs motorn så inte den kärvar eller nått.. Hadde även jag olja runt gas spjället kommer troligt viss från vevhusventilationen. Så det är nog inget å bry sig om direkt. Därimot så upptäckte jag en liten mysko grej i går...
Det går en slang strax bakom gas spjället som går upp till en t torsning där vakumslangarna delar sig och en går till bakre kammen den andra vidare till bromsservon... Men det ser ut som det ska vara ytterliggare en tunnare slang (ca 3 -2 mm i diameter) som går till något... Finns ett anslutnings hål där bilen drar i sig tjuv luft?? Vad kan det vara? Har inte suttigt någon slang där så länge jag ägt bilen men det kanska har gjort det en gång i tiden?? Har kollat upp att korset är en backventil.. Skulle vara mycket tacksam om någon ville kolla under huven på sin pärla för å se om det sitter en slang där eller ej.. Kan ju vara så att min backventil är paj och det är därför som den tar tjuv luft där... Men de har semester på verkstan så någon information därifrån finns inte å få...
Det går en slang strax bakom gas spjället som går upp till en t torsning där vakumslangarna delar sig och en går till bakre kammen den andra vidare till bromsservon... Men det ser ut som det ska vara ytterliggare en tunnare slang (ca 3 -2 mm i diameter) som går till något... Finns ett anslutnings hål där bilen drar i sig tjuv luft?? Vad kan det vara? Har inte suttigt någon slang där så länge jag ägt bilen men det kanska har gjort det en gång i tiden?? Har kollat upp att korset är en backventil.. Skulle vara mycket tacksam om någon ville kolla under huven på sin pärla för å se om det sitter en slang där eller ej.. Kan ju vara så att min backventil är paj och det är därför som den tar tjuv luft där... Men de har semester på verkstan så någon information därifrån finns inte å få...
Se upp för igelkottar!
306 GTi såklart!
306 GTi såklart!
-
Christer andersson
xzeus wrote:Det skulle kunna vara tändrören eller vad dom nu kallas, alltså gummihylsorna mellan tändspolen och stiften. borde inte kunna bli fel på dom men jag har bytt dom på 2 bilar med xu10 motorer som hackade vid belastning men gick fint på tomgång.
Vad är det i så fall som är fel i dem? De är väl tillverkade med ett visst motstånd som vanliga tändkablar kanske.
Jag tror också på tomgångsmotoron. Vet att en del Xsara haft problem med den..
/Marco - Citroën Xsara Coupé VTS
www.dancco.de
www.dancco.de