Dragkroksfabrikat, Peugeot 205
Dragkroksfabrikat, Peugeot 205
Är det någon som vet vilket fabrikat det var på den dragkrok som monterades på Peugeot 205 omkring 1986. Jag har en sådan krok utan tillverkningsskyllt. De bilar med krok som jag har kollat på har bara två hål efter popnitarna till skylten. Den bakre upphängningen av kroken är en plan vertikal plåt, med ett hål i vardera övre hörnet, och inte som den på bl.a. Monoflex hemsida, med det ena hålet ovanför det andra.
besiktigad
Nu är kroken godkänd av bilprovningen. Jag gick ner dit och ställde några frågor om besiktningen och efter lite rotande i deras hyllor hittade vi en monteringsanvisning till ett Siarr-drag som såg ut som mitt. Siarr heter numera Monoflex i Sverige och den modell de säljer nu skiljer sig från den modell jag fått tag på. Det bakre fästet ser annorlunda ut.
Vid besiktningen kollade besiktningsmannen på monteringsanvisningen, kännde på några bultar och tittade in i elkopplingsdosan. (Det sker tydligen ingen kontroll av att man verkligen kopplat in kablarna.) Sedan var det bara att betala och så var det godkänt. Tillverkningsskylt behövdes inte.
Vid besiktningen kollade besiktningsmannen på monteringsanvisningen, kännde på några bultar och tittade in i elkopplingsdosan. (Det sker tydligen ingen kontroll av att man verkligen kopplat in kablarna.) Sedan var det bara att betala och så var det godkänt. Tillverkningsskylt behövdes inte.