ca 1500kr på ljud i 307:a?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
snuffle

ca 1500kr på ljud i 307:a?

Post by snuffle »

Hej
Jag funderar på att ge min pappa lite saker för att förbättra ljudet i vår 307:a, nu undrar jag vad som skulle ge bäst ljud i bilen att satsa på? Allting som sitter i nu är original från fabriken(6,5" fram och 5,25" bak). runt 1500kr ska det ligga på, ett par hundralappar är inte så farligt om man får något ut av dem.

MvH Snuffle
Luuk

Post by Luuk »

Hmm... 1500 e inte mycket att röra sig på om man ska bygga stereo.. men kolla på ett framsystem till att börja med... antar att du inte tänker koppla slutsteg och bas och sånt... DLS har en del som ligger runt 1000 lappen som är helt ok.....
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
jåbärt

Post by jåbärt »

Tycker GAS som brl säljer är helt ok för lite peng. De har dessutom släppt en ny serie som är lite vassare än den tidigare men fortfarande mycket ljud för pengarna.
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
TomasG

Post by TomasG »

Det sitter en JBL system standard i 307:an som drivs med steg som ska ligga bak nånstans...

Det satt i min 307 CC allafall...
.::Toyota Yaris -05::.
.::Yamaha YZF-R1 -06::.

Snart i en backspegel nära dig!

www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
Sam

Post by Sam »

Passar på att låna tråden lite.

Jag har också en 307:a och lider av det dåliga ljudet. Jag undrar vad som ger mest förbättring per investerad krona.

Alt 1. Byta ut dörrhögtalarna fram och diskanterna.

Alt 2. Slänga in en baslåda i skuffen.

Jag funderar att med tiden göra både och men vad ska jag börja med?
Sammy

Post by Sammy »

Min 206:a hade samma problem, bygger en låda, bytte inte diskanterna, men bytte 6.5:orna i dörren, och de små 4 tummarna bak till ettpar dyrare, originalgrejer är verkligen skit, spelade sönder dem på 1v :oops: Köpte MDS men det var bara skit, byter till Kickers alteftersom jag får pengar, det är rätt dyra grejer dock. Mitt tips är att köpa få dyra grejer, istället för massvis me skräp högtalare. Kickers 6.5 spelar grymt mkt bättre än budgetgrejer som finns där ute.
9-3 AERO Maptun Steg 2
Sam

Post by Sam »

Sammy wrote: Mitt tips är att köpa få dyra grejer, istället för massvis me skräp högtalare. Kickers 6.5 spelar grymt mkt bättre än budgetgrejer som finns där ute.

Så ditt förslag är alltså att hellre byta ut högtalarna fram än att skaffa en baslåda i första steget? Bakhögtlarna tänkte jag låta vara som dom är.
nevyn

Post by nevyn »

FRAMSYSTEM!! Sen kan du fixa en liten baslåda, behövs inte så värst mycket för att bättra på ljudbilden och ge lite tryck i ryggen...

JBL är nog inte standard i vanliga 307or. Dessutom var JBL-paketet i 206:an ingen höjdare.. Vet inte hur det är i de andra.
snuffle

Post by snuffle »

Ingen som känner för att skriva ordentligt (kanske till och med med bilder?) om hur man kommer åt högtalarna i en 307:a? Både högtalarna i dörrarna fram och diskanterna.

Hade varit toppen och mycket uppskattat!

MvH Snuffle
Puggen

Post by Puggen »

Som man brukar säga: Man får vad man betalar för. Håller klart med om att man ska satsa på rejäla högtalare om man ändå ska förstöra originalspecen. Dvs ska du byta framsysten så satsa inte på något under 2"kr. DLS är alltid bra mycket bättre än japsljud /taiwan/kinaljud oavsett om det står Pionner/Sony etc på dem.
Sam

Post by Sam »

stor nog att ha liten bil wrote:Som man brukar säga: Man får vad man betalar för. Håller klart med om att man ska satsa på rejäla högtalare om man ändå ska förstöra originalspecen. Dvs ska du byta framsysten så satsa inte på något under 2"kr. DLS är alltid bra mycket bättre än japsljud /taiwan/kinaljud oavsett om det står Pionner/Sony etc på dem.

Var idag och beställde montage av ett par "Infinity Reference 6510cs" Håller dom mottet?
snuffle

Post by snuffle »

Hur blir det om man lägger det dubbla (3000kr) på ljud, vad bör man då satsa på?

Sen skulle jag jättegärna vilja att någon förklarar hur jag kommer åt högtalarna i dörrarna på en 307:a och lite tips på vad man ska tänka på när man monterar högtalarna.
Post Reply