Motor/olje-temp 306Gti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
HellGhost

Motor/olje-temp 306Gti

Post by HellGhost »

Vad är normal motor- samt oljetemp på en 306Gti?? årsmodell 97B.

Med normal menar jag att man har kört så att motorn har nått arbetstemp.

På samma bil så är det ju även "oljemätare" i instrumentpanelen men den lyser inte längre. Beror det på trasig lampa eller kan det va något annat??
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074

Post by Broström »

Med oljemätare antar jag att du menar den lilla oljetrycks mätaren under varvräknaren. Att den inte lyser beror troligtvis på en tarsig lampa eller dålig kontaktytor.(glappkontakt)

Normal arbets temperatur ligger runt 80 - 90 garder vid landsvägs körning. På bana jobbar bilen dock ända upp till 110 grader innan båda fläktarna går på full fart. Men runt 90 grader är väl normalt.
Se upp för igelkottar!

306 GTi såklart!
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Vet inte hur det ser ut på GTI:n, men om det är en lampa som varnar för lågt tryck som på min XRdt så kan givaren ha gett sig. Kostade nog runt en 130-150:- hos Peugeot. Jag försökte med en massa verktyg innan jag fick ge upp o köpa en lång 22mm hylsa, å då bytte jag på ett par minuter eller så. Normal oljetemp är väl mellan 90-100 ° vid varm motor o "vanlig" körning.
Citroen Jumpy -98
HellGhost

Post by HellGhost »

Broström wrote:Med oljemätare antar jag att du menar den lilla oljetrycks mätaren under varvräknaren. Att den inte lyser beror troligtvis på en tarsig lampa eller dålig kontaktytor.(glappkontakt)

Normal arbets temperatur ligger runt 80 - 90 garder vid landsvägs körning. På bana jobbar bilen dock ända upp till 110 grader innan båda fläktarna går på full fart. Men runt 90 grader är väl normalt.

Okej..
Om man beställer mätartavlor står det iaf (+ Oil level och OilTemp in rpm)

Får kolla vad det är för fel.. har funkat hela tiden men la av idag vad jag märkte. hmm..
Medlem nr 1074

Post by Callek »

Antar att det är som på Rallyen, när man har vridit nyckeln till tändning så visas oljenivå. Men sen när bilen startas så visas istället tempen?
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
André V

Post by André V »

Callek wrote:Antar att det är som på Rallyen, när man har vridit nyckeln till tändning så visas oljenivå. Men sen när bilen startas så visas istället tempen?

Korrekt.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
HellGhost

Post by HellGhost »

André V wrote:
Callek wrote:Antar att det är som på Rallyen, när man har vridit nyckeln till tändning så visas oljenivå. Men sen när bilen startas så visas istället tempen?

Korrekt.

okej men tempen visas men inte oljenivån.. är väl nån lampjävel som gott sönder då.

Nu när jag kollade så lyste oljenivås lampan men den stod å blinka.. :? va f*n kan det bero på.. glappkontakt eller??
Medlem nr 1074

Post by maniac »

HellGhost wrote:
André V wrote:

Korrekt.

okej men tempen visas men inte oljenivån.. är väl nån lampjävel som gott sönder då.

Nu när jag kollade så lyste oljenivås lampan men den stod å blinka.. :? va f*n kan det bero på.. glappkontakt eller??

den blinkar om du har för lite olja i motorn, alternatvit ifall du står lutat med bilen (då visar den inte korrekt) .
Det Var Bättre Förr!
HellGhost

Post by HellGhost »

maniac wrote:
HellGhost wrote:
André V wrote:

Korrekt.

den blinkar om du har för lite olja i motorn, alternatvit ifall du står lutat med bilen (då visar den inte korrekt) .

kan inte va för lite olja för kollade oljan igår när lampan inte tändes och det va på max på stickan. :? jaja.. får kolla imorrn när det är ljust.
Medlem nr 1074

Post by HellGhost »

Nu funkar det iaf.. måste ha varit glappt. men tog isär insrumentpanelen för att byta lite lampor men finns ju massor med "hål" som det inte sitter några lampor i. Ska det inta va överallt eller??
Medlem nr 1074