Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Eric Josefsson wrote:Ummh vart sätter man dom hjälpfjädrarna?
Jäkligt bra fråga, jag har bara sett dessa stå bredvid en Mi16 i ett garage. Frågade gubbfan vad det var och han sa att det var hjälpfjädrar han satte dit när han hängde på husvagnen.
(vilken syn, en 50-årig vithårig halvflintskallig gubbe i en 180-hästars Mi16 med hela familjen i bilen och husvagn efter)
Skulle vilja prova med kapade sådana....
Vart fick han 180hk från? felskrivning eller ska jag vara avundsjuk?
Den var sån när han köpte den. Sägs att det var från fabrik. Han jobbar själv på pugg-verkstad. Men receptet är ju enkelt: Sportkammar, chip, filter och avgas.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Den var sån när han köpte den. Sägs att det var från fabrik. Han jobbar själv på pugg-verkstad. Men receptet är ju enkelt: Sportkammar, chip, filter och avgas.
Är rätt säker på att du inte får några 180hk med de modden.
Känner en som kör rally med en 309 gti 16v, han har högkomp kolvar, andra kammar men orginal insug. Sen är väll chipet optimerat för den motorn. Han har ca 175-180hk, men vad vet jag...
TheDagger wrote:Den var sån när han köpte den. Sägs att det var från fabrik. Han jobbar själv på pugg-verkstad. Men receptet är ju enkelt: Sportkammar, chip, filter och avgas.
Är rätt säker på att du inte får några 180hk med de modden.
Känner en som kör rally med en 309 gti 16v, han har högkomp kolvar, andra kammar men orginal insug. Sen är väll chipet optimerat för den motorn. Han har ca 175-180hk, men vad vet jag...
Pessimist! Det är inte så att rally-killen har 175-180hk på drivhjulen?
Faktum är att kammarna gör mycket på den motorn. Om det verkligen var 180hk i bilen jag pratar om kan inte jag garantera, det är bilägarens uppgifter. Man jag har åkt i den och den gick väldigt bra. Enligt uppgift rullar bilen numera i Tyringe, den är röd och jag har för mig det var en -89.
Finns en likadan BX som min i Ljungskile som det ska vara 185hk i, ungefär samma modifiering.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jag vägrar att tro att sportkammar ger 15% hk, möjligen om dina gamla var så slitna att de knappnt öppna ventilerna.
Sen får du verkligen inga 15%hk om du kör på gamla styrningen.
Möjligen om du mappar bilen med de kammarna, men jag tror knappt det ändå.
Jag prata med Custom Racing i örebro som har byggt de mesta mi16 motorer som används i racing i Sverige. Där plus killen som kör rally med 309gti 16v kommer mina uppgifterna ifrån.
Om sportkammar gav de hk så skulle jag köpa dem på en gång.
Innan jag sett bromspapper innan och efter så väljer jag att hålla mig tveksam.
21 hk enligt G-Tech, den apparaten tror inte jag mycket på heller och det poängterar ju också killen i sitt inlägg.
Annars är det där en reko kille som jag haft en del kontakt med, han är inte full av skit även om effektsiffrorna låter överskattade.
Jag vill också gärna se bänkpapper innan jag tror 100% på något.
Har själv stått och kört bromsbänk en massa och sett vilka skillnader saker ger, men det var på MC. Dynojetkit som är så poppis, -5hk och en kraftig puckel i effektkurvan som får dig att tro att hojen går bättre.
Så. då kan vi komma överens om att man måste bromsa innan och efter för att verkligen veta vad saker och ting ger. Är helt omöjligt att känna ett par hk hit och dit.
Vi får se vad Arne får ut efter sina modd, han kör högkomp rally kam, och mappad bil tror jag.
Ja det kan vi absolut vara överens om. Tycker bänkning skulle va billigare så fler gjorde det, kul med riktiga uppgifter.
Förresten har väl Per Larsson här på forumet 220hk med 8v-motor?
TheDagger wrote:Har själv stått och kört bromsbänk en massa och sett vilka skillnader saker ger, men det var på MC. Dynojetkit som är så poppis, -5hk och en kraftig puckel i effektkurvan som får dig att tro att hojen går bättre.
Verkligen off topic nu....
Har du sett det med egna ögon ska jag väl egentligen inte säga emot dig, men... Läste för länge sedan ett antal engelska motorcykeltidningar där de påvisade motsatsen. På hojar där man bytte slutdämpare fick man ingen eller ytterst liten effektökning pga av dessa gick för tunt på höga varv. Dynojet-kitet rådde bot på detta. Iofs kördes hojarna i bänk och justerades optimalt. Eller så var artiklarna sponsrade, man vet ju aldrig...
Många japanska hojar har ju från fabrik en "dip" (medvetet skapad mha tunn blandning) i mellanregistret för att klara de sjukt låga decibel-värden som numer är lagstadgade i många länder. Tanken är att dynojet-kitet ska återställa effektkurvan till vad den "egentligen" skulle varit.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Visst går det att få till dynojet + slutdämpare så att det går lite bättre. Problemet är att om du bara sätter dit grejerna och då dynojetet på "standard" inställning så går det i de flesta fall sämre. Efter ganska många timmars pillande med munstycken och nålhöjd brukar man få ett par fjuttiga hk extra. Om nån roat sig med att ta bort förgasarpaketet på en modern sporthoj så vet ni hur smidigt det är *not*
Detta kan lätt ta en hel arbetsdag i anspråk. alltså 8 timmar x gällande timpenning. Just då var det c:a 400.- tror jag. Detta blir dyra hk som inte kunden vill betala för. Därför blir grejerna oftast bara ditsatta utan ens bänkkörning. Enbart slutdämpare brukar ge c:a 3-5 hk (max) på en modern sporthoj och lite sämre botten.
Troligen kör dom tills det blir bra i testerna du läst, och då blir det bra. Men dom kan ju också ha lagt ner en hel vecka på det...
TheDagger wrote:Troligen kör dom tills det blir bra i testerna du läst, och då blir det bra. Men dom kan ju också ha lagt ner en hel vecka på det...
Antagligen är det som du säger. I de tester jag läste vann man kanske 3-5 bakhjulshästar på kit + dämpare, vilket iofs inte är fy skam för en liten, relativt högtrimmad motor. Exakt hur lång tid det tog fick man förstås aldrig reda på.
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Tror vi är rätt överens om hur det funkar då Är ju samma sak med det där unichip jag sett ni diskuterar, det är nog mycket frågan om hur mycket tid man har råd att lägga ner. Dyra hk som f-n. Nästan klokast att köpa en vass kärra på en gång. Jag bytte upp mig från BX16Trs på 90hk till BX16v på 148hk, det kostade mig 9000.- 58 hk för 9 lappar är rätt ok
TheDagger wrote:Tror vi är rätt överens om hur det funkar då Är ju samma sak med det där unichip jag sett ni diskuterar, det är nog mycket frågan om hur mycket tid man har råd att lägga ner. Dyra hk som f-n. Nästan klokast att köpa en vass kärra på en gång. Jag bytte upp mig från BX16Trs på 90hk till BX16v på 148hk, det kostade mig 9000.- 58 hk för 9 lappar är rätt ok
Billigare hästar än så får du knappt ens med en turbobil.
Ang. Unichip tror jag det egentligen är mest lönt om man gjort en massa "sugmoddar". Andra kammar, spjällhus eller extraktor-rör som original-ECUn inte klarar av att kompensera för.
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00