Shell's nya 98X

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Callek

Post by Callek »

Kristian wrote:Det är bra att JET finns...

Som köper in den billigaste besinen (den som finns längst ner i tankarna och därför innehåller mest föroreningar)...
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
Dave

Post by Dave »

jag brukar köra på jet..men har tankat på alla möjliga o det märks då ingen skillnad iaf..e väl ungefär samma snack som att biltemas oljor bara är skit...fast det iaf då var samma som statoil sålde. Nåt sånt snack var det iaf , jag kommer inte ihåg hur allt var nu.
Vit Mi16-91 med 17" Challenger och helskinn!
http://www.dreamstream.se
Kristian

Post by Kristian »

Callek wrote:

Som köper in den billigaste besinen (den som finns längst ner i tankarna och därför innehåller mest föroreningar)...

Vart har du fått den informationen om att det skulle vara så? Senaste medlemstidningen från Statoil eller? :roll:

Så länge bilen inte påverkas negativt på något sätt av bensinen JET säljer så är det väl ändå skit samma om den kommer från en lågprismack eller Statoil?
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Callek

Post by Callek »

Kristian wrote:
Callek wrote:

Vart har du fått den informationen om att det skulle vara så? Senaste medlemstidningen från Statoil eller? :roll:

Så länge bilen inte påverkas negativt på något sätt av bensinen JET säljer så är det väl ändå skit samma om den kommer från en lågprismack eller Statoil?

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=1 ... jet+bensin

Kan vara skrönor, men skillnaden är inte så stor. Sen har jag snackat med många personligen också, speciellt folk med äldre bilar som har fått problem på vintern med Jet-soppan.

Så jag kör på statoil eller Ok vanligtvis... Jag vill inte chansa helt enkelt.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
Kristian

Post by Kristian »

Callek wrote:
Kristian wrote:
Callek wrote:

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=1 ... jet+bensin

Kan vara skrönor, men skillnaden är inte så stor. Sen har jag snackat med många personligen också, speciellt folk med äldre bilar som har fått problem på vintern med Jet-soppan.

Så jag kör på statoil eller Ok vanligtvis... Jag vill inte chansa helt enkelt.

Jag läste flera stycken i den tråden som tanakde på JET och var nöjda samt folk som sägs vara "insatta" i det som säger att alla tar bensinen från samma ställe. Var soppan på JET så himla dålig så skulle dom inte få sälja bensinen, det skulle åtminstonne dyka upp en och annan artikel i tidningarna.
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
witty

Post by witty »

Nu borde väl alla ha dragit igenom en tank, vad säger ni som provat märker ni någon skillnad? Jag tror jag märker skillnad dock är det nog mest placebo effekt, men höjjer det min upplevelse så betalar jag gärna. Dock kan jag nämna skräck exemplet idag när jag tankade o såg att liter priset stod på 13:03.
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
Sammy

Post by Sammy »

Haha, då skiter jag i att tanka, och går istället :D
9-3 AERO Maptun Steg 2
Kajjan76

Post by Kajjan76 »

Jag testade att tanka min pegga idag med Shells nya V-power.......

vet inte om det är en placebo effekt men jag tycker att min går betydligt bättre på högre varv och fick en jämnare gång.

Det var ju inte helt billigt ,13.00kr litern och full tank........Kanske bara är hjärnan som vill att bilen ska gå bättre :roll:
Peugot 206 GTI
Årsmodell:2000
Färg:Isblåmetallic
http://www.garaget.org/?car=9660
johan...

Post by johan... »

Kajjan76 wrote:vet inte om det är en placebo effekt men jag tycker att min går betydligt bättre på högre varv och fick en jämnare gång.

Det var ju inte helt billigt ,13.00kr litern och full tank........Kanske bara är hjärnan som vill att bilen ska gå bättre :roll:

Jag kände samma "skillnad" och mina tanakar är också om det är bilen som går bättre eller jag som vill tro det...
Renault 5 GTS -87 [Såld]
VW Caravelle C -87 [Såld]
205 Le Mans -91
En_Svensk_Tiger

Post by En_Svensk_Tiger »

så som jag fattat det så borde bilen gå sämre då 205:ans motorer e ställda för 95-oktan! så...............tja...............a vafan vad vet jag!!!???
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
Niklas

Post by Niklas »

ställda för 95 oktan betyder bara att den inte kan utnyttja de 4 extra oktanen i v-power, annars skulle man kunna åka med lite elakare tändning etc (kan man fortfarande om man kan mappa själv :) )

men tja, förutom att v-power är 99 oktan och innehåller renande ämnen är det svårt att få reda på vad smo egentligen skiljer med den, jag ´tror knappast att de häller CSP i soppapumparna :) (något som dock endast 0.2% av sveriges bilar har möjlighet att utnyttja skulle jag tro)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Jmasser

Post by Jmasser »

Jag har kört 2 fulla tankar med V-power.
Tycker oxå att bilen känns piggare, men som sagt kan vara placebo effekt(Effekt iallfall :wink: :lol: )
Det jag märker skillnad på är att bilen drar 0.8L/milen(blandad körning). Det har den aldrig gjort förut?! Och nej har inte kört längre sträckor än vanligt. Och inte lugnare :roll: :lol:
Så för min del iallfall så sparar jag in strax ovanför 100:- per tank.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

tankade en 100ing o testa, knappt eller ingen skillnad
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Simon!

Post by Simon! »

har tankat 99 ett litet tag.. och bilen morrade lite extra och jag tyckte den inte ryckte lika mkt längre..

Nu har jag gått över till att tanka 98 oktan istället för 95... 95 känns så smutsigt.. :roll: :lol:
Jaguar x300 4.0l

Detta inlägg är scannat och genomgånget utav FRA
Niklas

Post by Niklas »

simonB - du har till skillnad från 205ägare en bil som antagligen svarar lie på högre oktantal, det beror på hur den är mappad från början, men jag kan tänka mig att 406'an gillar högre oktan. Även om det inte direkt blir några fantasivinster i effekt.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
ShaddeN

Post by ShaddeN »

Det kan inte vara så att JET kan hålla lägre priser pga att dom bara har automat stationer då? ;) Det är ju bara att kolla på vilken automat station som helst jämfört med en bemannad station så är ju automatarna billigare.
Jmasser

Post by Jmasser »

Dom brukar ligga ca25öre/L billigare.
Radeon

Post by Radeon »

bensinen förvaras ju på samma ställe till alla bensinbolag.. har ni inte läst om snubben som rasade sin nya bmw x5 och ville reklamera bmw tog inte på sig felet eftersom det va bensinen och bensinbolaget kunde inte bli skylldiga eftersom det är samma bensin i alla pumpar.. det lagras nere i gbg.
Körde förut 306 RC Edition.
En_Svensk_Tiger

Post by En_Svensk_Tiger »

det gör väl inget om man blandar med 95 oktanig??????
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

nej det ska det inte göra, du blandar 95 med 98 för att få 96 så det ska la inte vara några problem
boh

s2 rallye
Post Reply