damasker+urtrapmningslager (heter det så?)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sessan

damasker+urtrapmningslager (heter det så?)

Post by Sessan »

Kan någon hjälpa mig uppskatta pris på följande:

-Byte damasker
-Byte Urtrampningslager

Kan man köpa delar själv och på så sätt få ner kostnader???

Måste veta INNAN jag lämnar in bilen om jag har råd :(

Thanx

Sessan :oops:
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Har du fått bekräftat vad problemet är?
Lite skillnad på damaskbyte och urtrampningslagerbyte...Och om man ändå är inne och rotar i kopplingen på en gammal bil byter man gärna lite mer, som lamell och tryckplatta.

Ok, damask på verkstad runt en tusenlapp skulle jag tro...Koppling runt 3-4000:-
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Sessan »

Nej, inte direkt men det kan egentligen inte vara ngt annat som gör att den låter.
Bromsen ligger inte på och ljudet blir värre när jag trycker ner kopplingen eller motorbromsar... så.. urtrampningslagret är det nog.

I det andra fallet så (gällande damaskerna) så funderar jag på att byta skiten när jag ändå ska lämna in den... ska iofs ställa av bilen över vintern så den pengen kanske jag kan lägga på bilen till våren.

Men kopplingen känns mer angeläget.

Bilen gnisslar ju när jag kör.. förbannat irriterande...
*arg*
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Du borde nog först och främst ha nån som kan sina saker som kollar på den och konstaterar vad som är fel. Det är rätt svårt att ställa diagnos genom en beskrivning, det är mycket som kan låta på en bil...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Sessan »

Jo, jag får väl lämna in den hos min kära norrlänning....

Jag vill bara att hon ska susa... inte gnissla, dunka eller låta som f*n...

Tur att jag fick bilen så billigt, då kan jag lägga några tusingar på att fixa dessa saker utan att känna att det inte är värt det ;)

Du förresten. När jag ändå har din uppmärksamhet. Funderar på att kontakta ngn typ av skola för omlackering över vinternt. Tänkte att det kanske kunde vara en idé, så slipper jag stå för vinterförvaring av min lilla darling. Vad tror du, är de kassa på att göra sånt? Tänkte att de kanske kunde knacka ut den lilla bucklan baktill som förra ägarens fru (påstår han) lyckades fixa :?

Måste ventilera min tanke med ngn som kanske har en aning... :wink:
607-VIK

Post by 607-VIK »

Som Claes säger behöver det inte vara urtrampningslagret, jag hade också missljud på en 309 GLX som många jag pratade med konstaterade att det var urtrampningslagret på. Men det var "mittenlagret" som drivaxlarna går in i som ljudet kom ifrån, ljudet lät högst när man tryckte ner kopplingen men lät även när man körde normalt.

Så be en verkstad du litar på kolla vad ljudet kommer ifrån innan du lämnar in den för kopplingsbyte, för de kan kosta allt från 3- 8000kr att byta koppling beroende på vilken bil du har, i mitt fall räckte det med att ösa in fett så gott det gick och ljudet försvann!
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
witty

Post by witty »

309GTi-VIK wrote:...Men det var "mittenlagret" som drivaxlarna går in i som ljudet kom ifrån, ...

Skillnaden är man inte kan framkalla ljudet på en bil med drivaxelslagringsproblem när den står stilla medan med en bil som har problem med urtrampningslagret mycket väl kan få den och låta utan att bilen rör på sig. Hoppas jag inte var allt för otydlig
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
Post Reply