Kamrem mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dennis.S

Kamrem mi16

Post by Dennis.S »

Ska kontrollera kamen en gång till då jag har problem med motorn och denna gången spärra alla drev och sen spänna så att det inte kan bli fel.

De övre har jag förstått att man ska ha egensvarvade hylsor på 8.4 i ena änden och 6.3. men var spärrar man på vevaxeln? i det snedskurna hålet i remskivan eller? har fått in ett 8mm borr där men vevaxeln kan ju fortfarande röra sig en aning och då finns det de som föreslår att man använder en 6mm insexnyckel som glappar ännu mer :S

Är det så att jag är för noggrann eller?
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
IvarS

Post by IvarS »

Det snedskurna hålet är det. Vrid motorn tills alla hålen linjerar och spärra där. Det är lite knepigt att spänna remmen lagom hårt. Spänn inte för hårt bara, då kommer lagren i tryckarna gå ner sig. Vrid två varv och kolla att hålen fortfarande stämmer. Om inte, GÖR OM!
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Dennis.S

Post by Dennis.S »

IvarS wrote:Det snedskurna hålet är det. Vrid motorn tills alla hålen linjerar och spärra där. Det är lite knepigt att spänna remmen lagom hårt. Spänn inte för hårt bara, då kommer lagren i tryckarna gå ner sig. Vrid två varv och kolla att hålen fortfarande stämmer. Om inte, GÖR OM!

hmm, går ju å få i 2 6mm borr i kamdreven, bara det att det glappar iom att hålet är större i dreven, kan det glappet gör någonting? funderar på att svarva till hylsor annars så det säkert blir bra. remskivan är inget problem å få i ett 8mm borr.

/Dennis
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

IvarS

Post by IvarS »

Bara det glappar lika mycket åt båda hållen är det lugnt, du ser ju om borren hamnar snett.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
JohanX
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by JohanX »

Nertill tar jag av remskivan (4 bultar) sedan sätter jag fast en 6mm borr med skäret innåt i uttaget i blocket och passar in vevaxelns uttag mitt på borrskaftet. Sedan tar 2 lagom långa m6 bultar och lidar eltejp ytterst på dem så att de precis passar i kamdrevshålen och kanske ett varv innerst, borde väl funka med borrar också, men i såfall med skäret utåt. Observera att kamdreven fortfarande kan röra sig lite med "eltejpsmetoden" men det är enklare att få det rätt än att bara använda ögonmått vid kamdrevshålen, speciellt om motorn sitter i bilen.
Sedan gäller det bara att spänna kamremmen lagom hårt, spänner du för hårt kommer spänrullarnas lager att "gå ner sig" på sikt (som IvarS påpekade), men du riskerar också att slita ut vattenpumpens lager och få vatten läckage där. Spänner du för löst kan remmen kugga över och då blir det "champinjonsoppa", fast den sorten som inte går att äta...
PSC #1119
205 Mi16
QiX

Post by QiX »

vevlåsaren heter 9766.98 och kamlåsarna heter 9767.94 å verktyget för att mäta remspänningen heter 9797.56 eller 9797.70
Du kan ju ringa peugeot å kolla vad det kostar, mätaren är nog inte så aktuellt den kostar nog ett par tusen. Därimot pinnarna borde ju inte vara dyra.
Dennis.S

Post by Dennis.S »

QiX wrote:vevlåsaren heter 9766.98 och kamlåsarna heter 9767.94 å verktyget för att mäta remspänningen heter 9797.56 eller 9797.70
Du kan ju ringa peugeot å kolla vad det kostar, mätaren är nog inte så aktuellt den kostar nog ett par tusen. Därimot pinnarna borde ju inte vara dyra.

nej ska fixa det nu remmen hade kuggat över och var allvarligt skadad på en punkt så måste ha på en ny rem, vet ej om ventilerna är mos får ta ett kompprov, fick 12, 8 ,12, 9 sist jag testa.
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

Dennis.S

Post by Dennis.S »

vevlåsaren kostade drygt 400 kr, och kamlåsarna vågade jag itne fråga om :P
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

ducati

Post by ducati »

Rotten_to_the_core wrote:nej ska fixa det nu remmen hade kuggat över och var allvarligt skadad på en punkt så måste ha på en ny rem, vet ej om ventilerna är mos får ta ett kompprov, fick 12, 8 ,12, 9 sist jag testa.

Det lät inte som några bra siffror kan jag säga....
Post Reply