Varning för dålig verkstad

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sessan

Varning för dålig verkstad

Post by Sessan »

Bromma Bilel AB
Drottningholmsv 181, 167 53 BROMMA 08-26 64 50
Fax 08-26 81 06

Rök från vänster framdäck, hål i ljuddämparen. Bad honom fixa det som skulle fixas... han ringer och säger att bromsen kärvar på vänstra sidan (ja tjena tänkte jag) och att det är hål på ljuddämparen (ja tjena tänkte jag igen.)

Jag fixar allt säger han 2500:- Skitbra tänkte jag.

En månad senare. Allt frid och fröjd.. NEJ. Bilen gnisslar. Jag lämnar då in den på mekken vid jobbet istället och när jag går ner på lunchen för att få domen ser han likblek ut... tar mig till bilen och lyser med en ficklampa.

-Bara bromsoket är bytt, på VÄNSTRA sidan.. BARA
-Båd skivorna är sönderrostade
-Drivknutaxeln eller vafan det heter har spruckit på vänstra sidan.
-En slags skyddsplåt som sitter bakom ljudisen är FASTTEJPAD

Så...
1. Varför böt han inte på BÅDA sidorna
2. Varför svetsade han inte fast plåten?
3. Hur i H-vete kan han skita i att säga att bromsskivorna är så rostiga
4. Hur i H-vete kan han skita i att åtgärda drivknuts grejset... det såg fördjävligt ut.

jag får bita i det sura äpplet och betala det som betalas skall, min nya mekk sa att han aldrig i livet skulle lämna ifrån sig en bil som hade sådana bromsar.. med andra ord kan man anta att jag har kört med en farlig bil i en måndad.

Den där djävla Bilels killen ska inte ha fler kunder...

*lurad och ledsen*
general

Post by general »

Usch, hatar egentligen att lämna in bilar, folk är inte klok.. Är man inte så duktig på mek så tipsar jag dig att åka till flera stället och låta dom kolla vad det är, eller om du har någon snäll kamrat som kan förklara för dig..

Att lämna in bilen och inte veta vad som är fel brukar resultera i de dära. inte jämt men tyvärr allt för ofta..

Att bromsen kärvade berodde säkerligen på bromsoket som första meken bytte, sen de andra vette tusan varför han gjorde=/

Är det en 205gti med skivor bak så rosar dessa VÄLDIGT fort, bytte mina för 150 mil sedan, och behöver med jämna mellanrum "bromsa bort" rosten, alltså verkligen nita flera gånger för att fixa till skivorna.

Drivknutsdamasken, första meken kanske inte kikade så noga på den, bad du han kolla upp den?

Tyvärr, Det är allt för lätt att bli lurad på det man själv inte har så stor koll på. Bästa sättet är att man själv på ett ungefär vet vad som är fel innan man lämnar in den.
Partner -11
205GTi -90
No_speed

Post by No_speed »

kan man inget om bilar blir man f*n lurad idag..det é så skit..har sett exempel..Tex.en kompis som mazda verkstan bara bytte fjädrar o dämpare på vänstra sidan :?
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6

*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*

...:PEUGEOT freedom on wheel:...
Sessan

Post by Sessan »

Ja, men om han bytte bromsok och har huvvet under bilen så kan han inte missa det andra, det är så djävla konstigt.

Ska alltid lämna in den på nya stället. Där visar han vad somär fel och det kostnadsfritt sen får man prisförslag....

Det är skönt att man kan SE att det är fel på bilen istället för att bara få höra det...

*suck*

Inte lätt när man inte kan nåt. Ska f*n ta en kurs!

:oops:
No_speed

Post by No_speed »

se så...det kommer ska du se..!!
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6

*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*

...:PEUGEOT freedom on wheel:...
vik

Re: Varning för dålig verkstad

Post by vik »

Sessan wrote:-Bara bromsoket är bytt, på VÄNSTRA sidan.. BARA
-Båd skivorna är sönderrostade
-Drivknutaxeln eller vafan det heter har spruckit på vänstra sidan.
-En slags skyddsplåt som sitter bakom ljudisen är FASTTEJPAD

Så...
1. Varför böt han inte på BÅDA sidorna
2. Varför svetsade han inte fast plåten?
3. Hur i H-vete kan han skita i att säga att bromsskivorna är så rostiga
4. Hur i H-vete kan han skita i att åtgärda drivknuts grejset... det såg fördjävligt ut.

*lurad och ledsen*

Trist =(

Känner inte till firman men låter som att det inte är någon bilmekfirma i båtten. Kanske bara gör mekjobb som extraknäck när de inte har tillräckligt med el-jobb. Kanske inte ens har en riktig svets vilket skulle förklara punkt 2.

Att han bara bytte vänster sida var väl för att det bara var den sidan som det var fel på, medans höger sida var ok?

När det gäller punkt 2 och 3 håller jag med. Han borde informerat och frågat om du ville få det åtgärdat av honom eller inte.
general

Post by general »

Ska alltid lämna in den på nya stället. Där visar han vad somär fel och det kostnadsfritt sen får man prisförslag....

Det låter toppen, det är ju så det skall gå till..

Men som skrivits tidigare, på namnet låter "Bromma Bilel AB" som att dom mest håller på med just bilel, ganska dumt att dom tar på sig sådana jobb då :?

Hoppas det kommer gå bra med bilen på det nya stället :!:
Partner -11
205GTi -90
JohanX
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by JohanX »

Tråkigt att du känner dig lurad. Men blev du verkligen det?

* Om det var fel på vänter bromsok som kärvade, så vill du väl inte att han ska byta det andra också som fungerar? Hade han bytt båda om det bara var fel på det ena så hade du verkligen blivit lurad.
* När det gäller skivorna borde han kontaktat dig och fråga om du ville byta dem och bromsbeläggen.
* Drivknutsdamasken kan väl ha gått sönder efter du hämtade bilen från verkstan, det var ju först en månad senare som felet upptäcktes.
* Om en skyddsplåt sitter fasttejpad ovanför avgassytemet betyder väl inte det att det är den verkstan som gjort det. Felet var ju en läckande ljuddämpare, inte en lös värmesköld.

Jag tar inte verkstan i försvar, jag vet inget om den. Kanske är det riktiga klåpare, men jag tycker inte du blev lurad på det som blev reparerat iallafall, 2500kr inklusive moms och materiel för att byta ett bromsok och svetsa avgassytemet är inget överpris. Om du dessutom ska byta ytterligare ett bromsok, skivor, bromsbelägg, värmsköld och drivknut på en bilverkstad så får du räkna med en avsevärt mycket högre kostnad.
Man bör inte att bara byta drivknutsdamasken om man inte gör rent hela drivknuten från fett och smuts som kan ha kommit in och även om man gör det kan drivknuten ändå redan vara skadad. Arbetskostnaden för att ta isär, sanera och sätta ihop en drivknut blir så hög att det är bättre att köpa en ny drivknut om man inte kan göra jobbet själv.
Du bör också vara medveten om att de flesta verkstadskunder som kör lite äldre och slitna bilar oftast bara vill ha det absolut nödvändigaste reparerat, det gäller kanske inte dig och jag vet inget om skicket på din bil, men det var kanske vad verkstads killen trodde.
PSC #1119
205 Mi16
En_Svensk_Tiger

Post by En_Svensk_Tiger »

sessan vart bor du? hmmmm nu vart jag dum gissar runt bromma :wink:
tänkte mest att det måste finnas folk på detta forumet som kan tipsa henne om bra bilmekare! så att inte något sådant sker igen :)
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

JohanX, bra sagt !

men samtidigt så kanske man ska be en bilkunnigkompis kika på reparationen efteråt nästa gång.

Skyddsplåten ovanför avgaset e väl av aluminium? Den svetsar man inte sådär. Det e tiga som gäller. Bättre då att skruva fast eller rycka väck skiten.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
vik

Post by vik »

o ja, en Brommabo till?

Kan pm'a dig nummret till en verkstad i solna som jag brukar lämna min bil till. De har gjort bra jobb till bra pris för min del.

Hmm... 3 Brommabor i klubben iaf? Sessan har du också svart bil som jag och Luuk? :P
Sessan

Post by Sessan »

Nej min är vit.
Ingen klockren färg men den är fin ändå. Typisk tjejbil kan jag ju säga :lol:

Jag vill ju att den ska vara i topptrim min lilla bil.. jag är glad att jag fick den så billigt för då kan jag byta delar för 6000:- utan att förlora ngt när jag säljer den eftersom jag fick den 6000:- billigare, fast då visste vi ju så klart inte att allt skulle rasa ihop efter tre månader ;-)
Fast i och med detta byte nu så är jag uppe i 7000:- *suck*

:shock:

Priset man får betala när man köper äldre bil *ler*

PM:a gärna över numret till verkstaden, nu gillar jag ju min nya Ungerska kompis men jag slutar snart jobba här och då blir det bara långt att åka hemifrån!

/Sessan
Post Reply