Koppla slutsteg?
Hmm. Ser ett fel till på bilden.
Du har dragit en relativt fet plus-kabel och sedan använt någon lampsladdsliknade jord-kabel?
Plus och jord skall vara av samma area. Du kommer få spänningsfall i jordkablen med ett slutsteg som kommer att slå av sig när du poppar på lite.
Du har dragit en relativt fet plus-kabel och sedan använt någon lampsladdsliknade jord-kabel?
Plus och jord skall vara av samma area. Du kommer få spänningsfall i jordkablen med ett slutsteg som kommer att slå av sig när du poppar på lite.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Gårdagens inlägg resulterade i att min städade bil såg ut såhär
Brände 200kr på en ny lågnivå, (medlemskapet)
och sist men inte minst, efter 8h slit, så ska jag sätta på stereon och vad märker jag då, jo
att jag har dratt världens största säkring!
Men det ska nog gå vägen, tack vare teddans kopplingschema och alla andra snälla inlägg!
har dock märkt en sak. jag har ett uttag på stereon, eller rättare sagt två gröna sladdar som sticker ut (hona/hona). där det står SUBWOOFER. Ska den få vara med i leken?

Brände 200kr på en ny lågnivå, (medlemskapet)
och sist men inte minst, efter 8h slit, så ska jag sätta på stereon och vad märker jag då, jo
att jag har dratt världens största säkring!
Men det ska nog gå vägen, tack vare teddans kopplingschema och alla andra snälla inlägg!
har dock märkt en sak. jag har ett uttag på stereon, eller rättare sagt två gröna sladdar som sticker ut (hona/hona). där det står SUBWOOFER. Ska den få vara med i leken?

9-3 AERO Maptun Steg 2
Kan finnas inställningsmöjligheter för subutgången i stereon. Om inte annat så är nog den utgången en så kallas non-fading så att den inte bryr sej om hur du fadar eller ställer balancen. Tror inte heller att den bryr sej om dina EQ inställningar, som bas å diskant. Så funkar den på min stereo i alla fall.
//
Mattias
Mattias
Efter ca 25 min i bilen så har jag nog garanterat tappat 25% av min hörsel, permanent! Lådan spelar grymt , den läcker dock pyttelite, och det glappar i sladdarna bakom stereon, får kolla på det sen. Måste byta ut mina skit boschman högtalare i dörren också, killen på ljudstudion började nästan gråta när jag kopplade in dem, lådan låter iallfall skitmycket, och bra!
Tack för hjälpen allihopa!
Tack för hjälpen allihopa!
9-3 AERO Maptun Steg 2
malmsten wrote:Grovleken på jordkabeln beror väl lite på längden? Har haft tunnare jordar än så å det har funkat klockers. Sen har jag även bränt en stereo på grund av taskig jordkabel, så nu mera har jag alltid samma grovlek som strömmen.
Både ja och nej. En tunn kabel har högre motstånd än en tjock.
Det innebär spänningsfall över den även om den är kort.
Matz wrote:Både ja och nej. En tunn kabel har högre motstånd än en tjock. Det innebär spänningsfall över den även om den är kort.
Men du.. kolla hur fet ledare det är genom säkringen då..
Strömmen en kabel klarar att leda har att göra lika mycket med arean som längden.
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
hej
hej jag hade samma setg som du hade för ett tag sen om jag inte minns fel så kan du ta den röda lågnivån på a den svarta lågnivån på vit c så ska du få ljud på båda kanalerna och så kan du bryg på ena ut gången på a där det är en ring över är där dom ska in plus och minus prova så det ska fongrera är nästan helt säker på det om det är ett jensen 600 steg vill seja??
-
telefunken
malmsten wrote:Kan finnas inställningsmöjligheter för subutgången i stereon. Om inte annat så är nog den utgången en så kallas non-fading så att den inte bryr sej om hur du fadar eller ställer balancen. Tror inte heller att den bryr sej om dina EQ inställningar, som bas å diskant. Så funkar den på min stereo i alla fall.
Om det är en JVC stereo (jag har en sådan med exakt den layouten på utgångarna) så stämmer tidigare påståenden, plus att subutgången har ett lågpassfilter på 80-100Hz. Dessutom kan man styra volymen/förhållandet på den kanalen från menyn där du ställer in bas/diskan/fad osv...Slipper man bak i luckan för att finjustera...
Citroën BX 16v
snelleman wrote:Matz wrote:Både ja och nej. En tunn kabel har högre motstånd än en tjock. Det innebär spänningsfall över den även om den är kort.
Men du.. kolla hur fet ledare det är genom säkringen då..
Strömmen en kabel klarar att leda har att göra lika mycket med arean som längden.
Jodå om du kan ansluta slutsteget med lika kort ledare som säkringen har i sig så OK....
sätt en fetare jordkabel. jisses den kostar juh flugskit jämfört mot resten. den behöver biffas upp. den är inte anpassad för laster som slutsteg osv.
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
405MI16 90 Röd {R.I.P}
//Michael Thonfors
405MI16 90 Röd {R.I.P}