RC som drar till höger

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Rons

RC som drar till höger

Post by Rons »

Hej alla RC ägare. Min bil har sedan födseln dragit åt höger.
Låt mig förklara. Jag släpper ratten när jag kör på en plan väg, ex motorväg, och bilen drar 9/10 till höger. Jag har testat min 1 1/2 år gamla och en splirrans ny från hallen.

- Jamen vägen lutar ju.

Nja, jag har testat det åxå. På parkering, omkörninsfältet på motorvägen. När jag gasar, när jag låter bilen rulla m,m. Alla möjliga situationer med andra ord. Jag har tagit upp detta med Peugeot, har haft bilen inne typ 8 ggr. Alla skakar på huvudet. Och jag har testat allt och då menar jag ALLT. Har en vän som mekkar med Rally bilar bl.a. Vi har mätt alla jävla mått som går och inställningar.

Så då är frågan: Är det fler bilar som drar till höger...? Annars testa och släpp ratten på motorvägen och se... Detta gäller bara 206 RC
jåbärt

Post by jåbärt »

Nya bilar ska dra åt höger. Det är en säkerhetsåtgärd ifall man somnar bakom ratten.

Sen HUR mycket den ska dra det vet jag inte, men det får ju inte vara störande misstänker jag. :)
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Jag personligen brukar hålla i ratten när jag kör :wink:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Panzer wrote:Nya bilar ska dra åt höger. Det är en säkerhetsåtgärd ifall man somnar bakom ratten.

Sen HUR mycket den ska dra det vet jag inte, men det får ju inte vara störande misstänker jag. :)

Var har du läst det?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by JohanX »

Panzer wrote:Nya bilar ska dra åt höger. Det är en säkerhetsåtgärd ifall man somnar bakom ratten.

Det måste vara ett skämt, vad är det för säkert med att bilen drar åt höger om man somnar?
finlandia

Post by finlandia »

JohanX wrote:

Det måste vara ett skämt, vad är det för säkert med att bilen drar åt höger om man somnar?

Tja man kommer inte in i andra körfältet och möter andra bilar?
Medlem #1292

206 GTI -01
106 Rallye -97 (SÅLD)
stirrah
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by stirrah »

Borde vara säkrare att åka ner i diket än i 10 andra bilar kan jag misstänka :)
Fredrik^

Post by Fredrik^ »

Kollat så dina däck är ok?
Rätt däcktryck?
Har du sänkt bilen?
Gjort framvagnsinställning?

Min Rc har inte dom problemen att den drar åt nått håll.
Mvh
206 Rc Såld :(
Kör nu: Ford Fiesta ST -06
Rons

Post by Rons »

Hehe... Jo klart att man skall hålla i ratten. Men kör man en längre sträcka så blir man ganska mör i armen då man hela tiden måste kompensera för att få den att gå rakt.

Nej, det beror inte på däcktryck, framvagnsinställningar, sänkt bil. Vi har mätt upp alla inställningar som går på en Pegga. Men allt är rätt.

Nu är jag säker ute på hal is, men. Alla andra bilar jag har testat är lite lösa i centreringen på ratten, men RC är liksom hård, det beror delvis på däcken men jag har fått nya från Peugeot. Men det hjälper likasom inte. Och en sak till, NEJ en bil skall inte dra till höger, det beror på att vägen lutar i så fall. Men jag har testat på plan väg.

Det är ju inte så att det är skitstörigt, det är bara en principsak mot peugeot som jag vill få fram lite reaktioner.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: RC som drar till höger

Post by el cacique »

Rons wrote:Hej alla RC ägare. Min bil har sedan födseln dragit åt höger.
Låt mig förklara. Jag släpper ratten när jag kör på en plan väg, ex motorväg, och bilen drar 9/10 till höger. Jag har testat min 1 1/2 år gamla och en splirrans ny från hallen.

- Jamen vägen lutar ju.

Nja, jag har testat det åxå. På parkering, omkörninsfältet på motorvägen. När jag gasar, när jag låter bilen rulla m,m. Alla möjliga situationer med andra ord. Jag har tagit upp detta med Peugeot, har haft bilen inne typ 8 ggr. Alla skakar på huvudet. Och jag har testat allt och då menar jag ALLT. Har en vän som mekkar med Rally bilar bl.a. Vi har mätt alla jävla mått som går och inställningar.

Så då är frågan: Är det fler bilar som drar till höger...? Annars testa och släpp ratten på motorvägen och se... Detta gäller bara 206 RC

Jävligt jobbigt och irriterande problem det där. Vet inte hur det är på 206:an, men på vissa bilmodeller kan man göra en 4 hjulsinställning. Med det sagt tänker jag på att problemet inte nödvändigtvis behöver sitta i framvagnen, utan kan vara ett problem som har med hjulen bak att göra. Tycker att det är tragiskt att märkesverkstan inte kan lokalisera felet, luktar inkompetens och slöhet om det hela. Har dom verkligen genomfört en framvagnsinställning när den varit inlämnad? Har själv haft problemet på några av mina bilar. Det har dock löst sig efter ett besök hos Speedy och 5-600 hundra kronor senare.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: RC som drar till höger

Post by el cacique »

Rons wrote:Hej alla RC ägare. Min bil har sedan födseln dragit åt höger.

- Jamen vägen lutar ju.

Jävligt jobbigt och irriterande problem det där. Vet inte hur det är på 206:an, men på vissa bilmodeller kan man göra en 4 hjulsinställning. Med det sagt tänker jag på att problemet inte nödvändigtvis behöver sitta i framvagnen, utan kan vara ett problem som har med hjulen bak att göra. Tycker att det är tragiskt att märkesverkstan inte kan lokalisera felet, luktar inkompetens och slöhet om det hela. Har dom verkligen genomfört en framvagnsinställning när den varit inlämnad? Har själv haft problemet på några av mina bilar. Det har dock löst sig efter ett besök hos Speedy och 5-600 hundra kronor senare.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Rons

Post by Rons »

Det roliga är att Peugeot har lämnat iväg bilen till ett företag som mäter med laser m,m och dom kan inte hitta något fel. Jo dom hitta att infästningen någonstans på bakvagnen var fel. Men tror ni att det hjälpte... Nej...

Och det är inte inbilning, alla som åker med får erfara detta...

Den nya RC´n jag testade i hallen... drog lika mycket om inte mer än min. Det är därför som jag undrar om fler har problemet. Det kan ju inte vara en slump att det är just i Ängelholm som bilarna drar till höger eller... :D
JohanX
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by JohanX »

Kan det vara något som är glappt, typ p-ändar eller styrväxel? Felmonterade däck, fel rullriktning, kanske nåt annat med däcken som inte är bra, kanske lite långsökt men ändå...
PSC #1119
205 Mi16
jåbärt

Post by jåbärt »

Claes B wrote:

Var har du läst det?

En säker källa....Boris. 8)

Kan det bero på skev fälg eller så? Har du kört in i nån kant i för hög fart?
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Nik

Post by Nik »

Rons wrote:Det roliga är att Peugeot har lämnat iväg bilen till ett företag som mäter med laser m,m och dom kan inte hitta något fel. Jo dom hitta att infästningen någonstans på bakvagnen var fel. Men tror ni att det hjälpte... Nej...

Det är högst sannolikt detta som är problemet, nånting är snett!
Dina kompisar som hjälpte dig mäta upp framvagnen, kan dessa även mäta upp bakvagnen och kanske även kryssmäta framvagn mot bakaxel!?

Btw, om nånting i framvagnen är glappt så drar bilen olika beroende på om du accelererar, bromsar eller "coastar"...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
M.I.C.K.E

Post by M.I.C.K.E »

Känner igen det där fenomenet. Hade ingen RC, men väl en 206 GTI, som drog lite, lite grann åt höger. Inte jättestörande, men dock märkbart.
Påpekade detta till verkstan i samband med service. De hittade dock icke något fel.
Rons

Post by Rons »

Vad skönt att det är fler som märker det. Den drar ju inte mycket, men kör man från Helsingborg - Stockholm så märks det.

Säljatren Håkan (De i Ängelholm vill jag ge en eloge, som har ställt upp så mycket de kan i denna fråga. Dom måste hata mig vid detta laget) som jobbar i Ängelholm följde med i min bil och bekräftade, samt i den nya bilen som dom hade i hallen.
Det måste ju vara ett fabrikationsfel, jag kan nästan svära på att alla har detta lilla fel. Skulle vara kul och få testa en till.
Någon som har en RC i Helsingborg som man kan få träffa för att utbyta lite körglädje...

Som jag sa innan, så är allt mätt så vitt jag vet.
Dean

Post by Dean »

Hmm...jao nu när du säger det så har jag också tänkt på det. Måste ut o testa igen. Återkommer med resultat...
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Jag har precis bytt bakaxel på min 306a, och jag antar att 206an har en liknande (torsion). Den drog som satan till vänster när jag gasade, men hade en ganska neutral spårning i jämnt tempo. Nu verkar den mycket bättre med den "nya" axeln. Kan ju vara något glapp i bakvagnen på din eller att den fått en smäll så att den "trycker" bilen åt höger.
Citroen Jumpy -98
Snelleman

Post by Snelleman »

Det ka väl inte vara svårare än att ställa framvagnen liute vänster för att kompensera? problemet löst. 8)
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Post Reply