Urladdat batteri/ Bogsera eller ladda
Urladdat batteri/ Bogsera eller ladda
Hallå!
Min generator är paj och batteriet är helt slut.
Nu ska jag åka och hämta bilen men undrar
om jag ska chansa på att ladda batteriet lite
och sen köra så långt det går. Frågan:
Hur länge måste jag ladda? (Har ca 7 mil hem)
Hur laddar jag på bästa sätt med en annan bil?
Tacksam för alla funderingar.
/Jörgen
Min generator är paj och batteriet är helt slut.
Nu ska jag åka och hämta bilen men undrar
om jag ska chansa på att ladda batteriet lite
och sen köra så långt det går. Frågan:
Hur länge måste jag ladda? (Har ca 7 mil hem)
Hur laddar jag på bästa sätt med en annan bil?
Tacksam för alla funderingar.
/Jörgen
Du skriver inte vad det är för bil, men om du sätter i ett friskt batteri och har lysen och stereo avstängda så borde du komma hem, i alla fall om det rör sig om landsväg, är det genom stockholm i rusningen så kan det vara värre.
Om en kompis skjutsar dig till bilen så använd honom/henne som följebil. I värsta fall blir det någon mils bogsering, i bästa fall så kommer du hem helt utan problem.
Om en kompis skjutsar dig till bilen så använd honom/henne som följebil. I värsta fall blir det någon mils bogsering, i bästa fall så kommer du hem helt utan problem.
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Jyrgot wrote:Det är en 405 GLi -89
Hade tänkt slippa skaffa ett nytt batteri
och bara ladda med en annan bil.
Antar att det blir en bit bogsering iaf.
Asså, du måste nog ha en batteriladdare, ifall du ska lyckas
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
-
FatBoySchlim
måste den hjälpande bilen gasa när man för över ström till den döda bilens batteri? provade att ladda mitt döda batteri i förrgår med en hjälp-bil och vi höll på i typ 45min och den enda förändringen blev att jag nu hörde startmotorn tugga lite, bilen startade dock inte
bilen fungerade helt utan problem på morgonen, sen på eftermiddagen så var batteriet helt dött, nån som har någon kolla på vad felet kan vara? jag hade inte lysen/stereo/neo på under dagen.
bilen fungerade helt utan problem på morgonen, sen på eftermiddagen så var batteriet helt dött, nån som har någon kolla på vad felet kan vara? jag hade inte lysen/stereo/neo på under dagen.
Race with Grace
FatBoySchlim wrote:måste den hjälpande bilen gasa när man för över ström till den döda bilens batteri? provade att ladda mitt döda batteri i förrgår med en hjälp-bil och vi höll på i typ 45min och den enda förändringen blev att jag nu hörde startmotorn tugga lite, bilen startade dock inte
Beror på lite på vad det är för bil. Men i vanliga fall ska strömmen som kommer direkt från batteri+generator räcka till att starta den andra bilen. Men tror en förutsättning då att bilarna är jämnstora, vet inte om det är så lyckat att starta en Jänke V8 med, toyota starlet batteri.
FatBoySchlim wrote:bilen fungerade helt utan problem på morgonen, sen på eftermiddagen så var batteriet helt dött, nån som har någon kolla på vad felet kan vara? jag hade inte lysen/stereo/neo på under dagen.
återigen, vad är det för bil i fråga?
Jag antar att bilen stod under tiden, Men det kan väl vara fråga om krypström.
Dålig genrator.
Dåligt batteri
Mät över polerna på batteriet o se hur stora spänningskillnader det är när bilen är avstängd jämfört med igång. Borde vara ett par volt mer när den är igång. Om det inte är någon skillnad: Antagligen generator problem
hmm. rätta mej nu om jag har fel.
Mät mellan plus-ledningen och pluss-polen o se om det går nån spänning när bilen är avstängd. bör inte vara mer än lite strö spänningar under 1 volt. Till klocka, stereominne o liknande. Annars är det troligen något som drar smygström. Eventuellt att batteriet är så skitigt att överladdning skapas och leder strömmen.
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
En modern bil med katalysator får inte, om den inte startar direkt, "stå och malas" på startmotorn längre än ett tiotal sekunder. Därefter kan katalysator m m ta skada. Att som "förr i tiden" försöka att genom bogsering försöka få igång en modern bil kan stå bilägaren dyrt.
http://www.gp.se/dagl/minapengar/startabil.gif
M.Forsén wrote:En modern bil med katalysator får inte, om den inte startar direkt, "stå och malas" på startmotorn längre än ett tiotal sekunder. Därefter kan katalysator m m ta skada. Att som "förr i tiden" försöka att genom bogsering försöka få igång en modern bil kan stå bilägaren dyrt.
Att bogsera eller springa igång en Kat-bil är inget bekymmer, bara den startar snabbt och under förutsättning att batteriet har kräm nog för bränslepumpen och tändningen. Det är när man nöter länge och katen fylls med bensin som det blir farligt för den.
M.Forsén wrote:anita wrote:Prova då att starta en diesel vid -25 med dåligt batteri
Bra med sådan här portabel starthjäp även till bensinare.
En disel sätter man en brasa under oljetråget när kvicksilvret börjar närma sig -25 väntar en kvart tar fram veven rycker ett par varv (behövs inget batteri)
Ja hade inte vågat eldat under bilen iaf..
fy fasen..
Diesel är inte så lättantändligt
Prova att starta en riktigt sur och kall dieselmerca som inte tänder på alla fem utanför akutintaget vid centralsjukhuset, Karlstad. Jag har gjort det, efter ett par timmar kom gubben och startade Peugeoten ( den med dåligt batteri), röken lade sig inte på hela dygnet. Dessutom kostade det 900 ,- för Falck blev utringda av mig som satt 7 mil därifrån bara för att ge laddström. Sedan blev det en starthjälp
Alltid tråkigt när bilarna inte vill åt det hållet en annan ska.
Alltid tråkigt när bilarna inte vill åt det hållet en annan ska.