Hej är newbie på bilar och har ombvesiktning om 2 veckor så jag skulle behöva lite hjälp..
Fick nedslag på vänster handbroms och tog bort däcket och kollade idag.
Det jag såg då var att HandbromsArmen, där vajjern sitter fäst, Kärvar ordentligt och inte alls åker tillbaka till viloläget.. Har smörjt ordentligt och försökt lätta upp den genom att dra armen fram och tillbaka men det har endast hjälpt lite flyktigt..
Har ni några tips om hur jag kan fixa det här på ett enkelt sätt? Antar att axel som handbromsarmen sitter fast i har rostat lite eller nåt?
Ingen som bor nära haninge annars och har tråkigt en kväll och kan hjälpa till? ..
antingen fortsätt att smörja med rostlösning.. den kommer då¨fungera igenom besiktningen men inte mer.
eller så plockar du ner oket.
rengör och dit med nya packningar och ev en ny arm. sätt dit sörjnippel då också så kommer det att hålla bra mycke längre
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Hm okej jag har kört med typ 5,56 nu mern man kanske ska köra med nåt annat smörjmedel? Eller kryploss rostlösning som ni säger? FÅr dra till Biltema och köpa det då i såna fall.. Och Oket har jag ingen som helst aning om hur man plockar den..
Som det ser ut nu ser det bara ut som en stålklump utan några skruvar varken här eller där? hehe.. SMörjnippel vet jag inte heller hur man får dit.. Men jag ska testa ett tag med Rostlösning..
OM man plockar isär oket får man väl köpa en renoveringssats va?
Peter_ wrote:Hm okej jag har kört med typ 5,56 nu mern man kanske ska köra med nåt annat smörjmedel? Eller kryploss rostlösning som ni säger? FÅr dra till Biltema och köpa det då i såna fall.. Och Oket har jag ingen som helst aning om hur man plockar den..
Som det ser ut nu ser det bara ut som en stålklump utan några skruvar varken här eller där? hehe.. SMörjnippel vet jag inte heller hur man får dit.. Men jag ska testa ett tag med Rostlösning..
OM man plockar isär oket får man väl köpa en renoveringssats va?
nja är själva oket riktigt dvs packningar där så behövs endast en tätning till handbromsarmen.. finns på närmaste industrileverantör...
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto